Една година след 100 поправки на Закона за движение по пътищата България продължава да е на първо място в ЕС по убити на пътя
Мярката за дерегистрация на автомобил противоречи на конституцията
21 януари – българските шофьори трябва добре да запомнят тази дата. На този ден през 2017 г. влязоха в сила близо 100 поправки в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), гласувани в края на 2016 г. от разпадналото се тогава 43-то Народно събрание.
Промените, обсъждани и приемани от парламентарната комисия по транспорт с председател Настимир Ананиев, трябваше да станат онова вълшебно хапче, с което да намалеят катастрофите. Надуха ни с тях главите по сутрешните тв блокове, налагаше се да взимаме истински хапчета против главоболие.
Следващото 44-то Народно събрание също не закъсня да се изяви със свои виждания в още 3 пакета най-различни поправки в ЗДвП. Например - да се махне знакът пред камерите на КАТ, което също бе рекламирано като лек срещу високата смъртност по пътищата.
В резултат катастрофите и жертвите почти не намаляха. По неокончателни данни убитите у нас през 2017 г. са 678, с 30 по-малко от 2016 г. Очаква се отново България да е на първо място сред страните от ЕС по брой на загинали на 1 милион население. Незначителното намаление от около 4 % едва ли се дължи на промените в ЗДвП, а по-скоро на тотално обърканата статистика на КАТ. Поне нея да бяха оправили депутатите от рода на Настимир и Ко(мисия), поне щяхме да знаем истинската картина на войната по улици и пътища.
Сред най-скандалните иновации, действащи от 21 януари 2017 г., стана текстът на алинея 2а на член 171 от ЗДвП. Чрез него сред принудителните административни мерки (ПАМ) бе записана и тази за прекратяването на регистрацията на автомобила за срок от 6 до 12 месеца. Мярката трябваше да се налага в три случая - ако собственикът е пиян или дрогиран, ако откаже тест с дрегер или кръвна проба, или ако е без книжка. В случай, че колата е на друг собственик, независимо дали е физическо или юридическо лице, се налага друга ПАМ по чл.171, точка 2, буква И – спиране от движение за един месец.
При ПАМ по точка 2а катаджиите получиха правото да свалят номерата на автомобила, нещо, за което те си мечтаеха през всичките години на прехода. Защото рушветът им от 50-100 лв. от пияните и неправоспособните, при сваляне на табелите скача до 200-300 лв. С точка 2а депутатите, сред които са представящи се като десни, либерали или реформатори, дадоха пълна власт на някакъв полицейски орган да се разпорежда със собствеността на гражданите. Нещо повече – след изтичане на срока на ПАМ, същият полицейски орган не получи никакви задължения да възстанови регистрацията на онзи, който си е изтърпял наказанието. Тоест – собственикът, независимо какво е било неговото нарушение, бе лишен от абсолютното си конституционното право да ползва, да дава под наем, да залага или да продава своята вещ. Той стана подчинен на държавата, която е поставила задължителното изискване всички сделки да бъдат осъществявани само с регистрирани коли. Вместо КАТ да обслужва българските граждани, законът вмени на тях да обслужват КАТ и след 6 месеца или 1 година да се явяват с колите си на каналите и да плащат за нови номера и нова регистрация.
Ще кажете – какво да ги жалим пияните, дрогираните и без книжка? Дайте си сметка, че тези няколко хиляди коли, които КАТ ще отчете като дерегистрирани през 2017 г., са само една трета, а може би и една четвърт от автомобилите на най-бруталните нарушители. Масовият случай е на наказани, които не са имали пари за подкуп. Сред тях няма мутри с джипове и лимузини, няма министри или депутати, няма областни управители, кметове и общински съветници, няма даже и техен служебен шофьор. Създаде се нова „номенклатура” от шофьори хулигани, които ПАМ по точка 2а не ги лови. Те продължават да карат опасно за всички нас.
Точка 2а от чл. 171 противоречи на Конституцията и рано или късно ще бъде отменена. Вместо да направят това, депутатите от 44-то Народно събрание дадоха свой принос в нейния текст. По предложение на Станислав Иванов от ГЕРБ бе прието, че ако се хване неправоспособен шофьор, колата му следва да се дерегистрира за срок от 6 до 12 месеца, без значение кой е собственикът. Новият текст „Иванов” не взе предвид различните варианти на неправоспособност.
Така се изравни всеки, който никога не е ходил на курсове и изпити, или чиято книжка е взета от КАТ или съда, с още хиляди нормални шофьори, седнали зад волана, без да погледнат, че книжката им е с изтекъл срок, както и с подалите заявление за дубликат, защото книжката им е обявена за невалидна, като загубена, открадната или унищожена.
„Труд” писа многократно за тази несправедливост, но изглежда нямаше сила, която да накара българските депутати да четат и мислят. Оказа се обаче, че когато икономистът Владимир Каролев се оплака във фейсбук и по телевизията, че са свалили номерата на лизинговия му автомобил, нещо може да се промени.
„Ау – викнаха в един глас депутатите. – Срам ни е от този текст. Ще го поправим”. И го поправиха така, че пак се изложиха. В закона (чл. 150а, ал.1) се появи изискването към шофьорите да карат с книжка, която е валидна (1) за съответната категория моторно превозно средство (МПС), да не са лишени от книжка по съдебен или административен ред, книжката им да е в срок на валидност (2) и да не е обявена за невалидна (3) като изгубена или унищожена. Виждате ясно три хипотези на валидност.
В скандалната точка 2а, по която се налага ПАМ за дерегистрация от 6 до 12 месеца, се добави само една от тях - че всеки трябва да се управлява със свидетелството, валидно за съответната категория МПС. Има се предвид, че се отнема регистрацията на автобус, камион или мотор, ако водачът няма категория да ги кара.
Юристи обаче са на мнение, че новият текст, влязъл в сила от 7 януари т. г., може да се тълкува превратно от катаджиите и в другите 2 хипотези за неправоспособност, защото ако книжката е с изтекъл срок на валидност или обявена за невалидна, тя също не отговаря на изискването да е за съответната категория МПС. И пак – макар и поправен, законът дава право на катаджията да пита: „К’во ше прайм сега?”
Освен това никой не кара представителите на КАТ задължително да налагат ПАМ по точка 2а от чл. 171. Санкциониращият орган има право да прецени не само срока, а и основанието за прилагането на мярката. Но така написан текстът в ЗДвП, е кокошката, която снася златни яйца на подкупните катаджии на всички нива – от патрулите по улицата до шефовете на областни дирекции и чак до Дирекция на полицията в София.
Вместо да разбутат корумпираната система в МВР, плюс тази в Министерството на транспорта, където работи бившата ДАИ, вместо да вменят в задължение на стопаните на пътя – Агенция „Пътна инфраструктура” и кметовете на общини, нашите депутати се чудят как да защитават подкупните чиновнически касти и да тормозят обикновените български шофьори. Ето затова и измислят вълшебните хапчета против катастрофи, които в крайна сметка се оказват менте.