В министерството развиват дейност, та пушек се вдига
Като купонджии
В Министерството на образованието се държат така, все едно употребяват леки наркотици. По-точно се държат като родители, които употребяват леки наркотици, за да са готини, в крак с времето и да убедят децата колко са модерно мислещи, широкоскроени и въобще - страхотни купонджии. Но естествено не им се получава и картинката е жалка.
Като страхотен купонджия министерството е наредило до края на ноември във всички училища вместо училищен звънец да звучи българската песен за детската Евровизия 2015. Това било част от съвместна кампания с Българската национална телевизия по повод домакинството на България на конкурса през тази година. Както и „специален поздрав към българските ученици”. Да ги бяха поздравили с Криско по-добре (не че ще се учудя, ако го направят).
Очевидно звънецът е най-наболелият проблем на българското образование, а детската Евровизия - събитие от национална важност номер едно. Докъде я докарахме - конкурс със съмнителна естетическа стойност да „обедини както институциите, така и децата на България в обща цел”, както казват от БНТ.
Художествените качества на песента няма да коментирам, не съм специалист и приемам, че всичко е въпрос на вкус. Славитрифоновщината като еталон за масова култура също няма да коментирам и ще приема, че е въпрос на вкус, макар да не ми допада това, че полека-лека понятието „масова култура” придобива смисъл на „култура за на маса”.
Озадачава ме обаче абсурдността на подобна идея в стил „ето, виждате ли, развиваме дейност, та пушек се вдига”. Те че развиват - развиват, две мнения няма. И останалите им идеи са не по-малко неадекватни и звучащи като плод на леки наркотици. Например: учениците в първи клас трябва да умеят да пишат SMS на кирилица. Точно така, SMS. Така пише в проекта за учебна програма по български език и литература, който беше огласен тази седмица. Колко ли са били доволни в министерството, като им е хрумнала тая идея, как ли са плеснали с ръце и са си казали: „Ето на, възпитаваме децата в патриотизъм!” Вероятно като компенсация за това, че „Родна реч” на Вазов отпада, а съдбата на „Аз съм българче” е неясна. Или че фолклорните произведения в пети клас са силно орязани, но за сметка на това ще се изучава „Битие”.
Важното е да сме готини и в крак с времето, нали така? И затова първокласниците ще трябва да разказват рекламни текстове, а също така и да разиграват „ролеви игри, свързани с покупко-продажба”, за да развиват инициативност и предприемчивост, както се казва в документа на министерството. Не че децата не си играят на магазин и не си продават кюфтета от кал, откак свят светува. Но по някаква причина експертите са решили, че откриват топлата вода и тя непременно трябва да бъде включена в учебния план. Току-виж решили да включат и ролеви игри на „чичо доктор” с цел повишаване на сексуалната култура на първолаците.
Като казах „чичо доктор” - може пък да има някакво негласно междуведомствено съревнование между Министерството на образованието и Министерството на здравеопазването за най-абсурдна реформа, кой знае? Вече нищо не би ме учудило в тая държава, която в момента функционира като „Алиса в Страната на чудесата”.
Междувременно звънчето ще звъни ли, звъни, а от министерството ще ликуват, че са направили нещо страхотно за българските деца. Говорим за същото министерство, което намали наполовина часовете по чужд език и по изкуства за езиковите гимназии (освен всичко останало). На нас ни остава да се надяваме, че песента за Евровизия ще успее да компенсира и двете. Пък и всичко останало.