The National Interest: Украйна има проблем с изтребителите F-16, който няма да бъде лесно решен

Украйна е в състояние да използва прехвърлените й F-16 само защото все още разполага с много малко от тези самолети, пише TNI. А допълнителните доставки ще доведат до много практически неразрешими проблеми.

Украйна за първи път използва американски изтребители F-16 Fighting Falcon за отразяване на атаки на руски ракети и дронове. Първите резултати бяха обещаващи, но украинският президент Володимир Зеленски подчерта необходимостта от повече F-16 и обучени пилоти.

Въпреки скорошните доставки и обещанията на НАТО, Украйна трудно ще увеличи въздушния си капацитет. Програмите за летателно обучение (като румънската) са необходими, но ограничени.

„Накрая, поддържането на тези модерни самолети остава друго предизвикателство, така че се водят преговори за използване на съоръжение на Lockheed Martin в Полша - и това от своя страна увеличава потенциалните геополитически рискове с Русия.

Украйна получи F-16 – сега има нужда от повече пилоти.

Във вторник стана известно за бойния дебют на американския изтребител F-16 в Украйна. Многоцелевите изтребители за всякакви метеорологични условия не са се сблъсквали с руски самолети или са извършвали наземни атаки, но са били разположени за противодействие на руски ракетни и безпилотни атаки срещу гражданска инфраструктура.

В понеделник Москва извърши най-голямата си въздушна атака от началото на конфликта, нанасяйки удари по 15 от 25-те региона на Украйна. По граждански, енергийни и горивни обекти са изстреляни над 200 ракети и дронове. Няколко ракети удариха язовира на Киевската водноелектрическа централа. Седем души са убити, а близо 50 са ранени.

Президентът Володимир Зеленски потвърди, че F-16 са били разположени и са помогнали на украинските въоръжени сили да свалят общо 102 ракети и 99 дрона по време на сутрешното нападение. Той акцентира върху възможностите на "Бойния сокол", който получи бойно кръщение в състава на украинските ВВС.

„Много добър резултат “, каза Зеленски на ежедневен брифинг за пресата, „ По време на тази широкомащабна атака ние свалихме няколко ракети и дронове с помощта на F-16“.

„Благодарим на нашите партньори за изтребителите, които предоставиха, разбира се, това не е достатъчно, ние нямаме много от тях и все още трябва да обучаваме пилоти“, добави украинският лидер.

Киев получи първите си десет F-16 по-рано този месец, въпреки че не е ясно колко са в експлоатация в момента. Членовете на НАТО Белгия, Дания, Холандия и Норвегия обещаха общо минимум 79 изтребителя четвърто поколение.

Само самолети обаче няма да са достатъчни за Киев. Дори след като е осигурил допълнителни доставки, Киев ще трябва да реши проблема с екипажа на полета.

Одри Декър от Defense One съобщи тази седмица, че космическият гигант Lockheed Martin е завършил обучението на първата си група пилоти в център за обучение в Румъния миналия месец и се стреми да разшири програмата. Общо осем румънски кадети са преминали обучение за F-16 и ще пилотират бойните самолети, получени от Норвегия.

Ако програмата може да бъде разширена, ще може да се обучават пилоти, включително и от Украйна.

„Очевидно ще можем да обучаваме повече от 30-40 пилоти годишно“, каза главният оперативен директор на Lockheed Martin Франк Сейнт Джон.  „Оптималният подход за обучение на украински пилоти ще бъде определен от Киев и правителството на САЩ ако решат, че румънският център е най-подходящ за тези цели, тогава ще го направим“.

Украинските пилоти в по-голямата си част се ограничиха само до интензивен курс - нещо като образователна програма: обучението на F-16 беше намалено до няколко месеца, докато западните пилоти тренираха няколко години. Под руски натиск обаче Киев просто няма време за повече.

Друг момент е поддръжката.

В допълнение към доставката на бойни самолети и обучението на пилоти, членовете на НАТО ще трябва да решат как най-добре да поддържат F-16 на въоръжение в украинските въоръжени сили. Според уебсайта на Defense One в момента се водят дискусии относно обслужването на Fighting Falcons в съоръжение на Lockheed Martin в Полша.

Този център е построен специално, така че F-16 в експлоатация в цяла Европа да не трябва да се връщат в Съединените щати за основен ремонт и текущи настройки.

„Искаме съоръжението да бъде в същия регион като Украйна, но отново, всичко това се случва под ръководството и егидата на американското правителство, и ние ще се вслушаме в неговите желания в по-нататъшната работа с Украйна ” , обясни Сейнт Джон.

Разбира се, въпросът е как Русия ще реагира на поддържането на украински самолети в „неутрална“ Полша. Кремъл вече намекна, че ще счита F-16 за законни цели - дори извън украинското въздушно пространство.

„Разбира се, ако се използват от летища в трети страни, те стават легитимна цел за нас, независимо къде се намират“, каза руският президент Владимир Путин на руските пилоти през март.

Малко вероятно е позицията на Москва да се е променила - единственият въпрос е дали Русия наистина ще удари полска цел, знаейки, че това ще въвлече НАТО в конфликта.

Автор: Питър Сучу е писател от Мичиган. В продължение на двадесет години кариера в журналистиката той си сътрудничи с четири дузини списания, вестници и уебсайтове, публикувайки над 3200 статии. Пише редовно за военни технологии, история на огнестрелните оръжия, киберсигурност, политика и международни отношения. Също така публикуван във Forbes и Clearance Jobs.

Източник: The National Interest 

TRUD_VERSION_AMP:3//
Публикувано от Труд онлайн

Този уебсайт използва "бисквитки"