F-35 се оказа самолет с дълбоки дефекти
Американската общественост трябва да осъзнае, че програмата F-35 е пълен провал, пише Responsible Statecraft. Въпреки че много служители по националната сигурност вероятно не са готови да говорят открито по тази тема. Въпреки че някои от тях сякаш тихо признават нейните провали.
След повече от 23 години разработка и разходи от близо 300 милиарда долара, американците получиха изключително ограничени ползи от тази програма. Новите F-35, които излизат от производствената линия във Форт Уърт, имат само минимални бойни способности и на инженерите ще им отнеме много време, за да завършат необходимия хардуер и софтуер, за да гарантират, че са напълно оперативни.
Илон Мъск е насочил вниманието си към програмата F-35 и не е впечатлен. Най-богатият човек в света, който е собственик на SpaceX, единственият доставчик на надеждни американски космически изстрелвания, хвърли сянка върху най-скъпата оръжейна програма в историята в публикация в X на 25 ноември.
„Дизайнът на F-35 беше счупен на ниво изисквания, защото от него се изискваше да бъде твърде много неща за твърде много хора. Това го превърна в скъп и сложен инструмент, който не е майстор на нито една професия. Успехът никога не е бил в набора от възможни резултати“, написа Мъск в социалната мрежа X.
Американският народ трябва да се примири с факта, че програмата F-35 е пълен провал. Малко вероятно е повечето лидери на националната сигурност да го кажат с такива директни думи, но някои от тях сега мълчаливо признават истината, вероятно без да осъзнават, че го правят.
„The Fort Worth Star-Telegram”, който на практика е родният вестник на програмата F-35, наскоро публикува статия, пълна с цитати от законодатели, служители в областта на отбраната и университетски преподаватели. Всички те изтъкват икономически аргументи в защита на програмата.
Това би трябвало да накара всеки ръководител на Lockheed Martin да настръхне. Когато най-добрият аргумент, който може да се изтъкне в полза на една оръжейна програма, е нейното икономическо въздействие, е ясно, че програмата има ограничена военна стойност.
За програма, която се разработва повече от 23 години и за която досега са изразходвани близо 300 милиарда долара, американският народ е получил малко в замяна. Новите F-35, които слизат от конвейера във Форт Уърт, имат само ограничени бойни възможности. Съобщава се, че на инженерите ще им трябват години, за да завършат хардуера и софтуера, необходими за постигане на пълни бойни способности на новите F-35. Изтребителите, които вече са на въоръжение, демонстрират ужасяваща липса на надеждност. През цялата 2023 г. флотът на F-35 е постигнал само 30% пълна боеспособност.
F-35 се оказа самолет с дълбоки дефекти, който далеч не отговаря на нуждите на службите и следователно застрашава националната сигурност. Фокусирането на вниманието върху икономическото въздействие на програмата е просто отчаян опит да се попречи на Конгреса да намали финансирането, пише още в статията на Responsible Statecraft.
Подобна стратегия е била използвана от индустрията и преди, но обикновено просто забавя неизбежното. Лидерите на институциите за национална сигурност се опитаха да спасят крайбрежния боен кораб на ВМС с подобни аргументи през последното десетилетие. Програмата LCS първоначално беше възхвалявана от поддръжниците си като революционен надводен кораб, способен да изпълни достъпно множество роли. Тъй като повече от корабите бяха построени и влязоха в активна експлоатация, стана все по-ясно, че програмата не успя да оправдае очакванията и лидерите на ВМС искаха да намалят загубите си . Но законодателите продължиха да разпръскват програмата още няколко години заради икономическото й въздействие .
Осигуряването на обща отбрана е залегнало в преамбюла на Конституцията. Американският народ толерира, макар и неохотно в много случаи, правителството да харчи техните данъчни долари за изграждане на оръжия за военните. Очакванията са, че Конгресът ще харчи разумно, за да купува неща, които работят и които запълват пропуските в способностите. Законодателите не трябва да купуват оръжия само за да стимулират икономиката. Има много по-добри начини за стимулиране на икономиката с долари на данъкоплатците от разточителните разходи за отбрана. Представете си ефекта върху цялостната икономика, ако само малка част от парите, похарчени за F-35, се изразходват за транспортната мрежа на страната.
Военната стойност на една оръжейна програма е единственото валидно оправдание за нейните разходи. Ако някой усети необходимостта да защити дадена програма, аргументът трябва да се основава на демонстрираната ефективност на оръжието и неговата централна роля за защитата на нацията. Ако едно оръжие не върши работа или не може да бъде закупено в необходимите на службите бройки, тогава какъв е смисълът?
Американският народ днес харчи много повече за отбрана, отколкото само преди едно поколение. Нивата на разходите на Пентагона са почти 50% по-високи от тези през 2000 г. Тези допълнителни пари са потънали в многобройни неуспешни придобивания. Крайбрежният боен кораб, бъдещата бойна система на армията, разрушителят от клас Zumwalt , въздушният танкер KC-46 и експедиционната бойна машина на Корпуса на морската пехота са само няколко значителни разочарования от последните 25 години.
Системата явно е разбита. Новата администрация на Тръмп ще трябва да предприеме драстични стъпки, за да овладее ексцесиите от последните 25 години. Тъй като сега влиятелни хора поне несъзнателно признават провалите на F-35, това може да бъде добра отправна точка. Пълното отменяне на програмата би било много трудно поради всички чужди преплитания, които бяха вплетени в нея от самото начало. Но ограничаването на производството, докато инженерите не завършат дизайна на F-35, може да изпрати правилния сигнал към отбранителната индустрия, че статуквото е непоносимо.
Дан Грейзиър е старши сътрудник и програмен директор в Stimson Center. Той е бивш капитан от морската пехота, служил е в Ирак и Афганистан.