Усъвършенстваният нов вариант на изтребителя ще носи обозначението Су-57М
Бяха публикувани първите изображения на новия двигател с плоска дюза AL-51F-1, разработен за предстоящия подобрен вариант на руския изтребител от пето поколение Су-57, като изображения от 10 декември показват един от двигателите, монтиран на втория летателен прототип на програмата на изтребителя, съобщава Military Watch Magazine. Въпреки че снимки на прототипи на AL-51F-1 са публикувани в миналото, пускането на първото изображение на двигателя с неговия окончателен планиран дизайн на дюзата, което значително допринася за стелт способностите, никога досега не е било виждано. Потвърждението, че разработката на двигателя е достигнала този напреднал етап на тестване, показва, че прогнозите на руски източници, че двигателят ще влезе в експлоатация преди 2027 г., може да са достоверни. Въпреки че Су-57 влезе в експлоатация за първи път през 2020 г., като оттогава мащабът на производство нарасна бързо, самолетът в момента разчита на двигателя AL-41F-1, производен на AL-41F-1S, който в момента захранва Су-35 Боец от поколение "4++". Изтребителите, оборудвани с новия AL-51F-1 и възползващи се от редица други подобрения, според съобщенията на руските държавни медии през 2021 г. трябваше да заменят базовия вариант в производството през 2025 г., въпреки че остава несигурно дали са настъпили смущения в руската индустрия повлия на този график. Усъвършенстваният нов вариант на изтребителя ще носи обозначението Су-57М.
Military Watch Magazine пише още, че се очаква интегрирането на AL-51F-1 да подобри стелта, да улесни високоскоростния суперкруиз, да намали оперативните разходи и нуждите от поддръжка, да увеличи наличната мощност за бордови подсистеми като радари и значително да подобри обхвата и всички аспекти на полетните характеристики. Предполага се, че двигателят ще осигури на Су-57 най-високите нива на тяга от всички изтребители в световен мащаб, ако не и втори след китайския J-20, който се очаква скоро да интегрира двигатели от следващо поколение WS-15. Интегрирането на нов вариант на Al-51F-1 с плоски дюзи, което помага за минимизиране на напречното сечение на задния радар, е едно от множеството постепенни подобрения, които помогнаха за подобряване на стелт способностите на Су-57, с нови въздухозаборници и докладвано е използването на нови абсорбиращи радара материали в корпуса на самолета.
Въпреки значителните подобрения, интегрирани с течение на времето, Су-57 поставя далеч по-малък акцент върху способностите за стелт в сравнение с китайските или американските изтребители от пето поколение и не е проектиран за полети за проникване дълбоко във вражеска територия. Вместо това е предназначено да запази висока степен на оцеляване, докато работи зад и в тандем с екран от наземни системи за противовъздушна отбрана. Програмата Су-57 приоритизира намаляването на нуждите от поддръжка и оперативните разходи, за да се избегнат много ниските нива на готовност, които измъчват американските флотилии от стелт изтребители F-117, F-22 и F-35. Едно забележително средство, чрез което беше постигнато това, е чрез намалено разчитане на абсорбиращи радар покрития, което беше постигнато чрез използване на иновативни решения като абсорбиращо радар фибростъкло. За разлика от американските стелт изтребители, които постоянно струват много повече за експлоатация от своите предшественици от четвърто поколение, този подход позволява на Су-57 потенциално да постигне по-ниски оперативни разходи от прекия си предшественик съветския Су-27, като по този начин позволява на Русия да премести своя флот в петото поколение без значително увеличаване на финансирането за поддържане или свиване на броя на изтребителите в експлоатация.