Емилия Славова е Директор “Общо застраховане” в ЛЕВ ИНС, като целият ѝ професионален път е преминал в застраховането. Работила е предимно в чуждестранни застрахователни компании, от които е добила огромен опит и знания. В добавка на това е била част от екипа и на един от големите застрахователно брокери на пазара.
- Сключват ли често българите имуществена застраховка?
- Краткият отговор би бил “все още не достатъчно”. От една страна собствениците на имоти са останали с погрешно впечатление, че каквото и да се случи с тяхното имущество, държавата ще се погрижи и ще помогне. За съжаление дълги години е насаждана тази идея и е трудно в рамките на няколко десетилетия драстично да се промени този начин на мислене. Но има известни положителни промени в мисленето, особено на градското население в активна възраст. По данни на Асоциацията на българските застрахователи, при проведена през 2024г. анкета, 66 % от анкетираните отговарят положително на въпроса дали имат застраховка на жилището си към момента на провеждане на проучването. В сравнение със същото проучване от 2023г., процентът се е увеличил, като тогава е бил 59%. Тези резултати се дължат на множеството катастрофични събития и бедствия, които в последните години зачестиха. Това кара хората да се замислят как могат да обезпечат този риск и да го прехвърлят на някой друг, т.е. на застрахователите. Близо 90% от хората избират вече да сключат тази застраховка доброволно, а не в следствие на изискване на ипотечен кредит, например. А тези, които избират да сключат имуществена застраховка по повод на ипотечен кредит, все по-често се замислят как да се добавят допълнителни рискове, които не се изискват от кредиторите. Това са например покритията върху движимото имущество - обзавеждане, електроуреди, електроника и др. Тези тенденции говорят за повишаване на културата на застраховане на обществото, и осъзнати инвестиции в превенция и финансова стабилност на българското семейството.
- Какви са причините, според вас, поради които хората все по-често сключват Имуществена застраховка?
- Краткият отговор е – защото осъзнават какво им дава застраховката. Основните ползи, които клиентът получава, са спокойствие и финансова стабилност. В случай на пожар, наводнение, природно бедствие, кражба или още над 25 различни видове рискове, застраховката „Домашно имущество“ на ЛЕВ ИНС, например, осигурява покритие на всички разходи за възстановяване на имуществото. Процедурата за обезщетяването е бърза и не предполага допълнителни неудобства за клиента. Освен това, Застраховката Домашно имущество е фокусирана върху грижата за клиента и му осигурява и доста допълнителни услуги. Пример за това са аварийните услуги на място. Представете си, че градушка чупи стъклата на апартамента ви или се пука тръба и апартамента се наводнява. Ако имате застраховка Домашно имущество, просто звъните на денонощния ни безплатен телефон 0800 10 200 и ние ви изпращаме авариен специалист – стъклар, ВиК специалист, електро специалист или ключар, а на вас това не ви струва нищо. Има и още много допълнителни ползи и покрития, като отговорността към трети лица, например.
- В какви ситуации човек може да съжалява , че няма имуществена застраховка?
- Естествено това са най-неприятните моменти за едно домакинство, когато не си е направило или е пропуснало да поднови застраховката на дома и точно тогава се е случило непредвидено събитие, като например силна буря, придружена с обилен валеж и счупен прозорец, през който е наводнено жилището и паркетът е погинал, или се е спукала мека връзка или водопроводна тръба и е наводнено жилището, или при силна гръмотевична буря, вследствие на светкавица, е станало късо съединение, или пък е избухнал пожар. Много са непредвидените събития, които могат да ни накарат да съжаляваме, че нямаме застраховка, а освен това и да похарчим непредвидено голяма сума за ремонт вследствие на настъпилите щети. Затова, често казваме, че застраховането е най-сигурният инструмент за финансова стабилност на семейството.
Често хората си мислят, че в такива ситуации могат да очакват помощ от държавата. Това, което не разбират е, че държавната помощ е за временно решаване на моментната криза, а не е за възстановяване на имуществото в първоначалния му вид. Освен това, при нея сроковете за получаване често са дълги, зависят от моментното състояние на бюджета, политически решения и много други фактори. Крайният резултат обикновено е, че хората без застраховка имущество трупат дългове за ремонти, а често и не успяват да възстановят голяма част от имуществото си.
- Какво влияние оказва стойността на имуществото върху цената на застрахователната премия?
- Първо бих желала да кажа, че в застраховането и конкретно в застраховането на домашното имущество има голямо разнообразие, както на пакетни застраховки на база групирани покрити рискове, така и на ценови пакети. Два са вариантите, които в ЛЕВ ИНС предлагаме на желаещите да сключат застраховка на дома. Първият, по-бюджетен вариант, е така наречената застраховка – лимитирана. Там, клиентът определя горната граница на лимит, за недвижимо и движимо имущество, за който застрахователят ще носи отговорност. Той може да избере например лимит за недвижимо имущество 30,000 лева и тогава застрахователят ще носи риск до този лимит, клиентът ще заплати по-ниска премия, но в същото време всички щети , които биха се случили ще бъдат покрити без да се счита, че има подзастраховане. Тази застраховка не би била подходяща, ако има 100 % щета на жилището, тъй като в този случай застрахователят ще изплати само до договорената сума и разликата за възстановяване ще остане за сметка на клиента. Тези застрахователни пакети са за хора, които искат да се защитят от малки щети, например, наводнение, природни бедствия, земетресения с по-нисък магнитуд.
Вторият вид застраховки за домашно имущество са малко по-скъпи, тъй като при тях застрахователната стойност се определя на база възстановителна за недвижимото имущество и действителна за движимото имущество. В този случай, застраховката обезпечава всички щети, включени в покритите рискове, които са над 30 вида. При нея, клиентът сам си избира рисковете от различни пакети и може да се защити, на практика, от всичко. Тя е и предпочитаната застраховка от повечето ни клиенти.
- Как се разви в последните години застраховането, за да се справи по-добре с нововъзникващи рискове като изменението на климата?
- Разбира се, застрахователният бранш следи зорко всички климатични изменения и катастрофичните рискове, които с всяка измината година стават все по-често срещани явления и са на едно от първите места в нашия мониторинг. Всички тези рискове, като пожари, вследствие на видимо повишаване на средно месечните температури за нашия географски регион, особено в летните месеци, силното засушаване, бурите, придружени със силни ветрове с ураганни скорости, зачестилите градушки, са основен фактор за щети в имущественото и автомобилното застраховане. Ние, като застраховател загрижен за имущественото благо на нашите клиенти, започнахме мониторинг на прогнозата на времето в краткосрочен и в по-дългосрочен план. Имаме изградена система за ранно известяване със съобщения на мобилните телефони на нашите клиенти, така че те да бъдат информирани навреме и да се погрижат доколкото е в техните възможности за запазване на имуществото си. Също така, при вече настъпили щети, организираме по най-бързия начин експертни огледи на засегнатото имущество и в кратки срокове изплащаме обезщетенията, за да могат клиентите ни да възстановят това което са изгубили. Не сме оставили на заден план и допълването на нашите застрахователни пакети с добавяне на някои рискове, които в годините назад не са били толкова актуални, необходими и търсени от клиентите. Всичко това, заедно с разяснителната работа, която нашите агенции в цялата страна осъществяват ежедневно, ни помага да преминем заедно с нашите дългогодишни и по-нови клиенти по-леко през тези често срещани застрахователни събития в последните години.
- Споменахме по-рано покритието “Отговорност към трети лица” при застраховка на имущество. Каква е неговата роля и защо собствениците на имоти се интересуват от него?
- Макар и с непопулярно звучене, това покритие всъщност е много ключово да бъде добавено към застраховката на домашното имущество и веднага ще обясня защо с конкретни примери. Не са редки случаите, когато се спуква водопроводна или друга тръба от ВИК инсталацията в застрахования имот. Тогава, естествено, ще пострада и съседът, който има жилище под нашето или встрани от него. Затова отговорните собственици мислят, а ние ги и насърчаваме в тази посока, за добрите междусъседски взаимоотношения и включват и този риск. Когато клиентът има това покритие, застрахователят ще изплати обезщетение и на пострадалото от наводнението трето лице. Друг пример е когато застраховаме нашата къща и в нея възникне пожар. При вятър, огънят лесно може да се пренесе и в двора на съседите и да изгори и тяхната къща. В този случай, застрахователят покрива и техните щети, които по принцип биха били отговорност на клиента. Това са само част от многото примери, които мога да разкажа, за да обясня на всеки един клиент, който си сключва полица домашно имущество, защо е важно да включи и този риск “Гражданска отговорност към трети лица”, който е в сила за рисковете покрити по полицата на застрахования.
- Как протича процесът на предявяване на претенции при имущественото застраховане и колко време обикновено отнема уреждането на претенцията?
- Процесът на заявяване на щета е доста опростен и бързо се стига до подаване на уведомление за щета. Това може да стане по телефон, чрез и мейл или лично в една от близо 100-те ни агенции в цялата страна. Изисква се номер на полица, документ за собственост, банкова сметка, за да се преведе по банков път обезщетението и описание на случилото се събитие. След което се договаря ден и час за оглед, оценява се щетата и при предоставени всички документи доказващи щетата по вид и размер, в 15-дневен срок се изплаща обезщетението по банков път. Оценката може да стане на база – експертна оценка, или предоставени фактури доказващи разхода. При всички случай, процесът ни е оформен така, че да е максимално лесен и удобен за клиента.
- Има ли още нещо, което бихте искали да споделите с нашите читатели?
- Бих искала да ги призова да застраховат имуществото си, за да си спестят много стрес и непредвидени финансови разходи. А ако го направят при нас, в ЛЕВ ИНС, застраховка Домашно имущество има промоционални условия до 28.02. Сключвате застраховката за 12 месеца и получавате всички нейни покрития за 14 месеца. Можете да научите повече на lev-ins.com или на денонощния ни, безплатен телефон 0800 10 200.