Борисов взема отбраната на ръчно управление?

Премиерът пази козове за успех в преговорите със САЩ за изтребителите Ф-16

В последно време се натрупаха факти, които говорят за засилваща се непосредствена роля на премиера в управлението на процесите в отбраната и армията. Като че ли търпението на Бойко Борисов започна да се изчерпва и той съвсем явно се разбърза. Дали вътрешно-политическата ситуация го принуждава да прави това или нещо друго, предстои да видим.

Възможно е да си изясним причините за поведението му след евроизборите, които, според някои, били най-близкото предизвикателство пред управляващите в пътеката с препятствия до края на мандата им. А защо да не допуснем и най-логичното, т.е. желание нерешените проблеми в армията да стават по-малко. Което, честно казано, го чакаме отдавна.

Първи факт, закупуването на изтребителите и възможността до 10 май да бъде подписано предварително споразумение между България и САЩ за доставка на 8 нови самолета Ф-16. Парите сме отделили и в момента, в който стане факт сделката, тогава влизаме веднага, актуализираме бюджета с тази сума и плащаме, каза преди няколко дни от Дубровник министър-председателят. И заяви „Така че относно кога, колко и как - аз съм обещал да бъде бързо. Да не протакаме и затова моето разбиране е, че преди парламентът да излезе във ваканция да дадем на нашите летци най-доброто, което има.“ В същото време разкри някои тайни на преговорния процес със САЩ „Те искат най-висока цена, ние искаме най-ниска. Те искат максимално далече във времето, ние искаме веднага.“ И тук вади коза, за когото не сме подозирали и който го няма описан в проекта за инвестиционен разход. Когато му дойде времето, ще разговаря с президента Тръмп, за да приеме или не някакъв компромис. Какъв е той, само Бойко Борисов може да предполага. Ние пък за пореден път се убеждаваме, че сделката за самолетите е преди всичко политическа.

Втори факт, възстановяването на Висшето военновъздушно училище. Някой трябваше да натисне копчето, за да тръгне процедурата. Бойко Борисов го направи с няколко телефонни, в символичния смисъл на думата, обаждания до вицепремиера Томислав Дончев и образователния министър Красимир Вълчев. След това им благодари на първото правителствено заседание. Цялата работа беше да не пречат на министър Каракачанов.

Нещата, разбира се, тръгнаха със завидна скорост. В рамките на по-малко от 20 календарни дни за решаването на този въпрос се подредиха положително становище от Националната агенция за оценка и акредитация, заседание на правителството, заседания на съответните парламентарни комисии, включително извънредни, обсъждане и гласуване на решението в пленарна зала. В това отношение може да съперничи само решението за даване мандат на правителството да води преговори със САЩ за новите самолети, което бе прието през януари. В други случаи парламентарната практика е много по-продължителна. Така, както се шегуват някои, опехотяването на авиацията приключва.

Третият факт, променящият се статут на Силите за специални операции. В парламента вече влязоха промените в Закона за отбраната и въоръжените сили, съгласно които предстои създаването на Съвместно командване на специалните операции. Гласове и усилия за подобна организационна промяна в армията има поне от 12 години. За да дойде краят на октомври 2018 г. Тогава на полигон „Ново село“ министър-председателят Бойко Борисов постави  срок до края на същата година да се промени законът, за да се създаде, както той тогава се изрази, Командване на Силите за специални операции. Дори даде указания да се увеличи численият състав на нашите Сили за специални операции и да се отпуснат средства за подобряване на оборудването, включително и осигуряването на най-добри парашути. Не стана до края на 2018 г., но четири месеца по-късно все пак се случва.

Всичко това се вписва в стила на Бойко Борисов. Не са малко примерите, особено в социалната сфера, когато у нас проблемите се решават или потушават с пряката и видима намеса на премиера. Друго, обаче прави по-силно впечатление. Защо чак на десетата година, от както е начело на изпълнителната власт, сега взема отбраната на ръчно управление. Дали причините са само вътрешно-политически? Или отвън вече ни се чудят как, например, Народното събрание гласува бюджет за модернизация, а парите в рамките на около 370 млн. лв. за миналата година остават неусвоени. И дали това няма да се повтори в края на 2019 г.

 

Всъщност, няма нищо необичайно

Министерският съвет осъществява общото ръководство на отбраната и въоръжените сили. Така е записано в закона, който възлага на правителството да ръководи и осъществява държавната политика на страната в областта на отбраната. Необичайното е в пряката намеса на Бойко Борисов. Бяхме свикнали да прави това по отношение на МВР и полицията. Сега очакваме да пази някой коз и за другите два проекта за модернизация на въоръжените сили – патрулните кораби за флота и бойните машини за пехотата.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Спирдон Спирдонов

Този уебсайт използва "бисквитки"