Васил Терзиев, кмет на Столична община, пред „Труд news“: Гласът на софиянци ще управлява столицата

Работим да се довършат ринговете и да се отпуши трафикът в отделни квартали

Скоро гражданите ще имат единно приложение, за да си говорят с Общината

Направен ли беше компромис с мемориала пред НДК и защо изборът на ръководства за шестте общински дружества - „Център за градска мобилност“, „Столичен електротранспорт“, „Столичен автотранспорт“, „Метрополитен“, „Топлофикация - София“, „Софинвест“, доведе до огромен скандал - отговорите дава кметът на София Васил Терзиев. Той признава, че градската управа се намира в състояние на война, което пречи големите проблеми на столицата да се решават.

И все пак, има ли изход от ситуацията, каква е визията за града и кога ще видим резултатите от съвместната работа на високотехнологичния бизнес и Столичната община - Васил Терзиев с отговорите пред „Труд news“.

- Какво се случва с шестте общински дружества с изтекли мандати на ръководствата, господин Терзиев? Три комисии заседаваха, има доклад за временни назначения. Каква процедура може да очакваме и кой ще ги управлява?
- Това, което е напът да се случи, е тежко престъпление срещу града на базата на това, което виждам в комисия - как се гласува дневният ред, как влезе самият доклад, ако не се откажат от него и вероятно мине през Общинския съвет. Това е може би едно от най-големите безобразия, които ни чакат през този мандат. Тъй като общинските дружества са икономика, която е по-голяма от бюджета на столицата. Докато ние се разправяме за всяко едно мероприятие иначе, в това предложение няма нищо доближаващо се до прозрачност. Този доклад е внесен в 12 без 5, от днес за утре - а досега винаги общинските съветници са имали голям проблем да се внасят доклади в последния момент, с аргумент, че трябвало да се запознаят. В момента се внася доклад от 120 страници с биографии на 30 човека, с правила за конкурс, с много важни решения, които касаят бъдещето на този град - възможността да модернизираме ключови системи, без общинските съветници да познават тези хора. Никъде няма идея защо едни хора остават начело на дружествата, други ги махат. Защо се маха инженер Братоев - човек, който трябва да бъде удостоен с почести, когато излезе от „Метрополитен“, на който трябва да му се направи приживе паметник. Метрото е едно от нещата, които са направени добре в предишни мандати. Какво налага да го няма най-успешният ръководител на най-успешното дружество, който се е погрижил 3 млрд. да бъдат инвестирани по предназначение?

- Вие имате ли отговор?
- Никой не дава отговор, защото той не се търси - говори се какво било на национално ниво, за всичките грехове на моята администрация, само и само да се отклони отговорът от най-важната тема. Че се опитват да сменят ръководствата на ключови дружества по абсолютно неясен начин, без правила. Абсолютно безобразно, скандално решение, в разрез с това, за което ние се борим - да сменим ръководствата, но по прозрачен начин, където целият процес е публичен, с препоръки и оценки за всеки кандидат, с външен контрол, за да сме сигурни, че тези милиарди ще се управляват правилно.

- Какъв ще е изходът тук - конкурсите, които предложихте или временните назначения?
- Зависи от това колко от хората в Общинския съвет ще покажат, че имат дори базово ниво на независимост и елементарни принципи. Дали съвестта в крайна сметка ще наделее или това, което е спуснато като задача. За мен това не е решение, което е лошо или глупаво - то е умишлен саботаж срещу интересите на града и на софиянци. Затова не мога да го преглътна. Това е нашият ресурс - моят, вашият, който няма да се управлява професионално и правилно.

- Умишлени саботажи споменахте, а преди Сте казвали, че има целенасочена кампания срещу всичко, което се опитвате да промените - как ще работи градската управа по този начин?
- Има изход - да се събудят и да си припомнят в какво сме се клели всички. За това, че ние служим на хората, не на определени хора, а на всичките тези милиони софиянци, независимо дали ни харесват или не. Иначе ще продължим да бъдем в такова състояние на война, в което се хвърля изключително голямо усилие да се докаже, че Терзиев е счупил града, вместо да вървим напред като град, който има предизвикателства, които трябва да се развиват, да отиде в бъдещето. Ще трябва да се съгласим по големите неща, които са много извън хоризонта на Терзиев като кмет. След 50 години никой няма да се сеща за нас. Но резултатът от труда ни или ще бъде видим, или хората ще се чудят как сме им оставили такова наследство. Докато постоянно политиканстваме, а не се занимаваме с политики, не успяваме да дадем нужния тласък на големите теми, защото те са трудни.

- Те могат ли да стъпят върху дигитализацията на процесите и услугите в София?
- Имаме решения, по които работим и това е изключително централна част от начина, по който да решим едно от големите предизвикателства, с които се сблъскваме. Това е връзката с гражданите, с бизнеса, разбирането на нуждите на отделните групи хора. Затова и за нас е толкова важно да направим нужните инвестиции в три направления. Едното е дигитализирането на ключови процеси вътре в администрацията. Второто нещо е какво правим за бизнеса, за да намалим административното бреме - неща като електронното разрешително за строеж. Третото и най-важно е какво правим с гражданите и затова е толкова важно мобилното приложение, което се разработва, защото целта е софиянци да имат едно приложение, през което си говорят с Общината. Където могат да си платят данъците, където ще има информация къде и кога ще има затворена улица, спряна вода, планов ремонт, да си сменят адресната регистрация. Но най-важното е пътят на сигналите - да подредим системата и какво се случва с тях. За миналата година имаме 80 000 сигнала, от тях сме решили 14 000 и то не е ясно с какво качество.

- Кога ще пуснете единното приложение, защото дотук имаше доста срокове, които не бяха спазени?
- Имаше срокове още за ноември, имаше подписани приемно-предавателни протоколи, всичко трябваше да е изпълнено, а се оказва, че половината неща не работят. Оттам нататък почна одисея с Министерството на електронното управление и това доведе до много забавяния, за да се преработят ключови парчета от логиката за плащането на данъци. В момента вече сме на финалната права. Очакваме през август да бъде пуснато. Бързо след това ще започнат да се добавят и нови функции. А есента чакаме да се случи най-важното нещо - да се преработи системата за сигнали. Това е ключово, защото когато върнеш доверието на хората, че тяхното мнение има значение, че техните проблеми се решават, това води до все по-голяма ангажираност.

- Какви други нови технологии бихте включили, така че да се решават проблемите на хората, говори се много за умни светофари, за подобряване на организацията на движението. Виждате ли го в обозрим срок?
- И в момента се работи по темата за умни светофари, за умни лампи, разработване на транспортен модел, върху който да стъпим при вземането на решения. Работи се и върху дигитален двойник, чрез който всеки гражданин ще може на картата на София да види инвестиционната програма, текущите ремонти и пр. Ще бъде картирано къде ще се строят детски градини, какви пътища, къде има отчуждения според ПУП. Смятам, че и това би довело до много по-добър диалог между администрация и граждани, което за нас е централна тема. Ние направихме и още нещо, което не е направено в нито един друг град - събрахме данните на всички комунални дружества - ВиК, „Електроснабдяване“, „Топлофикация“, мобилни оператори. Цялата тази инфраструктура ще бъде картирана. Другата ни инициатива е по синхронизиране на капиталовите програми, така че да не се допуска разкопаването на чисто нова улица, защото някое от дружествата се е сетило да прокара някоя тръба.

- Каква е визията Ви за модернизацията на транспорта в града?
- Първо трябва да поправим улиците, трябва да има и тротоари, по които да се движим. Голямата тема е как да разширим програмата, как да намерим още финансиране. Наскоро се гласува рамка за 1 млрд. лв. за осъвременяване на подвижния състав на различните дружества. Финансирането не е осигурено, но веднага бе проявен голям интерес от финансиращи институции. Убеден съм, че ще се справим със собствени средства, с държавни, европейски и заемни. Времето за доставка е две-три години, затова не трябва да се бавим.

- Кога ние като граждани може да усетим реално, че трафикът е облекчен, че има къде да паркираме?
- Работи се, колкото позволяват силите, но разбирате, че при 800-900 хиляди автомобила, няма как лесно да бъде решен проблемът с трафика, нито пък да бъде решен въпросът с градския транспорт. Тук се връщаме и на първата тема защо е такова безобразие да осакатиш най-успешното дружество „Метрополитен“, когато се строят 12 нови метростанции и се проектират още доста нови продължения, разклонения - нещо, което има изключително голямо влияние върху намаляването на трафика, съчетано с довеждащия транспорт. Много паркинги тази година са дадени за проектиране - буферни на бъдещи станции на метрото. Стараем се да създадем всички предпоставки този град да бъде удобен и за хората, които имат коли, без да ги наказваме за това, и полагаме усилия да се оправят неразбориите с „Каблешков“, с „Рожен“, да се проектират нови ключови булеварди, за да могат да се затворят ринговете и да се отпуши трафикът в отделни квартали като „Малинова долина“, като „Кръстова вада“. Целта ни е активно да се фокусираме върху проектирането, за да може да имаме нужната база от проекти за догодина. Финансиране има - тоест, парите не са най-големият проблем, но липсата на проектна готовност, която заварихме, е основният проблем. Ние заварихме малко проекти и проблемни проекти. Тоест, ти трябва да ги преработиш, някои трябва да спреш, други да започнеш от нулата. Това е и причината да увеличим бюджета на „Софтпроект“ двойно тази година, да насочим повече средства за проектиране към районите, така че те да имат необходимите средства, за да си придвижат ключови проекти, за които после да кандидатстваме по националната програма от 100 млн. лева, ПВУ и прочие.

- По тази тема също сте критикуван - колко са проектите, които сте подали и на какъв етап са?
- Имаме 39 проекта за близо 60 млн. лева - работя с кметовете, за да може да се запълни тази цифра.

- Докъде Сте с решението на казуса с „Патриарха“?
- Работим с адвокати, с всички заинтересовани страни, с гражданите, за да видим как да решим този проблем, защото според мен крайният резултат изненада абсолютно всички и то не в най-добрия смисъл. От един проект, който тръгна като добра идея, но с грешки в процеса - можеше да го направим по-бавно, да го комуникираме по-добре.

- А защо бързахте?
- Защото искахме да го направим по време на празниците, когато няма много хора, за да е по-удобно за столичани. И да се връщаме, и да не се връщаме към това - случило се е, сега трябва да се оправи проблемът. Но той стана много по-голям, тъй като беше излишно политизиран, намесиха се всякакви други партии, институции и това, което имаме в момента, е решение на ВАС, което създава много други проблеми на града. Тъй като всяко едно нещо, което се е случило последните 7 години или откогато имаме генерален план за организация на движението, може да бъде атакувано като незаконно. Ние искаме да работим заедно с гражданите, за да решаваме всички въпроси. Видя се и с Паметника на Първи и Шести полк, че упорство от страна на нашата администрация няма. Искаме да върви напред този град, ясно е, че няма решение, което да не изисква компромиси и да е лесно.

- Затова ли оттеглихте заповедта си?
- Да. Важно е да няма двойни стандарти. Тоест, когато ставаше дума за „Патриарха“, не беше добре, че не сме си говорили с всички и не сме ги въвлекли, но сега изведнъж стана абсолютно приемливо да кажеш, че мнението на три съсловни организации няма никакво значение. Няма никакво значение, че имаш 13-14 негативни становища от доста влиятелни и важни хора, и организации, от най-прогресивните архитекти и урбанисти.

- Каква според Вас ще е съдбата на мемориала?
- Не мога да ви кажа. Всичко е в ръцете на Министерството на културата, където има и експертен съвет, който включва и архитекти, които ще трябва да се произнесат. Те вероятно няма да се произнесат положително за това. Но аз се съобразих с политическото решение и желание на всички. Видя се, че няма разлика в желанието на всички групи в Общинския съвет да го има този монумент. По-скоро въпросът е бил къде, как и кога. Аз в крайна сметка го заявих още в началото, че съм за това да бъде почетена паметта на тези хора, но имам проблем с начина, по който се взима решението, имам проблем с опасността да ги няма имената на всички хора, които са загинали.

- И все пак - двойните стандарти в управлението на града, ще Ви уморят ли или ще се борите с тях?
- Ще се боря докрай и както неведнъж съм казвал - аз не смятам себе си за безгрешен човек. Не смятам, че нашата администрация ще бъде безгрешна. Правим грешки и се учим. За мен проблемът е, когато повтаряш едни и същи грешки и няма никакъв елемент на прогрес. За да вдигнем нивото като град, трябва да има стандарти, които важат за всички - няма мой, няма свой. Ако успеем да го постигнем, ще живеем в един по-добър град, където няма да чакаме героите да дойдат да ни спасят, а ще имаме добре работещи институции и системи, където управляват добре парите нир и живеем в по-хубав, щастлив, уреден и сигурен град. Има страшно много неща, които са извън наш контрол и не искам да обещавам щедро, когато не е ясно дали могат да се случат. Но това, което и аз и екипът ми правим всеки ден, е да влагаме много сърце и да работим здраво за развитието на града, и да се стремим да го направим наистина достоен.

Нашият гост

Васил Терзиев е роден на 9 юни 1978 г.. Завършва Първа английска езикова гимназия в София през 1996 г. Следва в Американския университет (АУБ) в Благоевград, като завършва с отличие специалност „Бизнес администрация“.

Съосновател и изпълнителен директор на компания Telerik, продадена за 262,5 милиона долара. Терзиев има ключова роля в развитието на технологичната и иновативна екосистема в България.

Избран за кмет на София като кандидат на коалицията ППДБ-СС.

TRUD_VERSION_AMP:3//
Публикувано от Лилия Ангелова

Този уебсайт използва "бисквитки"