След частичното изменение на плана за управление на Национален парк „Пирин“, прието от Министерския съвет на 28 декември, в ски зона „Банско“ (2% от парка) могат се изграждат само спортни съоръжения – никакви сгради, хотели. Промяната в Зона II A, която обхваща 45% от територията на НП „Пирин“, е само за водохващания за питейни нужди. В действащия план за управление това е пропуснато и трябва да бъде въведено, а законът е над плана като нормативен акт. Нищо друго освен водохващания няма да има в Зона II А.
Това са акцентите от отговорите на министъра на околната среда и водите Нено Димов, който до преди минути беше на живо в социалната мрежа Фейсбук и разясни всичко по темата „Пирин“.
Докато Димов даваше отговорите, под живото включване имаше стотици провокации от активисти на шепата организации на коалицията „За да остане природа в България“. Именно това обединение от години саботира развитието на зимния туризъм у нас в полза на чужди интереси. Въпреки провокациите, на голяма част от зададени с нормалем тон и без вулгаризми въпроси на зелените бе отговорено
Ето и въпросите, отправени към министър Димов и неговите отговори, като в живото предаване участва и Мирослав Калугеров, директор на дирекция „Национална служба за защита на природата“ в МОСВ.
Не мислите ли, че днешната ви поява във фейсбук е закъсняла? Защо чак сега се появявате пред обществото, Не беше ли редно по време на общественото обсъждане да направите това?
Проблемът с плана за управление започва през 2013 година, като са проведени редица обществени обсъждания. Сега имаше две обществени обсъждания – в Министерския съвт и в МОСВ. На практика, говорейки за период от 5 години и множество обществени обсъждания, които са проведени, не мисля, че има закъснение.
Въпрос относно Зона IIА и какво точно се позволява в нея:
Имаме на практика една зона, в която планът позволява само водохващания за питейни нужди, както е записано в закона. По някаква причина при писането на плана водохващанията са пропуснати, а те са важни за хората в региона. Всичко, което се прави в ски зоната (съоръжения – б.а.) , ще подлежи на Оценка за въздействието на околната среда (ОВОС), както и всички други екологични оценки. След това се минава през обществено обсъждане, след това през Висш експертен екологичен съвет (ВЕЕС), одобрява се или не от мен, и после може да има съдебен контрол (да се обжалва в съда – б.а.)
Защо в таблица 32, която също е променена, няма по-голяма яснота?
Изричното пояснение е в текста – като видиш таблицата, се връщаш в самия план за управление и виждаш какво е записано – имаме илюстративна таблица и много ясен текст. Когато говорим за ски зоната – допустими са съоръжения за спорт. Когато става въпрос за останалото (Зона II A, 45% от НП „Пирин“ - б.а) – само водохващания за питейни нужди.
Какви ще са постъпленията от концесията след промяната в плана?
В момента концесионната такса е свързана с приходите и се правят по формула.
Правителствената стратегия за развитие на зимния туризъм ще вземе ли предвид глобалното затопляне?
Планинските райони са едни от най-бедните у нас в момента. Излизайки от темата за Банско трябва да говорим и за Рила и за Витоша. Витоша е богатство, което може да се ползва от 2 милиона софиянци. Цялостната концепция трябва да бъде съобразена с опазването на околната среда. Как ще се развие климатът е нещо, което ние предполагаме. Никой от нас не знае какво ще се случи, но да, трябва да бъде взето под внимание.
Дава ли се възможност за строеж на нови писти в парка?
Изменението дава възможност за инвестиционни намерения само за спортни съоръжения и само в ски зона „Банско“. Да, може да има намерения за лифтове, писти, влекове, но това трябва да мине всички процедури на екологичното законодателство. Чух, че инвеститорът е казал, че за всяко отсечено дърво ще засадят още пет, но това е елемент на оценките.
Защо не одобрен конкретен проект за лифт, а се променя планът?
Нека да уточним – промяната е както следва - в 45% се допускат само водохващания за питейни нужди. А в двата процента над Банско и 0.6% процента над Добринище – само спортни съоръжения. Планът указва режимите, а когато дойде инвестиционно намерение, тогава ще има оценки за него. Без промяната такова не можеше да бъде внесено. И конкретно намерение би отпаднало автоматично, ако действаше забраната (която е отпаднала при изменението – б.а.).
Защо тълкувате, че Законът за защитените територии разрешава ново строителство?
Мирослав Калугеров: ЗЗТ не забранява ски писти и влекове. Това се потвърждава от константната съдебна практика. От самото съществуване на ски зоната, член 21 за последно е изменян през 2000 година, още преди концесията. Такива констатации за недопустимост не са направени в документите, предхождащи концесията, включително и в самия действащ план за управление. Самият той предвижда изграждане на ски писти и съоръжения. С действащия план преди изменението бяха допустими строителство на спортни съоръжения. Режимите са изготвяни от най-върлия противник на тази теза – г-н Тома Белев. На страница 2 от плана е посочен основния екип, като г-н Белев е отговарял за режимите и нормите.
Има ли вратички на потенциален инвеститор да сече и да стори сгради и хотели?
Нено Димов: Хотели и сгради е абсолютно забранено. Когато говорим за вековни гори, това е елемент от екологичната оценка. Когато има инвестиционно намерение, тя ще указва какво се случва. Сега дори не знаем къде е трасето и дали на неговият път има вековни дървета.
Мирослав Калугеров: Допълнителна информация искам да дам – при направената инвентаризация на горите е установено, че дървесният запас е увеличен с 1.5 милиона кубика, а площта на горските територии е увеличена с 2000 хектара. Като цяло горите в НП „Пирин“ за оценени в много добро състояние.
През годините има ли установени нарушения от страна на концесионера?
Знам, че са правени редица проверки и на прокуратурата и на ДНСК. Не съм информиран тези проверки да са установили някакво закононарушение.
Има ли начин ски зоните Банско и Добринище да се обеднят?
Не мисля, че има, те сега са ясно определени. Изобщо не смятам, че това е тема за разговор.
Защо не е прекратен договорът с концесионера, когато е установено, че е надвишена концесионната площ?
Две комисии са работили по казуса и двете са излезли с решение, че няма такава констатация.
Ски сезонът е 3 месеца или 25 процента от годината. Какво правим през останалото време?
Всичко зависи от метеорологичните условия. Но със сигурност не е повече от 4-5 месеца, понякога може да е по-малко и от 3. Добър подход е кабинката да превозва хора и през лятото. Но всичко трябва да е съобразено с икономическа оценка.
Какво имате предвид спортна инфраструктура?
Лифт, влек и ски писти.
Водени са над 50 дела и тълкувате, че ново строителство е разрешено?
При всички положения съдът в една правова държава е този, който решава.
Защо всичко общественото обсъждане бе в толкова кратък срок?
Не беше кратък срокът. Екипът на министерството работи в празничните дни, за да обработи становищата от общественото обсъждане.
Имате ли идея колко туристи може да поеме планината, без да се увреди природата?
За цялата планина ми е трудно да кажа, а за ски зоната „Банско“ - когато се прави оценка, ще бъде взето и това под внимание. Но сега туристите се качват по пътя с коли, които замърсяват. При наличие на втори кабинкокв лифт ще направя предложение изкачването с коли да бъде забранено освен за тези, които обслужват ски зоната. Разпоредил съм на дирекцията на НП „Пирин“ да прегледа пътя и щетите, нанесени от автомобилите.
Защо не се забрани изсичане на дървета и не се наложат глоби?
В парка е разрешена единствено санитарна сеч и чрез нея държим гората жива и благодарение на това в НП „Пирин“ има такъв прираст. Разбира се, в резерватите е забранена човешка намеса.
Ще има ли нова процедура за избор на нов концесионер, ако се прави нов лифт или писти?
Концесионният договор си има срок, след като изтече, всичко, изградено от концесионера, остава за държавата.
С втората кабина ще се вдигне концесионната такса?
Това не е елемент на плана за управление, а на концесията. Таксата от нея се определя на базата на приходите.
Какъв процент е ски зона Банско?
2 процента от територията на НП „Пирин“.
В състояние ли са 5 млади бора да компенсират 100-годишна мура и какво ще се случи с дървения материал след отсичането?
Трябва да видим къде ще минава трасето. Този анализ се прави от специалисти, но ние гледаме и дългосрочния баланс, а той показва, че гората се разширява.
Защо правихте обсъждането постфактум, а не преди да се вземе решението за изменение.
Имайки предвид, че се прави обществено обсъждане от 2013 година... Те са били много обсъждания, и в София и в Банско. Просто последните две бяха при вицепремиера Валери Симеонов и после в МОСВ. На второто бяха и трима министри. Да се казва, че не са се правили обществени обсъждания - това не е вярно.
Как ще се гарантира, че изграждането на нови съоръжения ще мине през ОВОС?
Това го казва законът, не аз. Нещо повече – ОВОС включва 30-дневен достъп до цялата документация, всеки може да даде своето становище. След това се обработва всичко, после се дава на министъра на МОСВ, а след това може да влезе в съда.
Колко леглова база има в Банско?
Може това да го каже кметът на Банско.
Има ли поне един обект, изграден с ОВОС с ски зоната?
Мирослав Калугеров: През 2012 година МОСВ представи на интернет страницата си справка, в която беше отразено, че няколко от обектите, 4 или 5, са изградени без ОВОС. Това не ги прави незаконни, защото по време на тяхното изграждане Законът за устройство на териториите не е изисквал документи за екологично законодателство. Това е проверено от ДНСК и прокуратурата. От всичките им проверки е заключено, че в ски зоната незаконно строителство няма.
Как планирате да опазите защитените видове?
Като се мине през оценка за околната среда. Ако тя каже, че ще има увреждане, няма да бъде позволено нищо.
Защо променяте изтеклия план, като има нов в съдебна фаза?
В края на зимата новия план влезе в съда, която не е ясно колко дълго ще продължи, а кметът на Банско поиска от мен официално да довърща процедурата, започнала през 2013 година.
Кой ще гарантира достоверността на екологичната оценка??
Тези, които приемат оценката, ВЕЕС гласува и може да излезе с няколко решения, че я отхвърля, връща я за доработване или я приема. Това обсъждане се предшества от обществено такова.
Защо, след като няма реално инвестиционно намерение, това е изтъкнато като основание за промяна на плана?
Защото докато планът действаше непроменен, не можеше да има. Как да имате намерение, като не може да има такова, тъй като планът забранява подобна идея.
Ще има ли строителство на хотели и ресторанти в НП „Пирин“?
Не, няма да има такова нещо.
Защо не се изиска от концесионера да увеличи капацитета на сегашния лифт?
Кой точно да изисква? Поглеждайки опашките, мисля че трудно може да се говори за увеличаване на капацитета на сегашния, така че да поеме всички туристи.