За нашите предци седем столетия, от 1185 до 1879 г., символ на многовековната българска държава е „Богопазеният Царевград Търнов“
Петима търновски митрополити заемат патриаршеския трон
На 16 април предстои Народното събрание да утвърди старопрестолния град като нашата изконна историческа столица. Поводът е 140-та годишнина на Учредителното събрание и приемането на Търновската конституция. Така ще бъде доказана приемствеността с идеалите на „строителите на съвременна България“, но и с вековните ни държавни и духовни традиции. Идеята е на инициативен комитет начело с кмета на Община Велико Търново д-р Даниел Панов. Да хвърлим поглед към Велико Търново имаме и конкретен повод - на 22 март се отбелязва празника на града, свързан с победата на цар Иван Асен II при Клокотница и обединението на всички български земи преди осем столетия. През 1879 г. денят на Търново е отбелязан подобаващо в храма „Св. Четиридесет мъченици“. В тържеството участват и пристигналите за откриващото се Учредително събрание народни представители от цялата страна. Така, макар и еднократно, този ден е първият национален празник на свободна България.
Средновековната столица е разположена върху хълмовете Царевец и Трапезица, оформени като мощни вътрешни крепости, и по двата бряга на Янтра. Към реката се спускат напречни крепостни стени, обхващащи „външния град“ (днешната Асенова махала, т.нар. Френкхисар/“град на франките“, еврейският квартал). Други квартали са разположени в подножието на Девинград/Момина крепост и на запад към днешната улица „Гурко“. През 1385 г. немският рицар Петер Шпарнау споделя: „Това е най-укрепеният град, който видях в тази страна...“ През ХІІ - ХІV век Търново е многолюден град с развита икономика, вътрешна и международна търговия. Българските царе държат на историческата приемственост. Цар Иван Асен II превръща храма „Св. Четиридесет мъченици“ в пантеон на българска история, пренасяйки реликви от Плиска, Преслав и други знакови места, вкл. колоните с надписи на Крум и Омуртаг... Първите Асеневци събират в столицата мощите на прочути светци: Иван Рилски, Петка Търновска, Филотея Темнишка, Гаврил Лесновски, Иларион Мъгленски, Михаил Воин и др. Неслучайно цариградският патриарх Калист пише, че Търново е „втори след Цариград словом и делом...“
Търновград е мощен фактор в културните процеси. Превратностите на историята са пощадили нищожна част от произведенията на архитектурата и изкуството, създадени от тогавашните творци. И днес обаче типичните за столичната школа паметници на живописта (търновската църква „Св. Апостоли Петър и Павел“, скалните църкви при Иваново, Русенско, Боянската църква, фрагментите от стенописи от други църкви на Трапезица и Царевец), иконописта, малката пластика, художествената миниатюра (т.нар. Лондонско Четвероевангелие, Манасиевата хроника и др.), църковното и светското строителство впечатляват с вложената в тях творческа мисъл. Търновската книжовна школа, особено във времето на големия писател, реформатор и духовен водач Патриарх Евтимий (1371-1395), оказва мощно влияние в православния свят, особено върху раждащата се Московска Русия - словото на Евтимий се носи до „Северния Океан“... Търновският духовник и писател Григорий Цамблак има уникалното качество да бъде представител на няколко национални литератури от онази епоха - българската, сръбската, молдавската, руската, византийската...
Османското завоевание (17 юли 1393 г.) нанася тежък удар на града и неговите водещи сили. През 1395 г. завоевателите унищожават столичния елит - Светите 110 търновски великомъченици, канонизирани от Евтимий и кой знае защо „непризнати“ официално за светци от днешната ни църква. Част от жителите на столицата са насилствено преселени в „Македония“ (Източна Тракия). В епохата на робството Търново е принизен до обикновен провинциален град. И все пак, в църковен план градът е средище на една от най-големите и престижни митрополии на Цариградската патриаршия. Неслучайно петима търновски митрополити заемат патриаршеския трон. За българите градът пази обаянието си на столица, което го прави огнище на Първото (1598) и Второто (1686) Търновско въстание, на Велчовата завера (1835 г.) и вътрешната революционна организация на Левски. Ролята на Търново в епохата на националното Възраждане е забележителна и с всенародната борба за независима българска църква. В Старозагорското и Априлското въстание Търново е център на Първи революционен окръг.
В духовните представи на българите цели седем столетия, от 1185 до 1879 г., Търново е единствената възможна българска столица. Разбира се, прадедите ни знаят за Велики Преслав и Охрид (паметта на Плиска е твърде избледняла), но за тях главният престолен град е Търново. Затова за Паисий Хилендарски владетели като Крум, Борис и Симеон са управлявали обширното Българско царство именно от Търново. В съзнанието на Софроний Врачански, Георги Раковски, Васил Левски, Любен Каравелов, Христо Ботев, Добри Чинтулов, Добри Войников, Васил Друмев, Захарий Зограф и др. царският град на Асеневци е символът на жадуваната свобода. Затова именно тук през 1879 г. е свикано Учредителното народно събрание, призвано да възроди България, затова в старопрестолния град е приетата Конституцията, която завинаги си остава Търновска. Както стана дума, най-важните актове на новата българска държава неизменно са обявявани в Търново, вкл. манифестът на княз Александър за Съединението (6 септември 1885 г.) и обявяването на българската независимост от цар Фердинанд (22 септември 1908 г.).
Като наследница на древни култури нашата страна има градове и селища, съществуващи от хилядолетия. Велико Търново също притежава многовековна история, но и нещо повече. По признание и на свои, и на чужденци, старата столица е градът, чийто дух олицетворява България, нейните дълбоки корени и пътя й към бъдещето.