Бензиностанции остават без гориво от септември заради изискванията за камери

Вносители на оборудването дават оферти със срок от 85 дни

Предлагат електронни касови бележки

Проблеми при доставката на горива до много бензиностанции в страната може да има от 13 септември. Причината е, че редица данъчни складове няма да могат да изпълнят изискването за поставяне на камери и временно ще бъдат затворени. “Никой няма да си позволи да работи в нарушение на закона и всеки ще предпочете да не работи известно време, ако не успее да изпълни изискванията в срока до 13 септември”, каза за “Труд” Светослав Бенчев, юрист на Българската петролна и газова асоциация (БПГА).

Доставчик на камери и останалото необходимо оборудване е дал оферта на един от големите данъчни складове с 20 дни срок на доставка и 60-65 дни за строително-монтажни дейности, или общо 85 дни. А в момента вече текат сроковете. До 13 юли данъчните складове трябва да дадат на Агенция “Митници” схеми с това как според тях трябва да бъдат поставени камерите. След това митниците имат двайсетина дни, в които да кажат къде трябва да има допълнителни камери. А до 13 септември всичко трябва да бъде монтирано.
Като се има предвид, че най-големи трудности срещат най-големите складове, би могло да има проблеми на пазара, но в какъв мащаб е трудно да се каже, каза Светослав Бенчев. Ако например затвори голям склад в Южна България, почти със сигурност ще има затруднения с доставките в района, допълни той. Това озачава, че може да има и някакъв недостиг на горива на пазара.

Цените на камерите пък са вдигнати от доставчиците два-три пъти. Така става, когато само две-три фирми ги доставят, а за кратък срок трябва да бъдат поставени камери в 360 данъчни склада - за алкохол, цигари и горива, обясни Светослав Бенчев.

Друг проблем е свързан с изискването за наличието на софтуер, който автоматично да чете номерата на жп вагоните, които влизат в данъчните складове. Този софтуер тепърва трябва да бъде разработен. Той е подобен на използваните софтуери в моловете, които разпознават номерата на колие, но ситуацията с вагоните е различна.

От Агенция “Митници” са дали възможност за 10% грешки при разпознаване на номерата на колите, които влизат в данъчните складове, а за вагоните са дали 15%. Не можах да намеря някой, който да осигури такъв минимален процент на грешка, каза Бенчев. Номерата на вагоните често са зацапани, избелели, табелите на колите са изпъкнали, за разлика от тези на вагоните. Освен това на някои вагони номерата са от едната страна, на други са от другата.

От БПГА предлагат да бъдат премахнати хартиените касови бележки при зареждане с гориво. Идеята е това първо да стане при плащане с мобилен телефон - касовата бележка да не се дава на хартия, а да се предава директно в телефона, каза Бенчев. След това хартиените бележки може да бъдат махнати и при плащане с банкова карта, а накрия и при плащане в брой. Това ще доведе до намаляване на сивия сектор, каза Бенчев. В момента на някои бензиностанции, когато човек не си вземе касовата бележка, касиерката я взима и запазва. След това минава човек от някоя фирма, и ако каже трябва ми фактура за гориво, касиерката му продава тази бележка.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Стефан Кючуков

Този уебсайт използва "бисквитки"