Атаката срещу дизела е истерия и балон

Обсъждат по-високи данъци и такси

В София купуват автомобил на 10 г., в малките градове - на 15 г.

Цветни стикери според замърсяването

“Борбата с дизела в Европа е световна политика, която няма нищо общо с изчистването на въздуха, а е по-скоро истерия и балон, който ще се спука”. Това заяви за “Труд” зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев. “Не бих казал, че в Америка се карат само бензинови коли”, допълни той по повод факта, че в редица градове от Европа се ограничава достъпа на дизелови коли.

“И бензиновите автомобили изпускат вредни емисии в атмосферата, докато дизеловите имат специален филтър, който пречиства около 95% от мръсните газове, които колата изпуска”, обясни Доросиев. Въпреки европейските политики за ограничение на старите дизелови автомобили в сърцето на града, цените на колите с такива двигатели и в Европа и в България остават без промяна. “Няма и промяна в търсенето, дизелът продължава да се купува”, каза Доросиев и допълни: “не виждам как би могло да имам дизелов автомобил и да ми забранят да влизам в центъра на града”.

“Годишно в страната се внасят 255 хил. автомобилa втора ръка от чужбина, като 90% от тях са дизелови”, заяви Любомир Доросиев. Това означава, че за година в страната се внасят 230 хил. автомобила с дизелови двигатели. Относно предпочитанията на българите за втора ръка автомобили, Доросиев заяви, че в по-големите градове хората най-често си вземат кола на 10 години, а в по-малките на около 15 години с бюджет около 5000 лв. Вносът на автомобили в страната е предимно от Италия, Швейцария и Германия.

Относно необходимия бюджет за покупка на кола втора ръка, Доросиев обясни, че внасяните в страната стари корейски автомобили най-често се продават за 6-7 хил. лв., а за европейска кола до 10 години се плащат около 30 хил. лв. Предлагането на коли втора ръка е много по-голямо от търсенето, като голям дял от бизнеса е в сивия сектор, коментира експертът.

Според Доросиев екотаксите за регистрация на кола не отиват за почистване на въздуха. А освен това автомобилите не са най-голямата причина за замърсяването. “Едни от най-големите причинители на замърсяване са камионите, а да не говорим и за отоплението с твърдо гориво, както и рядкото почистване на улиците”, заяви той.

В България се обсъждат няколко варианта за промяна на налозите, чиято цел официално е да се стимулира покупката на по-екологични коли. Преди няколко месеца министърът на финансите Владислав Горанов, заяви, че може да се обмисли промяна на местния данък за колите и за по-старите, които замърсяват повече, данъкът да е по-висок. Наскоро кабинетът увеличи екотаксите за регистрация на автомобил. За кола над 10 години таксата нарасна от 267 лв. на 310 лв. Вдигането на данъците обаче няма как да накара човек, който работи за 1000 лв. на месец да си купи нова кола за 30 хил. лв., коментираха финансисти. Обсъжда се и възможност на колите да бъдат поставени стикери, които да показват колко замърсяват въздуха. Идеята е да са в три цвята - зелен за тези, които замърсяват най-малко (Евро 5 и 6), жълт за Евро 3 и 4, и червен за най-старите коли - Евро 1 и 2. Като идеята е кметовете да имат право да забранят движението в центъра на града на коли с жълт или червен стикер.

 

Според данни на КАТ

44% на 44% е съотношението при горивата

Само 495 са на ток

Стефан Кючуков,

ТРУД

Броят на автомобилите на бензин и на дизел в страната е равен, сочат данните на КАТ. От общо 3,645 млн. автомобила, точно по 44,4% е делът на тези на бензин и на дизел. Но в тези данни влизат както леките коли, така и камионите. Ако се погледнат данните само за колите, нещата се променят. Колите на бензин са 1,374 млн. и имат дял от 49,5%. Докато дизелите са с дял от 42,9%. Останалите коли са с монтирана газова бутилка, хибриди, или електрически. В страната има само 495 електрически коли, а 4251 са хибриди.

При товарните автомобили съотношението в използваното гориво е различно. От всичките 367 хил. камиона, над 85% са на дизел, а само 11,8% са с бензинови двигатели.

Тези данни ясно показват какви са предпочитанията. За товарни автомобили се използват дизели, защото са по-икономични. През миналата година в страната са внесени повече дизелови леки коли, но доскоро предпочитанията на хората бяха към бензиновите и затова броят им е по-голям. При покупка на кола има и редица други фактори, които оказват влияние на избора, освен разхода на гориво. Много хора са убедени, че старите дизелови коли палят по-трудно през зимата. При по-новите коли вече няма разлика дали са на бензин или дизел, но при тези над 20 годни ситуацията е различна. При избора на кола, включитено дали да бъде на бензин или дизел, човек се ръководи и от лични предпочитания какво иска да кара.

 

Статистика

Караме над 20-годишни МПС-та

В България над 41% от автомобилите са на над 20 години, показа проверка на „Труд“ в данните на КАТ към 1 юни 2018 г. В България са регистрирани общо 3,645 млн. автомобила. Като от тях над 1,494 млн. са на над 20 години. Като основната причина за това са ниските доходи. Едва ли някой би карал трошка на над 20 години, ако може да си позволи по-хубава и нова кола, коментираха финансисти. Други над 1 млн. автомобила също са доста стари - на 15-20 години. Те имат дял от 27,5% от всички регистрирани автомобили в страната. Близо 20% са на между 11 и 15 години, а 6,7% са между 6 и 10-годишни. Под 5% от автомобилите в страната са на под 5 години и може да се каже, че са почти нови.

 

В центъра на града

Ековинетки въведоха в Париж

В Атина и Солун искат Евро 5 или 6

Няколко европейски града предприеха мерки срещу използването на дизелови автомобили в централните си части. В Париж, например, колкото по-стара е колата, толкова повече плаща шофьорът й, за да се движи в центъра на града. Ековинетките за колите там се класифицират в шест различни категории, в зависимост от вредните емисии, годината на производство и двигателя на автомобила.

В няколко германски града - Берлин, Кьолн, Хановер, както и в Милано, Италия също има въведени ековинетки. В Милано, за да се влезе в центъра на града с бензинов или дизелов автомобил се плащат по 5 евро на ден. Затова много местни жители си купуват хибриди. Върховният административен съд в Германия разреши на местните власти да спират дизеловите автомобили за определено време. В резултат в Хамбург сложиха табела със знак „Стоп” при влизане в някои части на центъра, където е забранено влизането на дизелови коли и камиони, които не отговарят на стандарта Евро 6. В Атина и Солун може да се движат само дизелови коли, които са по стандарта Евро 5 или 6.

 

В Ирландия

Забраняват двигателите с вътрешно горене

Властите в Ирландия обявиха намерението си да забранят използването на всякакви автомобили с двигатели с вътрешно горене, независимо от горивото им. Според думите на премиера на Ирландия Лео Варадкар, забраната няма да влезе в сила скоро, но когато това стане, Ирландия ще бъде една от най-екологично чистите държави в Европа.

Във Великобритания беше лансирана идеята пълният отказ от колите с двигатели с вътрешно горене да влезе в сила през 2040 г., но група кметове настояха пред министъра на екологията Майкъл Гоув, това да стане 10 години по-рано. Засега обаче подобна инициатива не се приема от властите на Острова.

В щата Калифорния, в Индия и в някои райони на Китай пък се подготвя пълна забрана на продажбата на бензинови и дизелови коли. Същото важи и за Норвегия, където властите смятаха да въведат ограничението още от 2025 г., но след това смениха стратегията си и сега поощряват шофьорите масово да преминават на електромобили и хибриди.

 

Челен опит

В Полша масово карат на газ

Автомобилите, задвижвани с алтернативни горива, са едва 1% от общия им брой в ЕС, сочат последните данни на Евростат за 2016 г. Голямото изключение е Полша, където делът на тези автомобили е 16%, което се дължи на големият брой коли на газ. Голям е делът на колите, задвижвани с алтернативни горива, и в Литва (10%), Италия и Латвия - по 8%.

Въпреки че софиянци имат чувството, че колите по улиците са твърде много, броят на автомобилите в България е под средното за ЕС ниво, показват данните на Евростат. У нас има 443 автомобила на 1000 души, а в ЕС те са средно 505. Най-много автомобили на 1000 жители има в Люксембург (660), Италия (625) и Малта (615). На обратния полюс са Румъния (261), Унгария (338) и Латвия (341). В Германия регистрираните автомобили на 1000 души са 555.

 

Алтернатива

Въглероден диоксид или прах

Дизеловите автомобили се очаква да паднат до 5% от пазара на автомобили в ЕС до 2030 г., твърди проучване, цитирано от BBC. Отказването от дизела обаче ще направи още по-трудно ЕС да постигне целите си за намаляване на въглеродните емисии. Дизелът дори бе популяризиран като по-екологично съобразен от бензина като част от усилията на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове и по-специално на въглероден диоксид. Въпреки че дизеловото гориво съдържа малко повече въглерод, общите емисии на въглероден диоксид на средния дизелов автомобил са по-ниски от тези на бензиновите коли. Дизеловите двигатели обаче генерират по-високи нива на азотни оксиди и фини прахови частици - малки частици сажди.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Катерина Ковачева

Този уебсайт използва "бисквитки"