Бриджит Бардо - Прелестта на Париж

Една неповторима екранна муза става на 90 години! Бриджит Бардо е жив символ на онази епоха, в която жените бяха жени, а европейското кино доминираше със своята естетика и идентичност. Това отдавна вече не е така, на Бардо продължава да намира път през заглавията. Тя още има силни позиции за правата на животните и по този повод наскоро разкритикува френския президент Макрон. Отделно призова и турския лидер Ердоган за по-хуманно отношение към бездомните кучета в Турция.

Приказната парижанка отдавна се отказа от киното, но остави едновременно дълбок и изящен отпечатък в културния пейзаж. Миналата година Френският институт в България припомни и един от великите шедьоври с Бардо - пищната арт драма “Презрение”, в която Годар снима голата Бриджит на остров Капри.

Преди време и пипалата на политическата коректност се протегнаха към една от най-известните, обсъждани и обожавани жени от втората половина на XХ век. Европейската екранна легенда и защитник на правата на животните беше съдена за критични коментари по адрес на жителите на отвъдморската френска територия остров Реюнион. Бардо определи местните като туземци, а тяхното жестоко отношение към кучетата нарече варварско.

Бриджит Бардо вече няколко пъти е съдена и глобявана за изразяване на свободната си позиция. През годините тя е критикувала масовата мюсюлманска миграция във Франция и публично е заявявала това, което милиони европейци мислят, но се страхуват да кажат - ислямските общности налагат своите обичаи и навици в големите западни градове без да се съобразяват с мнозинството и променят характера на цивилизацията и културата на Стария континент. За Бардо особено болезнени са религиозните ритуални убийства на животни.

Но за фанатичните “розови, мулти-култи болшевики”, които постоянно следят за политически некоректни коментари в публичното пространство, всяка критика към малцинствата от Третия свят е престъпление. Добре организираната мрежа от активисти опитва да разруши живота на всеки, дръзнал да оспори доминиращата идеологическа парадигма, според която представителите на малцинствата винаги са невинни жертви на бялата, привилегирована, патриархална европейска култура.

Бардо е била съдена и глобявана за “расистки изказвания” поне пет пъти в последните години. Тя е една от последните световни знаменитости, които си позволяват откровено, истинско говорене за проблемите в реалността, а не за тези във въображението на медиите и шоубизнеса. Заради своя отказ да се подчини на политически коректната диктатура, тя е преследвана и нападана от церберите на прогресивната цензура. Журналисти, активисти, политици, прокурори и съдии искат да я превърнат в персона нон грата сред елита на Франция и Европа.

Бриджит Бардо явно не се стряска от атаките и продължава да отстоява своята идентичност, така както я разбира. Все пак тя напуска шоубизнеса още преди 40 години и оттогава се изявява основно като защитничка на правата на животните, а нейната фондация е финансирала множество проекти по целия свят, включително и парк за танцуващи мечки край Белица в България.

Бардо има кратка, но велика кариера в киното. Става световна сензация с “И Бог създаде жената” на Роже Вадим от 1956-а година. Нейният образ вдъхновява определението “секс котенце”. Бриджит продължава своя рейд по върховете на киното и популярната култура с “Презрение” на Годар и “Вива Мария” на Луи Мал. Вдъхновява провокативни и революционни за времето си фотосесии, записва песни, участва в шумни афери с известни мъже от 50-те и 60-те. Тя е една от най-важните и внушителни фигури в сексуалното разкрепостяване на епохата. Свободната красота на Бардо обогатява пейзажа на западната култура и чертае нови хоризонти в разговора за постоянното преследване на удоволствието и естетиката.

Не е фенка на феминизма

Днес Бардо е разочарована от плодовете на сексуалната революция. Тя разпозна и разобличи лицемерието на движението #MeToo, видя как то се превръща в удобен повод за открита война срещу мъжете и омраза към всеки, който не е съгласен с директивите на модерния и все по-абсурден феминизъм. А какви феминистки е имало някога. Именно Бриджит Бардо в “И Бог създаде жената” въплъщава идеята за независима и сексуално активна жена. Нека запомним нея и това измъчено движение така - с най-красивата им екранна репрезентация.

 

Тя предопредели пътя ми 

Бях на 8 години, гледах DVD-та на родителите ми и попаднах на корицата на “И бог създаде жената”. Когато я видях, тя беше великолепна и събуди нещо неопределено в мен. Всъщност бях открила чувствеността. След това, няколко години по-късно, я видях отново в “Истината” и великолепното є изпълнение ме накара да поискам да стана актриса. От малка ми казваха, че приличам на нея, не вярвах, че един ден ще изиграя нейния образ в сериал.

Актрисата Хулия де Нунес

 

 

Изпреварила е времето си

Бриджит Бардо е младото момиче на днешния ден във вчерашния свят. Тя със сигурност е изпреварила времето си и е нарушила много правила, които са опитвали да є вменят. Изисква се огромна смелост за това и тя е платила висока цена. Нейната история е вечна и затова е предизвикателство да я разкажем сега, на нашето поколения (в минисериал, продуциран от France Tїlїvision през 2023 г.).

Актьорът Виктор Белмондо, внук на Жан-Пол Белмондо

 

 

Дама от друга епоха

Франция има традиция на силните женски образи. Бриджит Бардо е истинска феминистка, но от друга епоха. Нейните изказвания за движението #MeToo не променят това. Тя се е борила за еманципацията на жените в много по-трудни времена. Те са обитавали съвсем различен исторически контекст от сегашните феминистки. И сега се създава противоречие между различните поколения. А трябва да има диалог. Съгласен съм с Бардо, че не може да има само едно мнение по въпроса и не трябва като артисти да цензурираме собствената си работа.

Франсоа Озон, режисьор и сценарист

 

TRUD_VERSION_AMP:1//
Публикувано от Труд news

Този уебсайт използва "бисквитки"