Вижте правилата при връщане на нежелани подаръци

Мрежата на Европейските потребителски центрове публикува информация за това имаме и право да върнем нежеланите подаръци и  какви са правилата, когато стоката е закупена на място във физически магазин и от онлайн търговец.

Физическите магазини приемат обратно подаръците като добра практика

Ако подаръкът е купен на място от магазин, в 27 от държавите в ЕС нямате право да го върнете. Само в Литва клиентите могат да занесат обратно неизползваните продукти, купени от магазин, в рамките на 14 дни, считано от датата на покупката и да поискат да им се възстанови цената. В същото време във всички държави в ЕС по-големите вериги магазини дават подобна възможност като жест на добра воля. Възможно е парите да се получат обратно, да се вземе ваучер или просто нежеланият продукт да се замени за друг. За повечето магазини има определен краен срок. В България най-често той е 1 месец.

Съветът е да проверим общите условия на търговеца, а ако се колебаем, да попитаме в магазина.

Онлайн търговците - задължени по закон

При подаръците, купени онлайн, ситуацията е различна. Тези стоки могат да бъдат върнати във всички страни от ЕС в рамките на 14 дни и то без да се посочва конкретна причина. Продуктите обаче не трябва да бъдат използвани. Ако например защитната найлонова опаковка на видеоигра на CD е отстранена, то дискът се счита за използван и правото на отказ вече не важи. Има и други изключения за стоки, които не подлежат на връщане – например отворена козметика, книги, храни и напитки, или такива, направени по ваша поръчка и размери, както и продукти, които по някакъв начин влизат в контакт с тялото и по хигиенни причини няма как да бъдат продадени на друг клиент – например бельо, маша за коса, епилатор или самобръсначка.

Съветът е когато връщаме стоката, да се уверим, че опаковката е достатъчно стабилна и сигурна, за да не се повреди при транспорта. Важно е да използваме оригиналната опаковка - ако е възможно. Ако стоките не са добре опаковани, в случай на транспортни щети, то ще е много трудно да ни бъде възстановена цялата сума.

Уловки

Може да се стигне до 2 капана, ако искате да смените или да върнете дефектни стоки.

Първо: Трябва ви доказателство за покупката. Това може да бъде разписка, касова бележка, извлечение от кредитна или дебитна карта. Това означава, че трябва да помолите човека, който ви е направил подаръка, за такова доказателство – и постъпката ви може да се окаже малко неловка.

Второ: Обикновено коледните подаръци се купуват по-рано, поради което е възможно срокът за връщане да е много кратък или дори изобщо да нямате шанс да го направите.

Съвет: Ако пуловерът определено е твърде малък и няма шанс да го върнете или замените, може да го дадете за благотворителност, да го продадете в интернет или да участвате в събитие за размяна на подобни нежелани стоки.

Дефектни продукти

Какво се случва, когато подаръкът е дефектен? В много страни от ЕС законният гаранционен срок е 2 години. В Швеция е 3, а в Исландия и Норвегия е 5 години за продукти, които по принцип се употребяват и по-дълго. Ако сте купили стока от търговец от Нидерландия или Финландия, гаранционният срок зависи от очаквания живот на продукта.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Труд онлайн

Този уебсайт използва "бисквитки"