Генерал поиска право на отговор, обаче се заплете в него
Правото на отговор от кмета
До редакцията на вестник “Труд”
от: Генерал Димитър Димитров, кмет на община Етрополе
Уважаеми господа /госпожи/,
Във вестник “Труд” от 29.09.2023 год., брой 227, е поместена статия “Кмет и брат имат частен град”. Тъй като в статията е замесено моето име се възползвам от правото на отговор. Конкретните основания, за да твърдя, че в статията се съдържат неистини са, както следва:
На първо място:
Твърди се, че предприятието “Елаците Мед” АД е заместило Община Етрополе при реализацията на определени социални и инфраструктурни проекти “лишавайки се от свои средства”. Това не отговаря на истината. Община Етрополе не е “лишила” от “средства” “Елаците Мед” АД, доколкото участието на тази фирма в социални, инфраструктурни и пр. дейности се основава на сключен договор между Община Етрополе и Елаците-Мед АД. Сумите, които “Елаците мед” АД заплащат на Община Етрополе са регламентирани в договор, част са от общинския бюджет и се разходват за проекти на територията на Общината.
На второ място:
Твърди се, че Община Етрополе облагодетелствала фирма “Етрополски бук” ЕООД, като закупува дървесина и в резултат на това оборота на въпросната фирма се е “вдигнал” с помощта на Общината от 0 лева през 2015 година до 4 милиона лева през 2019 година. Това също не отговаря на истината. Проста справка в Агенция по вписванията показва, кога е регистрирана въпросната фирма, а дървесината, която е закупена от Община Етрополе от “Етрополски бук” ЕООД по години е, както следва: През 2017 год., 10 м3 дървесина на стойност от 720, 00 лева с включен ДДС, дървесина за огрев за кметство с. Рибарица; През 2018 год., - 10 м3 дървесина на стойност от 840, 00 лева с вкл. ДДС, дървесина за огрев за кметство с. Ямна; 2019 год., - 10 м3 дървесина на стойност от 960, 00 лева с вкл. ДДС, дървесина за огрев на кметство с. Рибарица; 2020 год., - летви за горене на стойност от 564, 00 лева с вкл. ДДС за кметство с. Лопян; 20 м3 дърва за огрев за ветерани от войните на стойност от 1 800, 00 лева с вкл. ДДС; 10 м3 дървесина за кметство с. Ямна, на стойност от 840, 00 лева с вкл. ДДС; 6 пейки на стойност от 1 200 лева с вкл. ДДС - за Спортен комплекс “Чавдар”; 1 закачалка с 26 места на стойност от 120, 00 лева с вкл. ДДС за Спортен комплекс “Чавдар”; За 2021 година Община Етрополе няма сключени сделки с въпросната фирма; За 2022 год.- иглолистен материал за Костница в с. Брусен на стойност от 445,56 лева с вкл. ДДС; 12 м3 дървен материал на стойност от 2 160 лева с вкл. ДДС, за ветерани от войните; 10м3 дървен материал на стойност от 1 800 лева с вкл. ДДС, за кметство на с. Рибарица; 10м3 дървен материал на стойност от 1 800 лева с вкл. ДДС, за кметство на с. Ямна; Дървен материал на стойност от 319, 80 лева за обшивка на Арнаудовата къща в гр. Етрополе.
Това са всички сделки, които са сключени с въпросната фирма по времето на двата мандата, през които аз съм бил кмет, като е важно да подчертая, че нито един договор и нито един счетоводен документ не е подписван от мен.
Твърди се, че “Етрополски бук” ЕООД добива дървен материал от общински земи в землището на Община Етрополе. Това също не отговаря на истината. “Етрополски бук” ЕООД никога не е добивало дървесина от земи, собственост на Общината.
На трето място:
Твърди се, че “Етрополски бук” ЕООД е определен за концесионер на две ловни стопанства на територията на Община Етрополе. Следва да заявя, че Община Етрополе няма отношение към сключването на договори за отдаване под концесия на ловни стопанства.
На четвърто място:
Твърди се, че Община Етрополе подпомага фирма “Инчип - 97” ЕООД като провежда определени мероприятия /Ден на диабетика, Петровден, Коледа, посрещане на художници при провеждане на пленери и др./ в обект “Хотел ресторант “Еверест” в гр. Етрополе. Редно е да се отбележи следното: на територията на Община Етрополе това е единствената база, която може да посрещне повече от 100 души в една зала, изборът на този обект винаги е бил единствено и само по искане на ръководството на съответното учреждение, което е провеждало мероприятия. Няма нито един счетоводен документ, подписван от мен в качеството ми на кмет.
Твърди се, че в резултат от “подпомагане” от страна Община Етрополе оборотът на “Инчип - 97” ЕООД от дейността на “Хотел ресторант “Еверест” се е вдигнал от 552 000 лева през 2015 година до 1 381 000 лева през 2017 година. Това също е откровена неистина. Сумите, които Община Етрополе е заплатила за ползването на “Хотел ресторант “Еверест” и провеждане на мероприятия в този обект са, както следва: 2019 год. - 1 775,0 лева с вкл. ДДС - мероприятие на служители на общинска администрация, със средства от СБКО; 2020 год., - 14 658, 05 лева с вкл. ДДС - посрещане на гости на Община Етрополе, Ден на пенсионера, Пленер живопис, Коледно тържество - средства от СБКО; 2021 год., - 23 952, 21 лева с вкл. ДДС - коктейл на абитуриенти, РП по приложно колоездене, Празник на града, Ден на диабетика, Коледа, гости на Общината; 2022 год., - 35 456, 78 лева с вкл. ДДС - Празник Трети март, Празник на абитуриенти, Петровден, Ден на пенсионера, Ден на диабетика, Коледа - средства от СБКО; 2023 год., - 24 148, 37 лева с вкл. ДДС - Ден на пенсионера, гости от РС Македония, ДСП, средства от СБКО, коктейл абитуриенти, коктейл учители, коктейл празник на града.
На пето място:
Твърди се че фирма “Маридел 2012” ЕООД “печели” 80 на сто от обществените поръчки в Община Етрополе, както и че въпросната фирма е свързана с мен и мои роднини. Това отново е непотвърдена информация, в резултат на което са изнесени неверни твърдения. Тази фирма по никакъв начин не е свързана с мен или мои роднини, а провеждането на обществени поръчки се извършва по реда на Закона за обществените поръчка като всеки, който се занимава с тази дейност е достатъчно наясно, че всички етапи от процедурите се провеждат електронно и прозрачно.
Изнесено е твърдение, че “Маридел 2012” ЕООД е извършило СМР на 14 улици в града, като е предоставило гаранция за добре свършена работа за период от 30 дни. Отново непроверена и невярна информация. Съгласно Договор №ОбП-14/03.09.2023 год., предоставената гаранция за качеството на извършените СМР е в сроковете на Наредба №2 от 31.07.2003 год., като тези срокове са нормативно определени и могат да бъдат установени при обикновен прочит на нормативния акт.
На шесто място:
Твърди се, че общинския бюджет е ощетен с реализирането на проект за СМР на сградата на Община Етрополе. Изнесените данни отново са неверни и непроверени.
На седмо място:
Твърденията за конфликт на интереси следва да бъдат доказани. За целта има предвидена процедура и това не е въпрос на усещане.
С уважение, Димитър Димитров
Правото на фактите от редакцията
По точките от “опровержението”:
На първо място, г-н Димитров повратно приема, че “Елаците мед” АД е длъжно да компенсира Община Етрополе. Всички такси, които дружеството дължи, са по силата на концесионния договор. Всъщност, с “опровержението” г-н Димитров потвърждава наличието на договор между Община Етрополе и “Елаците-Мед” АД, по силата на който дружеството, по собствена инициатива, предоставя на Общината средства извън дължимите по концесионния договор.
На второ място
Г-н Димитров посочва суми, които Общината е заплатила на “Етрополски бук” ЕООД (собственост на брат му). Всъщност законовата забрана за подобни сделки не регламентира минимална сума, т. е. - сумите нямат значение. Важното е дали са сключени сделки, при които е налице конфликт на интереси. В “опровержението” си самият г-н Димитров посочва голям брой плащания от Община Етрополе към “Етрополски бук” ЕООД, т. е. той сам признава, че през цялото време, в което е бил кмет, системно е сключвал сделки, при които е налице конфликт на интереси. Колко точно са плащанията, в какъв размер е всяко плащане и колко е общата сума, ще установят съответните контролни органи. Гражданско сдружение е поискало информация за тези суми по силата на Закон за достъп до обществена информация. Общината, макар и задължена да предостави информацията, до момента не я предоставя.
На трето място
Относно концесиите на ловни стопанства - никъде в публикацията не пише, че Общината е предоставила концесии на ловните стопанства. Напротив, посочваме факта колко влиятелен е станал Емил Димитров, когато брат му е избран за кмет.
На четвърто място
Г-н Димитров твърди, че в Етрополе няма друго заведение с над 100 места, освен ресторанта в хотела на брат му “Еверест”. Непосредствено срещу сградата на Община Етрополе е разположен хотелски комплекс “Етрополия”. Ресторантът на комплекса разполага със 160 места, като към него има и кафе-сладкарница със 100 места, т. е. - общо 260 места. На 200-300 м от Община Етрополе се намира ресторант “Оазис” със 150 места. Жителите на Етрополе знаят, че твърденията на г-н Димитров и по този въпрос нямат нищо общо с истината.
На пето място
Г-н Димитров твърди, че фирма “Маридел 2012” ЕООД не е свързана с него. Но признава за обществените поръчки с изпълнител “Маридел 2012” ЕООД. Всъщност едноличен собственик на капитала на “Маридел 2012” ЕООД е Йоана Делянова Николова - съдружничка на Емил Димитров (брата на кмета) в “Симеон-2” ООД с ЕИК 831115211. Третият съдружник в дружеството е бившият депутат - Емил Делчев Димитров (Емо Фаса) - братовчед на кмета. При справка в Търговски регистър се оказва, че до 01.10.2008 г. “Симеон-2” ООД е било съдружник в “Инчип 97” ООД - фирма, собственост на Емил Димитров - брат на кмета. Освен това, “Симеон-2” ООД с ЕИК 831115211 и “ИНЧИП-97” ООД с ЕИК 122040048 са съдружници в ЕКОЛОГИКА МЕКС с ЕИК 200133860. Управител на дружеството е същата Йоана Делянова Николова, която е собственик на “Маридел 2012” ЕООД. Възможно ли е кметът Димитър Димитров да не знае тези факти, които са известни на обществеността в Етрополе? Всъщност дори и да не ги е знаел, е бил длъжен да ги провери преди сделките. Още повече, че именно това дружество - “Маридел 2012” ЕООД, се оказва единствен участник при провеждане на търговете на голяма част от тръжните процедури в Община Етрополе
На шесто място
Г-н Димитров твърди, че публикуваните данни относно реализирането на проект за СМР за сградата на Община Етрополе са неверни. Всъщност тези данни са изведени от сайта на Община Етрополе и от Електронния регистър на обществените поръчки (ЕОБ) и са публично достъпни.
На седмо място
Относно доказването на конфликт на интереси - всеки средноинтелигентен човек би установил конфликт на интереси, когато кмет възлага поръчки на фирми, собственост на брат му. И, точно тук ще се съгласим с г-н Димитров - институциите следва да установят наличието на този конфликт. А ние ще осведомяваме обществеността за развитието по случая.
* Така нареченият “отговор” на генерал Димитров като цяло съдържаше размисли и квалификации, които по същество са ирелевантни към текста в “Труд news” от 29.09.2023 г. Поради това те бяха премахнати. За нашите читатели отбелязваме, че редакцията разполага с още факти и документи, допълващи картината от посочената по-горе публикация под наслов “Кмет и брат имат първи частен град”. Само като пример - кметът генерал издава вестник с пари на Общината, който използва като бухалка срещу предприятието “Елаците-Мед” АД и за лична реклама.