Military Watch Magazine: Руските военновъздушни сили получават нова партида изтребители Су-34

Напоследък Су-34 играе централна роля в продължаващата руско-украинска война

На 25 ноември беше потвърдено, че руските военновъздушни сили са получили нова партида ударни изтребители Су-34, след като промишлеността положи значителни усилия за разширяване на производството на самолета, пише Military Watch Magazine. Главният изпълнителен директор на държавната Обединена авиостроителна корпорация Вадим Бадеха обяви доставката по следния начин: „Своевременното изпълнение на държавната поръчка за отбрана е ключова задача на ОАК. Нашите работници изпълняват тази важна задача с чест. Това не е последната партида изтребители-бомбардировачи Су-34 за тази година. Тези самолети са основната ударна сила на нашата фронтова авиация и демонстрират своята ефективност в реални бойни условия.“ Той добави, че самолетите вече са изпратени на местата на тяхната експлоатация след приключване на необходимите изпитания.

Доставката следва предишните партиди, доставени през април, юни и септември и октомври. На Су-34 продължава да се разчита не само за бойните операции срещу украинските и съюзническите западни сили в Курск, Украйна, и спорните райони на Донбас, но и за гарантиране на руската сигурност в по-широк план в условията на засилено напрежение със Западния блок.

През октомври 2023 г. руското министерство на отбраната издаде директиви за разширяване на производството на Су-34, който се произвежда в самолетния завод „Чкалов“ в Новосибирск, Сибир, като се използват части с вериги за доставка в по-голямата част от страната. Самолетите са придобити в много по-голям брой от всеки друг клас изтребители след разпадането на Съветския съюз и продължават да се модернизират с редица нови подобрения и подсистеми. Първата поръчка за усъвършенствания вариант на Су-34М беше направена през 2020 г., като генералният директор на Обединената авиостроителна корпорация Юрий Слюсар по-рано заяви, че новата версия има два пъти по-голям боен капацитет от оригиналния Су-34, пише още изданието.

Много неща остават неясни по отношение на подобренията на Су-34М, въпреки че според съобщенията почти цялата му авионика е значително подобрена, включително системите за електронна борба, а самолетът е получил достъп до по-широка гама управляеми оръжия. Доставени са и специализирани варианти на Су-34М, създадени за разузнаване или електронна борба, като в първия е интегрирана капсулата за електронно търсене UKR-RT, капсулата с камера UKR-OE и UKR-RL, в която е интегриран радар със синтетична апартура, а във втория е интегрирана капсулата L700 Tarantul ECM като основно въоръжение наред с други неизвестни промени.

Су-34 за пръв път е изпитан в Сирия, където са разположени от края на 2015 г. в подкрепа на контрабунтовническите операции на местното правителство. Въпреки че е по-малко маневрен от други руски изтребители, самолетът все още запазва значителна способност за водене на въздушен бой, като частите, разположени в Сирия, са въоръжени с радарно управляеми ракети „въздух-въздух“ R-27 за възпиране на евентуални западни или турски атаки. Напоследък Су-34 играе централна роля в продължаващата руско-украинска война, като на последните кадри се вижда, че самолетите извършват интензивни бомбардировки на украинските и съюзническите западни сили в Курск. Самолетите са ценени заради особено големия си капацитет за носене на оръжие, който им позволява да разполагат с новите 3000-килограмови плаващи бомби FAB-3000, както и с множество комбинации от по-леки боеприпаси, включително бомби с термобарични бойни глави.

Въпреки че Су-34 са понесли повече от две дузини загуби от украинската противовъздушна отбрана, много ниските им производствени разходи, оценявани на малко над 10 млн. долара в зависимост от диапазона на обмен, правят тези загуби ограничени, като се има предвид високият процент на възстановяване на пилотите им. Разходите за закупуване на всеки от тях са сравними с тези на западен основен боен танк, като основната причина, поради която самолетите не се използват в много по-големи количества, са високите им оперативни разходи. Су-34 може значително да подобри оцеляването си, като използва крилати или балистични ракети с голям обсег, но може да достави много повече боеприпаси на един полет и на много по-ниска цена, ако хвърля гравитационни бомби - макар и с цената на това, че е по-уязвим. Очаква се самолетът да остане в производство и през 2030 г. заедно с изтребителя от пето поколение Су-57, като се очаква другите руски изтребители, произвеждани днес, като Су-30 и Су-35, да бъдат изведени от производство, пише Military Watch Magazine.

TRUD_VERSION_AMP:2//
Публикувано от Труд онлайн

Този уебсайт използва "бисквитки"