България и европейската отбрана. Версия 2.0 (II част)

ЕС придобива възможност да участва пълноценно в управлението на външни кризи извън територията на съюза

Във вторник публикувахме първата част от коментара на Димитър Гърдев за извеждането на проблемите на общата европейска отбрана като един от приоритетите на българското председателство на Съвета на ЕС. Днес ви предлагаме втората част на анализа.

Направените предложения от КСНС при президента и план за действия в областта на ускореното присъединявана на България към структурите на общата европейска отбрана показват, че държавното ръководство ясно осъзнава, че обстановката на континента ни, процесите на Брекзит, промените в транс-атлантическото партньорство със САЩ и идентифицирането от ЕС на новите потребности за сигурност са пренасочили политиката на ЕС от Европейска отбрана Версия 1.0 на "Сътрудничество за сигурност и отбрана" и разгледана по-подробно в предишни мои материали, директно към Версия 2.0 "Споделена сигурност и отбрана". Съгласно този вариант държавите членки сближават много по-съществено отбранителните си възможности, имат общи разбирания за заплахите и стават солидарни във финансов и оперативен план. При този вариант ЕС придобива възможност да проектира военна сила и да участва пълноценно в управлението на външни кризи извън територията на съюза.

В областите където се пресичат външната и вътрешната сигурност, като борбата с тероризма, противодействието на неконвенционални заплахи, граничния контрол, морската и енергийната сигурност. ЕС ще си сътрудничи с НАТО, но ще предприема по-решителни действия самостоятелно като изгради капацитет за мисии с голям интензитет във външен план от името на Съюза в съответствие с чл. 44 от Договора за Европейския съюз. В него се посочва, че Съветът може да повери изпълнението на дадена мисия на група държави членки, които желаят и имат капацитет за това. Резултатите и хода на мисията се докладват редовно на Съвета и той приема необходимите решения. Така вземането на решения става много по-бързо и адекватно на променящата се обстановка. Изграждат се органи за по-пряко ангажиране в защитата на държавите членки и европейските граждани в случай на заплаха или нападение, включително и в областта на кибератаките.

Разузнавателната информация ще бъде систематично споделяна и анализирана. Засилено ще се изгражда европейската гранична и брегова охрана за контрол и защита на европейските граници, като за в бъдеще се изгради единна система за синхрон с европейските Сили за бързо реагиране. Предвижда се развиването на собствени възможности в областта на компютърните технологии и изкуствения интелект. Ускорява се независимата европейска космическа програма.

Това което сега ни се струва новост, а именно общо финансиране, планиране и изграждане на единни европейски отбранителни структури, ще е правило и националното планиране на отбраната ще бъде изцяло съобразено с него. Съгласувано и при улеснени условия и сътрудничество ще се придобива въоръжение и бойна техника, като по този начин се повишава и оперативната съвместимост. Разработването и възлагането на поръчки за сложни и високотехнологични системи ще се управлява съвместно. Финансово подкрепени от Европейския фонд за отбрана държавите изграждат многонационални способности в ключови области, като стратегически транспорт, безпилотни средства (БПЛА), морско наблюдение и сателитни комуникации, единна бронирана машина/амфибийна бойна машина, САУ - "ЕвроАртилерия", системи за киберзащита, логистични "хъбове". Изграждат се планови и командни структури на многонационалните структури, медицинско командване и командване на въздушния транспорт в рамките на ЕС.

Тук идва ред на любимото и родно обяснение на авторитетни и вече не толкова познавачи как това нямало да стане... А дали е точно така?! В края на годината освен ускореното подписване на PESCO, ефективно стартира финансовият елемент- Европейския фонд за отбрана (ЕФО/ЕDF), капацитет 5,5 млрд. евро годишно, координиращия елемент - Координирания годишен преглед на отбраната (KГПО/CARD), планиращия и управляващ елемент- Структура за планиране и провеждане на военни мисии на ЕС на стратегическо ниво (СППВМ/MPCC). Структурата е съвсем нова, създадена е с цел да превъзмогне недостатъците на предишните териториални 5 оперативни щаба (OHQs): Френският оперативен щаб в Монт Валериен, Париж; Британският оперативен щаб в Нортууд; Германският оперативен щаб в Потсдам, Берлин; Италианският оперативен щаб в Рим; Гръцкият оперативен щаб в Лариса. Тя е в състава на Военния секретариат, част от Европейската служба за външно действие (EEAS), управлявана директно от Федерика Могерини. Капацитетът за единно разузнавателно покритие и реагиране при кризи също е обединен с Центъра за анализ на разузнавателна информация (INTCENT) и Ситуационната зала на ЕС, отново в Европейската служба за външно действие (EEAS). Стартира сформирането на Сили за бързо действие. Що се касае за обединените възможности на група държави в ЕС, те вече съществуват: ЕВРОФОР, обща сухопътна групировка между Испания, Франция, Италия и Португалия; ЕВРОКОРП, прегрупира сухопътните сили между Германия, Белгия, Испания, Франция и Люксембург; ЕВРОМАРФОР, военноморска групировка на Испания, Франция, Италия и Португалия; Европейска въздушна група, военновъздушна групировка между Германия, Белгия, Испания, Франция, Италия, Холандия.

 

Примерът на Германия

Тихо и без шум миналата година Германия създаде такива групи с бронетанкови бригади и въздушно-десантни части съвместно с Румъния и Чехия. Освен това през декември веднага изяви желание да оглави 4 най-перспективни проекта в PESCO, за нас останаха логистичния хъб, морското наблюдение и част от авиотранспорта, ако и там не се забавим. Относно компютърните системи и изкуствения интелект предложението за изграждането на европейски суперкомпютър в ресора на еврокомисар Мария Габриел е точно в това направление. И докато преди подготовката за председателството на ЕС по въпроса за Европейската отбрана България беше изпаднала в летаргичен сън, то с общия документ от заседанието на КСНС се забелязва определено раздвижване и оптимизъм, че този път можем да сме водещи поне в един общоевропейски проект в най-важния за нас регион, Балканския.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Димитър Гърдев, коментатор на "Труд"

Този уебсайт използва "бисквитки"