Boeing е изправен пред нови обвинения заради двете катастрофи със 737 Max

Boeing е изправен пред вероятността срещу него да бъдат повдигнати наказателни обвинения. Американските прокурори съобщиха на Министерството на правосъдието (DoJ), че американският производител е нарушил споразумение, свързано с две фатални катастрофи на самолета 737 Max.

Лидерите на DoJ имат срок до 7 юли да решат дали срещу Boeing ще бъде повдигнато обвинение, след като прокурорите по случая препоръчаха това да се случи, според Reuters и CBS News.

Министерството на правосъдието каза миналия месец пред федерален съд в Тексас, че Boeing е нарушил условията на споразумение от 2021 г., в което се е съгласил да плати 2,5 милиарда долара неустойки и компенсации на клиенти на авиокомпанията и семействата на загиналите при двете фатални катастрофи. Boeing не е успял да „проектира, внедри и наложи програма за съответствие и етика за предотвратяване и откриване на нарушения на законите за измами в САЩ по време на своите операции“, гласи доводът на прокурорите.

Нови обвинения срещу Boeing ще бъдат най-новият кръг от проблемите на компанията, започнали след двете катастрофи. Общо 346 пътници загинаха при катастрофите на Boeing 737 Max на полети на индонезийските Lion Air и Ethiopian Airlines в края на 2018 г. и началото на 2019 г.

Катастрофите предизвикаха най-голямата криза в историята на компанията, налагайки световното спиране на бестселъра й - 737 Max - за почти две години.

Катастрофите бяха причинени от проблемен датчик в новия дизайн, който – без знанието на пилотите – наклонил носа на самолетите автоматично, за да компенсира изместването на по-големите двигатели напред. Системата, известна като система за увеличаване на маневрените характеристики (MCAS), оставя самолетите уязвими, ако единият сензор се повреди.

Споразумението за отложено наказателно преследване защити компанията от обвинение за измама, свързано с предполагаемото укриване на информация от авиационните регулатори за това как работи системата. По време на споразумението DoJ заяви, че „служителите на Boeing са избрали пътя на печалбата пред откровеността“.

Споразумението трябваше да приключи през януари, което би премахнало един елемент на несигурност за компанията. Тя е изправена пред подновена проверка на безопасността след инцидент, който се случи два дни преди изтичането на споразумението. Тогава панел на една от вратите избухна във въздуха на самолет на Alaska Airlines.

Ройтерс съобщи, че окончателното решение за повдигане на нови обвинения все още не е взето. Един източник твърди, че Boeing може да бъде изправен пред нови обвинения, които надхвърлят първоначалното обвинение за заговор за измама от 2021 г. Съгласно условията на споразумението, DoJ има възможност да го удължи с една година или да предложи нови, по-строги условия.

По-рано New York Times съобщи, че Boeing може да избегне наказателно преследване.

Новите обвинения също ще хвърлят сянка върху последните месеци на поста на главния изпълнителен директор Дейв Калхун, който ще се пенсионира по-късно тази година след мандат, доминиран от последиците от катастрофите. В показания пред Сената на САЩ миналата седмица Калхун призна, че „нещо се е объркало“ в компанията, след като се твърди, че подателите на сигнали са били изправени пред отмъщение за изразяване на опасения относно проблеми с безопасността във фабриките.

От Boeing са отказали коментар.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Труд онлайн

Този уебсайт използва "бисквитки"