Големият живописец Николай Янакиев на 70 години
Проф. Валери Стефанов откри изложбата в столицата
„Толкова отдавна рисува, толкова много е направил, че бих казал, че той е на 120 години“
Като най-значимо е присъствието на цикъла „Голо тяло“
Връзката на човечеството с космичните сили и безсмъртието
Олицетворение на Вечността, Красотата и на безкрайния стремеж на човешкия дух
Видният български живописец Николай Янакиев събра столичната артистична бохема за своята 70-годишнина. Партито, разбира се, беше съчетано с юбилейна изложба, която откриха проф. д.ф.н. Валери Стефанов и изкуствоведът Пламена Димитрова-Рачева. Внушителната зала на Музей-галерия „Анел“ трудно събра тези над 250 ценители на изкуството, които се стремяха да прегърнат рожденика. Сред тях бяха десетки политици, бивши и настоящи министри, учени, дейци на изкуството и културата.
На вернисажа: проф. д.ф.н. Валери Стефанов, Анжела Димчева, Пламена Рачева-Димитрова и Николай Янакиев
Специални гости на вечерта бяха г-жа Илияна Йотова – вицепрезидент на България, придружена от съпруга си проф. д.м.н. Андрей Йотов. Събитието се водеше от Анжела Димчева, а проф. д.ф.н. Валери Стефанов отправи специални поздрави от името на Съюза на колекционерите в България: „На пръв поглед 70 години са една сериозна възраст. Но всеки човек на изкуството има съвсем друга възраст, а не фактическата. Толкова отдавна рисува Ники Янакиев, толкова много е направил, че бих казал, че той е на 120 години! Неговото майсторство е част от историята на потъването на фигуралната живопис в абстракцията. Тези картини не трябва да се гледат с разсъдъка, а с емоцията и въображението“.
Специален гост на Николай Янакиев беше Илияна Йотова – вицепрезидент на България.
Експозицията съдържа 70 работи, правени през различни периоди, като най-значимо е присъствието на цикъла „Голо тяло“, който художникът разработва още от студентските си години и обогатява до днес. Присъстващите внимателно изслушаха анализа на Пламена Димитрова-Рачева, която се спря на тематичния обхват, символиката и специфичното в почерка на абстракциите, които са запазена марка на Янакиев: „За своята юбилейна изложба „Безгранично“ Николай Янакиев представя серия живописни картини върху хартия, които са тематично подбрани така, че да ни дадат символичния ключ към идеите в изкуството му. Това е тайнството на любовта и сътворението на живота – чрез женското „Голо тяло“, връзката на човечеството с космичните сили и безсмъртието на духа – чрез „Пирамидите“. Това също е Питагорейската символика на числата и геометрията – „В квадрат“, единството и красотата на земния и небесния свят в „Терени“. Като най-внушителна е серията „Безкрайност“, олицетворение на Вечността, Красотата и на безкрайния стремеж на човешкия дух към себепознание и познание на космичните и божествените сили.
Това са картините, които ясно в юбилейната изложба очертават ярката творческа индивидуалност и талант на Николай Янакиев, неговите ценни качества, проявени още в най-ранните периоди на изкуството му и високо оценени още в Академията от проф. Светлин Русев“.
За втори път след 2021 г. Музей-галерия „Анел“ представя изкуството на Николай Янакиев. Той е един от високо ценените автори от собственика на галерията Ангел Симеонов, а десетки колекционери притежават негови творби. Както всяка юбилейна изложба, така и тази „в известен смисъл е програмна равносметка за художника и като синтез на това, през което е преминал, и като ново опиянение на цвета към неговите смислови пространствени измерения“.
Пламена Димитрова-Рачева акцентира на различните стилове, които през годините променят живописта на Николай Янакиев – ту като абстрактен експресионизъм с елементи на фигуративност (серията „Голо тяло“), ту с вградена геометрична абстракция (цикъл „В квадрат“ и „Пирамиди“). Но окото на професионалистите ще преоткрие лесно и стиловите особености на орфизма в символиката на цветовете, в хармонията им и в пластичния ритъм на „Терени“- те.
„Художникът развива своите картинни серии, воден от инстинкта си на колорист“ – каза Пламена Димитрова-Рачев и продължи: „Рисунките върху хартия „Безкрайност“ са абстрактни композиции, представляващи отворени космични пространства, в които цветовете имат ролята да осветят безмерното пространство на мрака, да уловят протуберансите на пътуващите светлини и въздушни вихри и така да отнесат нашето въображение в другите измерения на Безкрайното.
Редкият талант на Николай Янакиев е да има пълния контрол върху силата и въздействието на цветовете, техният интензитет и взаимодействие, и по този начин да изрази и визуализира определени емоции. Неговите картини са като музикални опуси с богата тонална и интонационна ритмика на цветовете. Те са пластично богато изградени, наситени с динамика и въздушна лекота, притежават транспарентност и многопластовост. Това винаги структурира нещо много типично и магично за похватите му в живописта, умението му да предаде на абстракциите си своеобразна въздушна перспектива. Това прави много убедително усещането, че гледаме едни красиви кадри, които са истински импресии от космичната безкрайност.
Проф. Валентин Старчев и Николай Янакиев
Независимо дали картините са безпредметна абстракция или фигуративна, благодарение на колорита живописта на Николай Янакиев е медитативна и предполага съзерцание. Зад тайнството на цветните импресии могат да се видят чувствените, изпълнени с екстаз или застинали в сладък унес женски тела. Те са като споделена със зрителя любовна история, но такава истинска – за вдъхновение, за любов. Не се учудваме, защото ние вече сме попаднали в безвремието на Николай Янакиев – с вечните неща и с безкрайното пътуване на душите. И разпознаваме как пътят на живота ни минава през онези летящи в небесата терени, минава между земята и небето, в светлина и мрак, и няма начало и няма край, защото никой не знае къде е началото и къде е краят му. Загадката в изкуството на Николай Янакиев е красива и цветна като съблазън... Остава изкушението всеки от нас да я открие за себе си“.
Николай Янакиев отбеляза, че цикълът „Пиримиди“ е непознат за България, защото картините от този цикъл са излагани само в чужбина – в Гърция и Италия: „Пирамидата за мене е величието на духа. Разработвам и обогатявам непрекъснато цикъла „Космос“ – използвам специална технология за обработка на хартията, защото необятността на космоса предразполага за по-свободни търсения на бои, материали и гледни точки“.
За изкуството на Николай Янакиев
Преди 20 години Акад. Светлин Русев (1933-2018) описва така творчеството на Янакиев: „Овладеният живописен усет на художника не е краснопис за всички, а музикален ритъм, хармоничните вариации на един свят с много емоционални, смислови и пластически измерения. И не външната приятност, а вътрешният емоционален живот му осигури на Ники движение в един свят, в който е истински поданик е живописта. Национален, без да е битово фолклорен, универсален, без да е стилово-пластически подражателен – Ники Янакиев се разхожда в света на изкуството сред много ценители и почитатели в една територия, без географски и национални граници – света на изкуството и неговите приятели!“
А Христо Ковачевски пише: Николай Янакиев е живописец с подчертана творческа индивидуалност. Зад неговите достигащи границите на абстрактното експресии, изходната точка винаги е конкретна действителност, по-точно елементи от нея. Те изпълняват функцията на нотния ключ в началото на петолинието, който определя звученето на цялата сложна полифоничност на багрените акорди, изграждащи пробудените от тях чувства и асоциации. Неговите картини не тревожат мисълта с мъката на съмненията, не поставят загадки и въпроси, на които отговор все още търси и самият автор. Те споделят само искрящата радост от направеното вече откритие, завладяваща по моцартовски със своята звучна, ликуваща красота!“
Визитка
Предпочита маслени бои, акрил и акварел
Част от изложбата „Безгранично“
Николай Янакиев твори в сферата на кавалитната живопис, като негови предпочитани техники са маслени бои, акрил и акварел. Представил е общо над 95 самостоятелни изложби и е участвал в международни биеналета, симпозиуми и колективни изложби във Франция, Белгия, Италия, Испания, Гърция, Швейцария, Англия, Германия САЩ, Канада, Китай и Австрия. Носител е на престижни национални и международни награди за изкуство от различни изложби в България, от Европа и Канада, след които най-значими са: „Златно перо“ – за принос към българската култура, членството му в Международна академия „Греци – Марино“, Италия; в Асоциацията SALON D'AUTOMNE, Париж, Франция и Кавалер на Международната академия за съвременно изкуство, Белгия. Негови произведения са притежание на Национална художествена галерия, СГХГ, България; Галерия „Уфици“, Флоренция, Италия; Музей „Мимара“, Загреб, Хърватия; Национална галерия за изящни изкуства в Ла Валета, Малта; Колекция на ЮНЕСКО, Бургенланд, Австрия; Колекция „Лудвиг“, Кьолн, Германия; на художествени галерии в България и на частни колекции по цял свят.