Продават под себестойност
Търговските вериги принуждават българските производители да им продават стоките си под себестойност.
“Ние сме дали ценови предложения още на 15 ноември и още нямаме отговор от търговските вериги”, съобщи Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите. “Маниерът на веригите е да изчакат да отминат коледните и новогодишните празници, след което да получим отговор за неприемане на офертите и да бъдем поставени в тупик - да работим и доставяме продукция на цени под себестойност”, посочи тя.
И обясни какво се случва с доставчика - той започва да продава под себестойност, по договор няма право да преустанови доставките, и трето - неговата цена може да не бъде приета или когато бъде приета след 6 месеца, тя вече не е актуална.
“Заради чумата, свинското месо повиши цената си в Европа с над 50%. Тук сме вдигали цените два пъти, но много от нашите ферми чакат с месеци да бъдат приети цените им от търговските вериги”, посочи и председателят на Асоциацията на месопреработвателите Атанас Урджанов.
Производителите настояха контролните органи да се самосезират, за да се спазват правилата на свободната конкуренция. Настояват срокът за разглеждане на нови оферти на доставчиците да е не повече от 2 седмици, както и доставчикът да има правото да преустанови доставки в същия срок. Искаме пакетът от отстъпки, надценки и бонус да не превишава 30%, защото в момента е 45 - 50% върху нетната доставна цена на нашите продукти”, заяви още Кукушева. “Търговските вериги казват, че са ни партньори, но ние малко се съмняваме”, коментира и Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България.