Авиационна риторика в политиката

Висшият пилотаж ще реши изборите през май и наесен

Когато политиката влезе в авиацията или обратно, нещата се объркват, а може да станат и смешни. На националната работна среща на актива на ПП ГЕРБ терминът „висш пилотаж“ бе използван няколко пъти, за да се покажат успехите в една или друга посока, на една или друга политическа личност. По всичко личи, че e голям ентусиазмът от решението на парламента да преговаряме със САЩ за закупуване на изтребители. Макар че, както твърдят запознатите с технологията на подобни преговори, трудното тепърва предстои. Но за това да му мислят министрите на отбраната, финансите, икономиката и външните работи. Сега става дума за избори и как да бъдат спечелени. През май – за депутати в европарламента, а през есента – за кметове и общински съветници. В този смисъл авиационната тематика наистина може да се окаже подходяща. По-паметливите знаят, че тя присъстваше често в речника на днешния президент по време на изборите за държавен глава преди две години. Впрочем и сега продължава нейното използване от президента, което, наред с всичко, се оказва, че е и заразително. Защо пък това да не е новата печеливша формула. Но това, в кръга на шегата.

На този форум стана ясно, че ГЕРБ ще върви към поредна победа със скоростта на F-16 V Blok 70. Този призив очевидно се хареса и на премиера, който не само го повтори, но и го свърза с изоставеното отдавна военно летище край Равнец. Изглежда имаше предвид, че негов автор бе кметът на Бургас, а авиобазата, за която вече малко хора си спомнят, е недалеч от морския град. А може би бе направена връзка и с факта, че президентът и върховен главнокомандващ Въоръжените сили е започнал кариерата си на пилот на МиГ-29 именно оттам. Но и това са само разсъждения.

Да се върнем на темата, т.е. за авиацията и политиката. И за скоростта на изтребителите. Ако една политическа сила заложи на бързината на F-16, едва ли ще стигне първа до победата в изборите. Не за друго, а защото максималната скорост на една от най-съвременните модификации на този самолет е 2145 км/ч. Колко бърз ще бъде F-16VBlok-70, предстои да видим, но не се предвижда той да бъде произведен и доставен през годината на избори. Ако действително става дума за бързина, може да се помисли върху други варианти при издигането на политически призиви. Например, основната концепция на „Грипен“ е да развива високи скорости и да запазва изключителната си маневреност, независимо от височината на полета. Неговата максимална скорост е 2410 км/ч. А това е повече от „Рафал“, F-16 Blok-50, F-18 и „Юрофайтър“. Разбира се, има и по-бързи самолети. Максималната скорост на руския МиГ-31 е 3000 км/ч на голяма височина. Може да лети на максимална скорост, докато му свърши керосина. И днес той остава най-бързият боен самолет в света. Друго е, ако става въпрос за далечина на полета. Тогава подредбата се размества и в случая, за който става дума, може да изиграе по-добра роля в политически смисъл през май и есента.

На този политически форум беше интересно и сравнението за автобуса и таксито. Военните експерти сигурно ще кажат, че във въздушния бой една от най-важните предпоставки за победата е изненадата. По оценка на западни експерти в този смисъл най-опасен в света е Су-35. Така го нарекоха авторитетни немски и американски издания. Негов най-сериозен съперник в света е американският изтребител F-22 „Раптор“.

В политиката е много важен маньовърът. Понякога той може да има решаващо значение за победата. Вярно е, че в последно време консерватизмът вдига глава в Европа. За да реализира приоритетите си, обаче е задължително да кацне на подходящата писта. Т.е. да спечели изборите с правилния коалиционен партньор, ако не може сам, или своевременно да скъса с досегашния, при положение, че му носи черни точки. Маньовърът в битката – военна или политическа, води до изненада и краен успех, защото в повечето случаи противникът или опонентът не са достатъчно добре подготвени за него. При полета с изтребител е от голямо значение да запазиш изключителна маневреност, независимо от височината. Както в политиката. Управлението не е като да вървиш по жълтите плочки пред Народното събрание. Има много изненади, на които трябва да отговаряш, включително също с изненади. Добре е например да имаш прекрасен изтребител бомбардировач, но това да не е резултат от компромис, относно неговата маневреност, което се получава, когато допълнителното оборудване увеличи теглото му.

Оказва се, че политиката и авиацията си приличат в много отношения. Макар че някои имат предубеждения към пилотите.

 

Санкцията ще е на избирателите

Ясно е, че за всичко си има експерти. Както авиационни, така и по изборите. Те ще си кажат думата по процедурата на една или друга партия или коалиция, след което решението ще е политическо. После санкцията е на избирателите. Те ще преценяват коя политическа сила е избрала най-бързия самолет.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Спирдон Спирдонов

Този уебсайт използва "бисквитки"