Продължението на първи метродиаметър към Околовръстния път на София е стратегически проект, който не само ще облекчи трафика във Витошката яка. Той ще даде възможността за създаването на уникален за Европа транспортен хъб, който ще включва автогара, която ще изкара автобусния трафик от Югоизточна България от централните части на София, както и метро и лифт. Това заяви бившия главен архитект на София арх Петър Диков в коментар по темата за разширяването на метрото.
„Продължението на първи метродиаметър в посока към запад успоредно на Околовръстния път има своите сериозни основания и то не защото трябва да обслужи два частни търговски обекта – ИКЕА и Ринг мол (както обикновено се изтъква от критиците му). ИКЕА е магазин, чиято концепция е да се използва основно лек или лекотоварен автомобил. На Ринг Мол също едва ли ще окаже някаква съществена подкрепа в работата му, тъй като той разчита на клиенти от южната периферия на София, достигащи до него главно с лични автомобили.
Истинския смисъл на това удължаване е, че то може да се развие като общоградски транспортен хъб – метростанция, автогара Юг и лифтова станция. Автобусните линии към югоизточна България (Пловдив, Стара Загора, Бургас и южното Черноморие), могат да тръгват от тази автогара, без да влизат в града. След изграждането на участъка от околовръстния път от Бояна до магистрала „Струма“ този транспортен хъб може да обслужва и посоките Благоевград и Кюстендил.
Не е за подценяване и бъдещото удължаване на Симеоновския лифт и комбинирането на лифт станцията с метростанцията. Това ще осигури значително удобство на търсещите планината за туризъм и спорт, които с годините се увеличават непрекъснато.
Този транспортен хъб може да поеме и пътникопотока на живеещите във Витошката яка (а те вече са повече от 150 хиляди) към центъра и другите части на София. Преобладаващата част от живеещите във Витошката яка, поради структурата и начина на застрояване, са обречени да ползват личен автомобил. Големите задръствания на Симеоновско шосе, Черни връх, Александър Малинов, Самоковско шосе, основно са именно от този трафик. В допълнение към частните автомобили по тези булеварди (някои от тях освен много натоварени, са и с недобра проводимост) са и автобусите на градския транспорт, които обслужват териториите на юг от Околовръстния, чиито маршрутите по правило стигат до центъра на София. Това удължаване на първи метродиаметър, осигурено с паркинг (по възможност безплатен) и за поне 3000 места и подкрепено с изменение на маршрутите на автобусните линии на градския транспорт, обслужващи Витошката яка, които да водят до метростанцията, ще имат извънредно благоприятно въздействие за намаляване на трафика към широкия център на София и ограничаване на паразитния транзит през южните територии. Извеждането на тези автобусни маршрути от задръстванията по радиалите на транспортната система може да осигури по добра честота (под 10 мин.) и да ги направи предпочитани от хората. Това, допълнено с доставка на електробуси от малък и среден размер (25-50 пътника) ще допринесе за значително подобряване на екологията.
А кое обуславя мястото на този хъб точно там (между кръговото на ул. „Климент Охридски“ и съоръжението на околовръстния и пътя към Симеоновския лифт).
На първо място, че именно там, чрез двете съоръжения, разположени на малко разстояние едно от друга, се осигурява връзка на хъба във всички посоки.
И второ, че там е възможно да се проведе относително бързо нова регулация, тъй като зоната е свободна от застрояване.
Това всъщност е основното предназначение на такова продължение. Ако някой го разбира и мисли стратегически. Което видимо не е много лесно“ пише арх. Петър Диков.