Румъния впечатли България в контролата помежду им в навечерието на Евро 2024. На терена видима разлика между двата отбора нямаше, а резултатът 0:0 изглеждаше повече от резонен дори и след спасената дузпа на Иван Дюлгеров. И все пак тимът на Едуард Йорданеску се подготвя за участие на големия форум в Германия, докато този на Илиан Илиев – за предстоящите през септември мачове в Лигата на нациите с Люксембург, Северна Ирландия и Беларус. Разликата между България и Румъния далеч не стига дотук. В действителност изоставаме с цели 10 години от онези, за които Христо Стоичков каза, че докато той се е возил на Мерцедес, те са карали колела. Ето, че от онази 2006 година досега, родният ни футбол е този, който се опитва да достигне Запада с велосипед. А иначе заедно със съседите ни влязохме в Европейския съюз по едно и също време, но това е само едно от малкото ни сходства.
Във вторник вечер Румъния впечатли родния фен със стадион-бижу. Съоръжението на „Стяуа“ вече е добре познато на ЦСКА 1948 при визитата на ФКСБ през лятото в Лигата на конференциите. Бившият „Генча“ разполага с 31 254 места, а за изграждането му наново бяха необходими близо 95 млн. евро.
И това далеч не е единствената гордост оттатък Дунава. През последното десетилетие там построиха 11 стадиона основно с обществени средства. Общата стойност на вложенията надхвърля 600 милиона евро. Други 6 арени са със срок на изпълнение в следващите 3-4 години, а цената им надхвърля 400 милиона евро. Така общо в местния футбол ще бъде инвестиран милиард евро в инфраструктура!
Четири от готовите бижута са в Букурещ, по един в Сфънту Георге, Клуж-Напока, Крайова, Сибиу, Търгу Жиу, Плоещ и Арад. Една от последните арени бе открита в края на 2022 г. Тя е в Сибиу, където се подвизава „Херманщат“.
През последните години местните власти работят усилено по модерни проекти за изграждане на 5-звездни стадиони.
Наскоро бе одобрен проект в Питещи за комплекс за 100 милиона евро.
„Исках от първия ден, в който станах кмет, да има нов стадион в града. Тя ще бъде една от най-красивите в страната“, бе посланието на градоначалника Кристиан Гентеа.
Добрите новини стигнаха и до Констанца, където властите получиха зелена светлина от правителството за арена на същата стойност.
Още през 2015 година бе открита „Христо Стоичков Арена“, гордееща се със своите 800 лукса на осветлението. Стадионът в Стар Бешeнов, дома на банатските българи, бе единственият в четвърта дивизия по това време с осветление.
У нас „Лудогорец“ вече построи свое съоръжение. На него обаче може да се подвизава единствено родният шампион заради капацитета му от 10 500 седящи места. Там през лятото ще домакинства и „Черно море“ в Лигата на конференциите.
С нов дом се гордее и „Ботев“ (Пд). Преди повече от година бе отворен реновираният изцяло „Христо Ботев“ за дерби с „Левски“. Той е и единственият с прожектори на козирките, каквито имат модерните европейски стадиони. Но има и една подробност – арената все още не е напълно завършена, макар на нея вече да се играят мачове. Пак в Пловдив големият градски съперник продължава изграждането на трибуните на стадион „Локомотив“. Очакванията са той да бъде завършен през 2026 година, когато „смърфовете“ ще празнуват своя вековен юбилей.
ЦСКА вече събори „Българска Армия“ и е с една крачка по-близо до мечтата си да се сдобие с модерно съоръжение, каквото подобава на гранд. Очаква се „червеният“ храм да бъде открит също след 2 години, ако всичко върви по план. За целта ще са необходими общо около 90 млн. лева. А в другия край на София „Левски“ изглежда най-далеч от всички водещи клубове в това отношение. През 2015 година „Георги Аспарухов“ се гордееше с нов Сектор „А“, макар и без прословутата козирка. Оттогава насам нищо не се е променило по съоръжението, а въпросната трибуна вече се руши именно заради липсата на завършения й вид. Ръководството на 26-кратните шампиони вече работи по проект за изграждане на модерно съоръжение, но тепърва предстоят още редица бюрократични спънки. Шампион по чакане за арена е морската ни столица. Първата копка на стадион „Варна“ бе през 2007 година. Новият дом на „Черно море“ и „Спартак“ вероятно ще бъде готов най-късно от всички изброени.
И докато в Румъния вдигат стадион след стадион, у нас си остава новина, че столичният „Локомотив“ е изградил осветление, че на „Тича“ има ново електрическо табло, а също и за поредната завършена трибуна на „Лаута“. Тъжно, но факт, някъде през годините румънците се качиха на „Мерцедес“, а ние - на колело.