Правилата на ЕС за горивата също изискват по-скъпи биогорива
Пътниците в Гърция могат да очакват увеличение от 15% на цените на билетите за ферибот, водено от новите екологични разпоредби на ЕС, насочени към ограничаване на емисиите в Средиземно море, съобщава електронното издание на в. Kathimerini.
Увеличенията се отнасят за пътническите билети и превоза на превозни средства и отразяват по-високите разходи, свързани с контрола на въглеродните и серните емисии.
Експерти от индустрията предупреждават, че операторите не могат да поемат допълнителната финансова тежест, като се позовават на нарастващите разходи от разрешителни за въглеродни емисии, по-скъпо гориво с ниско съдържание на сяра и инвестиции в зелени технологии.
Ръководителите на корабоплаването отбелязват, че бизнесът работи на изключително тънки маржове, добавяйки, че увеличенията на цените на билетите са неизбежни.
Регламентите ETS (Система за търговия с емисии) и SECA (Зони за контрол на серните емисии) понастоящем се прилагат за маршрути, обслужващи Крит и Адриатика, с пълно прилагане в Егейско море, планирано за 2029 г.
Правилата на ЕС за горивата също изискват по-скъпи биогорива, които остават ограничени в наличността.
Заедно тези мерки се предвижда да добавят 320 милиона евро оперативни разходи до 2031 г., според Фондацията за икономически и индустриални изследвания (IOBE).
Фериботите започнаха да съобщават промените в цените на партньорите, включително Minoan Lines, които обявиха, че таксите за превоз по маршрутите Пирея-Крит ще се повишат с 2,50 евро на линеен метър за камиони. По същия начин се очаква тарифите за кабинни билети по същия маршрут да скочат от €96 на €110,40, като билетите за икономична класа се увеличават от €37 на €42,50.
Освен това проучването прогнозира, че намалената честота на обслужване и по-високите цени ще доведат до 10,4% спад на пътническия трафик и ще доведат до загуба на 16 000 работни места до 2031 г.
Освен това общото икономическо въздействие може да надхвърли 650 милиона евро загуби от БВП.
Министърът на корабоплаването и островната политика Христос Стилианидес подчерта значението на модернизацията на флота по време на неотдавнашен форум. Той каза, че са осигурени 265 милиона евро за екологично строителство на кораби чрез публично-частни партньорства, подчертавайки ангажимента на правителството за устойчивост.
Все пак експертите казват, че модернизацията на флота, оценена на 3 милиарда евро, поставя значителни предизвикателства.
Един лидер в индустрията каза пред Kathimerini, че секторът е изправен пред „порочен кръг“, тъй като по-високите разходи намаляват търсенето, влошавайки рентабилността.
Тъй като цените на билетите се покачват, потребителите и фирмите се подготвят за дългосрочни въздействия върху критичните морски връзки на Гърция.