Икономистите наричат “добавена стойност” разликата между стойността на произведената стока и сумата от вложените в нейното производство суровини или продукти.
Медиите също създават “добавена стойност”. Това са всички допълнителни дейности, които създават покрай основната - да осведомяват и забавляват своята аудитория. Целта е да се печелят и повече читатели/зрители, но и да увеличат приходите си. Вариантите са различни в зависимост от спецификата на медиите.
Сред най-популярните съпътсващи мероприятия са различните класации и анкети. През лятото на сайтовете на “Труд” и “24 часа” може да се гласува в кампанията “Избери символа на София” по проект на фондация “Евроскок” с финансовата подкрепа на Столичната община. Кой от 27-те предложени обекта е символ на столицата, ще стане ясно през септември. За момента най-много от гласувалите смятат, че това трябва да бъде храм-паметникът “Св. Ал. Невски”.
Колегите от “24 часа”, съвместно с Дарик радио от години проучват и кой е най-добрият град за живеене. Тази година призът спечели София. Наградата беше присъдена на столицата за трети път в историята на класацията.
Радио “Дарик” си има и друга класация - “Мъж на годината”, в която отсява достойните господа, отличили се през годината. За 2014 г. победител стана учителят по физика от Казанлък Теодосий Теодосиев, чиито ученици не спират да печелят международните олимпиади.
Но класациите не са единствените допълнителни дейности, с които се заемат медиите. Много често те организират семинари и кръгли маси. Част от тях се периодични, други - еднократни, но на тях винаги се канят експерти и така изданията получават информация и коментари “от първа ръка”. Вестник “Труд” вече направи няколко кръгли маси на здравни теми, където даваше думата не само на депутати и лекари, но и на представители на пациентите, които са най-големите потърпевши от провежданата реформа в сектора. Заедно с “24 часа” изданието ни организира и дискусии под мотото “Деветте пътя към еврофондовете”, като събитието беше организирано с подкрепата на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ).
Малко встрани, но с полезна добавена стойност са и т. нар. социални каузи. Би Ти Ви от години призовава да изчистим България за един ден, а радио “Витоша” и предаването “Тройка на разсъмване” вече 10 години работят върху кампанията “Повече българчета за България”, като помагат и на бездетни семейства, и на болници, купувайки апаратура. За родителите - най-вече за младите майки, организират обучения тематичните списания за бебета. Там наред със съветите как да дишаш, докато раждаш, се раздават и мостри на памперси и кремчета, осигурени от спонсорите.
Най-атрактивни за зрителите обаче са инициативите, свързани с представянето на тв продукция. Те най-често са част от рекламните кампании за сериали или риалити предавания, но основната цел е да забавляват аудиторията. Тази пролет продуцентите на “Като 2 капки вода” (Нова тв) организираха 2 концерта с част от участниците в имитаторското шоу. Целта беше повече зрители да видят на живо своите любимци. Билетите бяха разграбени, но пък и повече хора успяха да видят Ненчо Балабанов, Рафи и компания на една ръка разстояние в НДК. Останалите вероятно ще могат да видят спектакъла на запис в ефира наесен.
Подобен жест направиха и от НВО заради сериала “Game of Thrones”. Миналото лято през страната тържествено мина като за турне култовият трон от мегапродукцията, а тази година по открити сцени и молове из страната бяха прожектирани и епизоди от сериала.
Подобни прожекции на открито няколко години организират и от БНТ, но те залагат на българските филми. Тази година лятното кино тръгна от София и продължи в Северна България.
Концерти на открито или в студио организират и от БНР, още повече че под шапката на държавното радио има 6 хора и оркестри. Една от мащабните прояви на държавното радио беше озвучаването на живо на първата част от трилогията “Властелинът на пръстените” през декември м.г. в пълен синхрон с филма, който беше прожектиран на огромен екран в зала “Арена армеец” в София.