Нова измама подвежда хора да плащат пратки, които никога не са поръчвали. Прави впечатление, че всички потърпевши са потребители, които често пазаруват и поръчват стоки от онлайн портали и сайтове. Това предупреждават от платформата "Ние, потребителите".
Схемата работи по следния начин: след като са събрани лични данни на потребители и е проследено тяхното онлайн поведение, до тях чрез куриер се изпраща колет с наложен платеж, но без да е включена опцията „Преглед и тест“. Посочват се конкретни данни за получателя, включително трите им имена и реален адрес.
"Труд news" потърси Габриела Руменова, ръководител на "Ние потребителите". На въпрос как става изтичането на данните и най-вече разкриването на адреса на потърпевшите, тя коментира, че вероятно потребителите сами са въвели местоживеенето си в платформа двойник, която имитира автентичния сайт за продажби.
"По мое мнение става дума за небрежност и невнимание. Трябва да бъдем особено мнителни, когато въвеждаме данните си в някой портал за поръчки, защото има дузина сайтове-двойници, които копират данните ни. Нека всеки потребител първо се убеди, че се намира в оригиналния интернет портал. Фалшивите двойници обикновено се различават в някой дребен символ или буква в самия адрес. Моят допълнителен съвет е да проверявате стриктно къде оставяте данните си за контакт. Някои от потърпевшите може да са въвеждали адрес и имена в сайтове за резервации на почивки", разясни специално за "Труд news" Руменова.
„Вече са налице потърпевши, които са очаквали пратка. В същия период куриер пристига с колет за 100 лева и наложен платеж, но без опция "Преглед и тест". Човекът плаща, а в кутията после намира евтина стока за пълнеж. Този подход прилича на много добре премислена схема, която се очаква да сработи. Най-вероятно става дума за неправомерно обработване на лични данни. А потенциалните жертви са активно пазаруващи в интернет, които е по-малко вероятно да се усъмнят при получаването на известие за доставка“, допълни Руменова.
„Миналата седмица поръчах доста неща по интернет. В понеделник пристигна куриерът на служебния ми адрес, каза: „Нямате включен „Преглед“, но на пакета бяха моите имена. Мой адрес и мой телефон. Платих и веднага отворих пакета. Имаше една детска фланелка от безобразен материал. На секундата върнах обаждане към куриера, но той каза, че нищо не може да направи, парите са преведени. Добави също съвет да търся полицията. Подадох жалба в Икономическа полиция към ОДП-Варна“, гласи сигналът.
Съветът на Руменова от „Ние, потребителите“ е в такива случаи да информираме органите на реда, както и да се обръщаме към Комисията за защита на личните данни.
Тя препоръчва още при съмнения за злоупотреба с личните ни данни да опитаме да установим по какъв път е възможно да е станало това и при достигане до обработващата ги без наше съгласие страна, да поискаме те да бъдат заличени.