Разработването на стелт бомбардировача A-12 Avenger II за ВМС на САЩ през 80-те години доведе до ненужни разходи, пише The National Interest.
Този проект започна през 80-те години на миналия век, когато Военноморските сили се стремяха да придобият стелт бомбардировач с палубна база за прецизни удари. За да се постигне баланс между стелт и способност за изстрелване от носител, дизайнът на A-12 е модифициран многократно. Тези промени накараха проекта да не отговаря на планираните спецификации и да надхвърли бюджета, правейки проекта неуспешен.
Много течове и доклади от заинтересовани страни говореха за лошо представяне въпреки секретността на проекта. В публикацията се казва, че A-12 може да не е изпълнил очакванията, особено в основната си функция на стелт.
Поради проблеми със самолета и огромни разходи, министърът на отбраната на САЩ прекрати проекта през 1991 г. По това време цената на един A-12 е нараснала до 165 милиона долара. Изоставяйки A-12, ВМС успяха да пренасочат финансирането за разработване на F/A-18 Super Hornet.
Една от основните характеристики на A-12 беше неговият стелт дизайн, целящ да минимизира радарните, визуалните, инфрачервените и акустичните сигнали. Това беше време, когато стелтът беше сравнително нова концепция и военните се опитваха бързо да подобрят способностите.
По-важното е, че A-12 Avenger II трябваше да включва най-модерната авионика, навигация, бомбардировка и характеристики за самозащита от всяка птица в американския флот по това време.
Въпреки това, интегрирането на стелт технологията със сложните изисквания на операциите на превозвача се оказа твърде обезсърчително по онова време. Дизайнът на самолета премина през множество итерации, всички от които се бореха да балансират нуждата от стелт с необходимостта от стабилно кацане на носителя, пише още изданието.