Инцидентът, който NORAD определи като „непрофесионален“, се случи край Аляска по време на прехващане от F-16C на два Ту-95 Bears и техния ескорт
Командването на въздушно-космическата отбрана на Северна Америка (NORAD) публикува видео на 18-та ескадрила изтребители-прехващачи (18-та FIS) F-16C, извършваща прехващане на двойка руски Ту-95MS Bear-Hs и техните изтребители, ескортиращи край Аляска. Въпросното видео показва Су-35S Flanker, изпълняващ маневра „удряне с глава“ от много близко разстояние , срязвайки пред и напречно пътя на Viper. Това е най-драматичното видео, което сме виждали от такава близка среща, откакто екипаж на B-52 претърпя подобен инцидент над Черно море преди няколко години.
Видеото, публикувано от NORAD, заснето от 360-градусова екшън камера, поставена в пилотската кабина на F-16, показва колко разтревожен е бил пилотът на Viper от маневрата на Су-35:
“On Sept 23, 2024, NORAD aircraft flew a safe and disciplined intercept of Russian Military Aircraft in the Alaska ADIZ. The conduct of one Russian Su-35 was unsafe, unprofessional, and endangered all – not what you’d see in a professional air force.” – Gen. Gregory Guillot pic.twitter.com/gXZj3Ndkag
— North American Aerospace Defense Command (@NORADCommand) September 30, 2024
Първоначалното прессъобщение от 23 септември за прехващането отбеляза, че са замесени четири руски самолета:
„Командването на въздушно-космическата отбрана на Северна Америка (NORAD) откри и проследи четири руски военни самолета, действащи в Зоната за идентификация на противовъздушната отбрана на Аляска (ADIZ) на 23 септември 2024 г.
Руският самолет остана в международното въздушно пространство и не навлезе в американското или канадското суверенно въздушно пространство. Тази руска дейност в Аляска ADIZ се случва редовно и не се разглежда като заплаха.
ADIZ започва там, където свършва суверенното въздушно пространство и е определен участък от международно въздушно пространство, което изисква готова идентификация на всички въздухоплавателни средства в интерес на националната сигурност.
NORAD използва многослойна защитна мрежа от сателити, наземни и въздушни радари и изтребители за проследяване на самолети и информиране за подходящи действия. NORAD остава готов да използва редица опции за отговор в защита на Северна Америка.“
Unprofessional & dangerous conduct by a VKS Su-35S (B/N "24" Blue / RF-95493) assigned to the 22nd Guards Fighter Aviation Regiment (based at Tsentralnaya Uglovaya, Primorsky Krai). https://t.co/BZDMIY3X1S
— Guy Plopsky (@GuyPlopsky) September 30, 2024
Заслужава да се отбележи, че 18-та ескадрила изтребители-прехващачи е уникална във ВВС на САЩ. Както съобщихме по-рано , единицата преди това беше обозначена като 18-та агресорска ескадрила (18-та AGRS), но беше преработена в 18-та FIS по-рано тази година. Това се случи след изпълнение на мисията за въздушен суверенитет за предупреждение за запълване на F-22 Raptors, базирани от военновъздушната база Елмендорф в Анкъридж за известно време.
Що се отнася до маневрата „удряне с глава“, както сме докладвали в продължение на много години, въпреки че се смята за непрофесионална от много близки разстояния, този тип лудории продължават от десетилетия, като са напълно обичайни по време на Студената война. Те придобиха ново значение и станаха по-плодотворни през последните години, тъй като ситуацията със сигурността в световен мащаб се измести към по-лошо, като Русия и Съединените щати, както и много от техните съюзници, се противопоставиха директно един на друг заради войната в Украйна. Китай също е известен с изпълнението на подобни каскади , които също включват действително изхвърляне на радарно-отразителна плява по пътя на набелязания самолет, което поражда сериозни опасения за безопасността. Като се има предвид това, ВВС на САЩ използват маневрата „удар с глава“, за да привлекат вниманието и на своенравни самолети, но не по толкова агресивен начин.
Що се отнася до активността на Русия близо до Аляска, тя се увеличи през последните месеци заедно с тази на Китай, който сега разширява възможностите си за демонстриране на мощност във въздуха и морето, като Аляска е основен фокус. Това включва първия полет на китайските носители на крилати ракети H-6 край бреговете на Аляска и увеличеното руско-китайско военноморско присъствие в района . Това накара Министерството на отбраната на САЩ да отдели повече ресурси за изключително стратегическата зона, включително да изпрати военноморски активи там, за да следи отблизо и възпира руските и китайските въздушни и военноморски операции, които напоследък нарастват.
Тъй като Арктика е от все по-голямо значение , напрежението между Русия и Съединените щати се покачва и Китай се чувства по-удобен с военни операции на дълги разстояния, 18-та FIS и техните партньори F-22 вероятно ще бъдат по-натоварени от всякога през следващите месеци и години.
Източник: The WarZone
Автор: Тейлър Рогоуей