Високата такса смет на пауза за година

От ПГ на ГЕРБ-СДС внесоха спешни промени в Закона за местните данъци и такси

От 1 януари 2025 година сметките се повишават от 3 до 10 пъти заради наредба на кабинета “Денков”

Община Русе подаде жалба във ВАС

Драстичното увеличение на такса смет от 1 януари 2025 година може да се отложи, ако в последните дни на 50-ото Народно събрание депутатите приемат спешните поправки в Закона за местните данъци и такси, внесени от ПГ на ГЕРБ-СДС. В противен случай веднага след Нова година може да се озовем в ситуация, в която местните налози за боклука да се вдигнат от 3 до 10 пъти, предупредиха пред “Труд news” финансисти. От ГЕРБ-СДС предлагат новата формула за такса смет да се въведе от 1 януари 2026 година, но до тогава да се направят необходими промени в законодателството, защото в противен случай общините са изправени пред финансов риск, а гражданите - пред непосилна за мнозина финансова тежест в новия размер на такса смет.

Междувременно от община Русе подадоха жалба във Върховния административен съд (ВАС) срещу наредбата, приета от кабинета “Денков” през април тази година, тъй като от местната администрация са изчислили, че от 1 януари 2025 година физическите лица ще плащат от 4 до 7 пъти по-висока такса битови отпадъци.

Правилата за определяне на размера на такса смет, които трябва да бъдат приложени от 1 януари 2025 г., ако парламентът не приеме предложението на ГЕРБ-СДС за отлагане, позволяват на общините да избират между три варианта.

Хората и фирмите плащат такса смет за три услуги, предоставяни от общините - събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения за тяхното третиране; третиране на битовите отпадъци в съоръженията; поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места.

Приетата от правителството “Денков” наредба позволява компонентите от такса смет за първите две услуги - за събиране и третиране на отпадъците да бъдат изчислявани на база индивидуално определено количество битови отпадъци за имота, включително чрез торби с определена вместимост и товароносимост; количество битови отпадъци за имота, определено съобразно броя и вместимостта на необходимите съдове за събирането им и честотата за тяхното транспортиране; или на база брой ползватели на услугата в имота. А таксата за услугата по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване може да бъде определяна на база брой ползватели на услугата в имота или разгъната застроена или незастроена площ на недвижимия имот.

Но който и вариант да изберат общините за определяне на такса смет - на база брой хора или брой кофи, има своите недостатъци. При приемането на наредбата не беше представен анализ за очаквания ефект. Беше оставено на общините сами да изберат методика и да носят отговорност пред гражданите за повишаването на такса смет. Проблемът е, че който и вариант да бъде избран, фирмите ще плащат по-малко за такса смет, което ще наложи гражданите да плащат повече, за да бъдат събрани същите пари от общините.

Един от проблемите е, че общините нямат точни данни за броя на ползвателите на един имот. Те могат да ползват данните на НСИ от последното преброяване на населението, но то беше направено през 2021 г., а оттогава в населените места има значителни промени в броя на обитателите на имотите. Ако такса смет бъде плащана на база брой ползватели, много хора от градовете може да се регистрират, че живеят в селски къщи, а контролът дали наистина е така е труден и изисква много разходи. Освен това, ако такса смет се определя на база брой ползватели, отново няма да е спазен принципът замърсителят плаща. Защото един пенсионер с 600 лв. пенсия, който пазарува предимно хляб и кисело мляко, ще трябва да плаща колкото програмист с 6000 лв. заплата, който всеки ден поръчва нещо от интернет, често си подменя домашните уреди и дрехите, и съответно генерира значително повече отпадъци.

Ако такса смет се определя на база количество изхвърлен боклук, ще има други проблеми. Ако бъдат въведени специални торби за изхвърляне на боклука, това противоречи на всички идеи за зелена икономика - самите торби са допълнителен боклук. Ако бъде приложен вариантът такса смет да бъде определяна на база необходими кофи, ефектът за природата ще бъде още по-негативен. За да не плащат много хора ще започнат да изхвърлят боклука си на нерегламентирани места и ще бъдат оформени незаконни сметища.

ГЕРБ-СДС: Текстовете на Асен Василев създадоха по-голям проблем

В момента над 50 000 българи дори нямат лични карти

Теменужка Петкова и Николай Нанков обявиха, че от ГЕРБ-СДС внасят спешни промени в Закона за местните данъци и такси, за да не се окажем от 1 януари 2025 година с до 10 пъти по-висока такса “Смет”.

Общините не са готови да работят по новата методика, не са готови с актуализацията, със сметките, с разчетите по разходната и приходната си част. Нещо повече, предварителни изчисления сочат, че такса “Битови отпадъци” ще се увеличи от 3 до 10 пъти, заяви пред “Труд news” бившият регионален министър Николай Нанков (ГЕРБ-СДС).

“Отлагането, което предлагаме е с цел да се случат 2 неща - първото е, чисто административно и институционално общините, ГРАО, Агенцията по геодезия и кадастър, НОИ и НАП да могат да утвърдят точния брой на обитателите във всяко едно жилище”, допълни Нанков и даде пример, че в момента над 50 000 български граждани нямат лични карти, нямат адресни регистрации.

“На второ място, трябва да се промени нормативната база - както няколко наредби, така и няколко закона - и за гражданската регистрация, включително. Имаме два проблема - институционален и нормативен”, каза още Нанков. И допълни, че и двата въпроса не са решени в рамките на тази една година. “Ние предупреждавахме, че така заложените текстове от Министерския съвет, респективно от министерството на финансите по времето на Асен Василев (ППДБ), няма да работят и ще създадат още по-голям проблем”, каза Николай Нанков.

Правителствата се сменят, парламентите са кратки

 

Общините предлагат плавен преход за реформата, иначе остават без приходи

От Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) настояват за плавен преход при въвеждане на новите правила за такса смет и законови промени, които да гарантират събираемост и модерна система за адресна регистрация.

 

Веселина Ангелова,
Труд news, Велико Търново

Според Националното сдружение на общините в България (НСОРБ) съществуват редица проблеми пред прилагането на таксата от 1 януари 2025 г.

От НСОРБ припомнят, че в момента таксата масово се изчислява като промил от данъчната оценка на имота.

“Принципът” замърсителят плаща” означава, че този, който произвежда отпадък, трябва да плати за неговото обезвреждане. Ако отпадъкът може да бъде оползотворен - повторно използван или рециклиран, за него не се дължи такса. Колкото по-голяма част от отпадъка се оползотворява, толкова по-малко такси се плащат за неговото обезвреждане. Това е усилие, което трябва да положи цялото общество, но общините са сами в този процес”, посочват от ръководството на сдружението на общините.

“Готвим се интензивно от една година за 1 януари 2025 г., но към момента държавата е изцяло встрани от този процес. През последните четири години трудно се подреждат централни правителства, парламентите са кратки, а това е задача за цялата държава и общество, а не само на общините”, коментират от НСОРБ.

От сдружението са категорични, че реформата с такса смет не е еднократен акт, а процес, който може да изисква промяна на местата или броя на контейнерите, на честотата на извозване. Нужно е и разширяване на системата с цветните контейнери за разделно събиране.

От сдружението смятат, че има нужда и от промени в Закона за етажната собственост, за да може местните власти да ползват регистрите на живеещите, които правят домоуправителите.

Държавата абдикира, прехвърли всичко на общините

 

Кметове предупредиха за опасност от нерегламентирани сметища

 

Увеличението може да е от 100 на 400 лева

Кметовете от Югозапада са единодушни, че предложението на ГЕРБ-СДС за отлагането на новата методика за такса смет е единственото правилно решение на сложния казус.

Светлана Василева,
Труд news, Благоевград

Представителите на повече от 20 общини от Югозапада - кметове, експерти, общински съветници и председатели на ОбС проведоха няколко срещи по темата - нова такса смет, за да обменят опит. Всички до един подчертаха, че нямат готовност за въвеждането и от 1 януари догодина.

Всичко изглежда много добре на хартия, но на практика новата методика ще доведе до драстично поскъпване на такса смет. Например, ако до сега се е плащало 100 лева на апартамент в Благоевград, то след промяната такса смет ще стигне до 400 лева. Освен това общините ще трябва да научат гражданите на истинско разделно събиране и да разчита на съвестта им.
На практика обаче общините нямат никакъв административен опит, капацитет и практика във формирането на такса смет по новата методика, няма и никакво време.

Финансово и организационно целият процес е прехвърлен на общините, а трансформацията е кардинална. Държавата е абдикирала и оставила всичко на общините, констатираха кметовете от Пиринско.

Кметът на Петрич Димитър Бръчков каза, че към този момент, според него, е трудно да се постигне справедливост при изчисляване на таксата, а целта е балансираност. Той призна, че е песимист относно очакванията на хората, че всичко ще стане по-справедливо, а градовете по-чисти. Според него, ако догодина влезе в сила новата такса, това ще доведе до зариване на общините в нерегламентирани сметища, ще има много проблеми, докато системата заработи.

Той посочи, че има няколко варианта да се изчислява таксата - на база брой жители в общината, с райониране или с изчисляване на количеството отпадък, но трябва да се анализира кой и в кои случаи би бил най-подходящ. В някои общини ще се прилага смесен вариант.

Големи притеснения сподели и зам.-кметът на Ихтиман Тони Кацаров, който заяви, че увеличение в таксата ще намали процента събираемост и ще увеличи броя на нерегламентираните сметища.

По принцип в държавата събираемостта на такса смет варира около 70%, а при новата методика с рязкото увеличение, кметовете прогнозират голям спад в плащането. Те се чудят от къде ще се намерят средства за недофинансирането. Изказаха огромни притеснения, че това ще бъде за сметка на инвестициите в инфраструктура и други мероприятия в общините.

Кметът на община Радомир Кирил Стоев посочи друг проблем - разликата между постоянните жители и реалния брой на населението. Имаме села, в които има 50 постоянни жители, през лятото те достигат над 300, каза Стоев. Той обясни, че засега се е спрял на варианта да закупи софтуер, с който да се изчислява генерираният отпадък от всяко домакинство.
Кметовете приветстват отлагането на въвеждането на новата такса, докато не се изчисти методиката за прилагането є.

Станимир Апостолов, зам.- кмет по финанси в Община Бургас, пред “Труд news”: Няма законова и методическа готовност, трябва разяснителна кампания за хората

Мария Кехайова,
Труд news, Бургас

Въвеждането на новата методика за формиране на такса битови отпадъци, на принципа “замърсителят плаща повече” трябва да бъде отложена. Причината е, че държавата писа осем месеца наредба и даде само 4 месеца на общините да се подготвят. А е нужно много неща да се направят - в това число, задължително някои законодателни промени, заяви пред “Труд news” зам.-кметът по финанси в Община Бургас Станимир Апостолов. Нужно е да се направи разяснителна кампания за населението, също трябва нова данъчна кампания, за нови данъчни декларации - колко души живеят на даден адрес, колко отпадък се изхвърля. Така, че това е задължително, а в момента няма законова и методическа готовност, обясни Станимир Апостолов.

В морския град, в края на миналата година, бе взето решение таксата за битови отпадъци за жилищни имоти в общината, да поскъпне с 30 на сто.

Така, след близо 14 години такса “Битови отпадъци” бе увеличена, а новите цени влязоха в сила от 1 януари 2024 г.

Преди увеличението, примерно за едностаен апартамент в центъра (около 60 кв. м), данък, плюс включена такса за битови отпадъци бе 100 лева. С увеличението вече такса смет е около 130 лв. При новата методика, която се готви ще се заплащат по-високи цени, защото в момента бизнесът поема повече.

На територията на Община Бургас текущата събираемост на таксата за битови отпадъци е 80%. По план-сметка за 2024 г. са предвидени близо 34 млн. лв.

TRUD_VERSION_AMP:2//
Публикувано от Стефан Кючуков, Биляна Веселинова

Този уебсайт използва "бисквитки"