Едва 4% от 4-те милиона автомобила у нас са на до 5 г., докато почти всеки втори е на около и над 20 г. Най-често автомобилите втора ръка идват от Германия или Италия. Ако карате такъв е твърде вероятно неговият километраж да е „превъртян” т.е. манипулиран, съобщава БТВ.
Това се прави от недобросъвестни търговци по веригата с цел вдигане на цената – нерядко, с до 30%. Данните от Германия са, че една трета от колите са „пренавити”. Това означава, че потребителите са ощетени с милиарди.
В същото време по улиците се движат возила с почти изчерпан ресурс, които са потенциално опасни, но водачите просто няма как да знаят това, ако не разполагат с достатъчно познания (или добър монтьор).
Предложения за законови промени пращат измамите извън закона, но в момента за обикновения купувач е почти невъзможно да знае с какво точно си тръгва от автокъщата.
„Пуснах си колата за продажба ама на 230 000 километри никой се не обажда. Пуснах я на 180к с идеята ,че в Карлово ще превъртя километража, ама имах работа и не стана. Сега обаче ми се обаждат за оглед довечера и ситуацията е конфузна: в обявата 180к на километража 230к. Ако знае някой къде да го врътнем пустия километраж”, съвсем спокойно пита продавач в онлайн форум.
Една бърза разходка в столична автокъща разкрива детайли за манипулацията. За кола – синя на цвят, 15-годишна, с дизелов двигател, 5-скоростна кутия и приемлив километраж, в онлайн сайтовете цените за същия модел варират - от 2 700 до 5 000 лв. А изминатите километри са не повече от 160-170 хиляди. Колкото по-малко, толкова по-висока е цената. Опитните монтьори дори с просто око могат да хванат измамата и превъртането на километража – гледат цялостното състояние, като твърдят, че „грешката” е в рамките на 50-100 000 км.
Избраната от нас кола е заковала на 195 836 изминати километра - за 15 години. Какъв е шансът да е превъртяна? „99,9 %... Почти всички са”.
Тест със специална апаратура - наречена "шпионин", която пристига от Германия, разкрива манипулацията по километража на избраната кола. Работи с ултразвук и измерва износването на двигателя по 3 точки. Записаното се сравнява с данни от чисто нов двигател и така излизат реалните километри с толеранс от около 10 000 км.
Методът е възприет в Германия, българските монтьори подхождат с резерви, защото износването на двигателя също може да бъде забавено.
Изпитването на автомобила продължава няколко минути, докато отчетените стойности, или т.нар. RMS се измери с пълна точност. Тестът показва в пъти по-голям километраж и силно износен двигател след минимум 400 000 км.
Най-сигурният начин е да си платите и да отворите досието на колата - в оторизирания сервиз на марката, която купувате.
Там става ясно, че колата е произведена на 27.07.2001 г. След 3 години, през 2004 г., е била ремонтирана и е с изминати 77 000 километра. Осем години по-късно - през 2012 г. вече е в България и се продава с пробег от 117 000 километра. Тоест, според досието на автомобила, през последните няколко години автомобилът е каран в пъти по-малко. Управителят на сервиза Васил Димитров е категоричен – това не може да е вярно.
„Българинът иска да бъде лъган, иска да плати евтино”, смята зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Любомир Доросиев.
По думите му открай време е известно, че километражите се манипулират и затова е по-добре да оглеждаме за возила в по-големите автокъщи, които са част от организацията. Там „все по-малко и по-малко” мамели хората.
Съюзът на българските автомобилисти има радикално решение на проблема – предложение за законови промени, с които „превъртането” на километража става престъпление – както е в Германия и Белгия, например.
Председателят на организацията инж. Емил Панчев посочи, че предложението е за 1 до 3 години лишаване от свобода и 6000 лв. глоба при установено нарушение.
„Това е опасно за движението на пътя, никой не знае какво е състоянието на автомобилите”, посочи той.
Председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Христо Христов призна пред БТВ, че също е превъртал километражи, но това било отдавна и с малко. „Фирмите, които продават автомобили в България, в голяма степен са излъгани – превъртането става и извън България”, посочи той.
Неговото предложение е когато се купува кола без сервизна история, клиентът да има право да провери състоянието й при механик и при установено значително разминаване с декларираното да може да развали или предоговори сделката.
Настимир Ананиев от транспортната комисия в парламента посочи, че и в момента в НК има текст, който е относим към манипулирането на километражите – чл.209 (подвеждане), но сега ще бъде добавена и конкретика. Сред вариантите за по-информиран избор на нов автомобил са записване на километрите на митницата и отваряне на базата данни на ДАИ за километрите, записани при годишния технически преглед.
Колко опасна е всъщност измамата с километрите? Според анализ, по който Ананиев работи, около една трета от катастрофите у нас са по вина на състоянието на автомобилите.