Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) ще обжалва решението на бившия екоминистър Борислав Сандов за прекратяване на ОВОС-а за магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле. От ведомството подчертават, че оценката на околната среда е издадена по законоустановения ред през 2017 г. Ако пътната агенция спечели обжалването пред Върховния административен съд, ОВОС-а ще продължи да бъде валиден до края на октомври и ще има възможност за изграждане на последната отсечка от аутобана, така че да не се наложи държавата да връща 1,6 млрд. евро на Брюксел, включително за вече изградените отсечки на пътя.
За успешното реализиране на сложен стратегически инфраструктурен обект на държавата, каквато е отсечката между Крупник и Кресна, е от значение експертизата на специалисти от различни направления, припомнят от АПИ.
За участъка лот 3.2 на АМ „Струма“, с Решение по ОВОС № 3-3/2017, е одобрен вариант „Източен Г10,50“ по прединвестиционно проучване от 2016 г. Той предвижда дясното платно в посока Кулата да е по съществуващия път в дефилето, който ще се рехабилитира, а лявото платно в посока София да е в източна посока от дефилето.
От пътната агенция подчертават, че основно предимство на избраното трасе е еднопосочното движение на превозни средства, което съществено ще намали трафика в дефилето и риска от инциденти. Предприеманите мерки за опазване на човешкия живот, както и на животински видове в района ще подобрят значително настоящата ситуация, заявяват от АПИ. Друго предимство на този вариант е значителната гъвкавост при експлоатацията на участъка, каквато в момента липсва. В случай на инциденти, аварии, природни бедствия или други събития, засягащи едното платно, движението ще може да бъде веднага пренасочено по другото. Това ще позволи бърза и безопасна реакция на институциите, както и ще намали затрудненията и забавянията на трафика през това време.
В становището на МОСВ за съгласуване на екологичната оценка на програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г., по която е предвидено да се изпълнява инфраструктурния обект, са определени мерки и условия при прилагането на програмата за проекта на тасето през Кресненското дефиле на магистрала „Струма“. Условията изискват извършването на допълнителна оценка на алтернативите и възможностите за строителството на две трасета на лота, включително по отношение на специфичните природозащитни цели и мерките за защитените зони „Кресна - Илинденци“ и „Кресна“ при стриктно изпълнение на препоръките на Европейската комисия.
За да се направи тази допълнителна оценка целите на двете защитени зони, засегнати от проекта, трябва да се определят и приемат от МОСВ. За съжаление повече от две години те не са одобрени от екоминистерството и това възпрепятства АПИ да направи допълнителен анализ, за да се отговори на препоръките на ЕК по апликационната форма на проекта, обясняват от ведомството. Не може да се изпълнят и ангажиментите, поети пред ЕК за изпълнение на мерките за запазване на биоразнообразието, предвид постановено от МОСВ решение от 1 август 2022 г.
В полученото писмо на 27 юли 2022 г. от ЕК ясно се посочва, че на практика определянето на специфичните консервационни цели за засегнатите от проекта защитени зони е основното, което България следва да направи. Посочва се, че след като целите бъдат определени и приети, следва да се ревизира оценката за съвместимост на проекта спрямо тях. Агенция „Пътна инфраструктура“ не е спирала да полага усилия за усъвършенстване и доработване на проектната документация, за да отговори на всички препоръки на ЕК.