Обсъждат лимит на отстъпки за гориво на шофьорите
Отпада акцизът за метан и пропан-бутан, а ДДС за моторните горива пада на 9%
Отпадането на акциза ще струва около 6 млн. лв. на хазната
Газът за автомобили ще поевтинее с около 50 ст. за литър, ако парламентът приеме промените, договорени от експертния коалиционния съвет по икономика и финанси, който беше свикан късно в понеделник при вицепремиера Асен Василев. На него е постигнат консенсус да бъде премахнат акцизът за автомобилните горива газ и метан, а ДДС за тях да бъде намален от 20% на 9%.
В момента акцизът за втечнен нефтен газ (LPG) или известен като пропан-бутан е 340 лв. за 1000 литра. А акцизът за природния газ (метана) е 0,85 лв. за 1 гигаджаул. Допълнително върху акциза се плаща и ДДС в размер на 20%. Затова само от отпадането на акциза за пропан-бутана цената на горивото трябва да се понижи с 40,8 ст. за литър. В момента цената на пропан-бутана по бензиностанциите е 1,61 лв. и само от отпадането на акциза трябва да се понижи до 1,20 лв. за литър.
Намалението на ДДС от 20% на 9% ще доведе до понижение на цената с още 11 ст. Така общото поевтиняване на горивото трябва да е с близо 52 ст. за литър и по бензиностанциите пропан-бутанът да се продава по 1,09 лв. за литър. Реално обаче цената може да е малко по-висока, защото и търговците ще започнат да работят с по-голяма надценка.
Цента на метана в момента е 3,48 лв. за кг. Отпадането на акциза ще доведе до понижение на цената с 4,2 ст. на кг, пресметнаха енергийни експерти. Намалението на ДДС за метана от 9% на 20% ще има по-голям ефект и ще доведе до понижение на цената на горивото с още около 31,5 ст. за кг. Така общото понижение на цената трябва да бъде с около 35 ст. за кг., а цената му на дребно трябва да бъде около 3,13 лв. за кг.
Предварителните разчети показват, че отпадане на акциза на природния газ за моторни горива, ще струва на бюджета между 5.5 и 6 млн. лева.
Коалиционните партньори са се разбрали и да има месечни отстъпки за шофьорите при зареждане на автомобил, независимо от горивото, което ползва. Те ще са в рамките на конкретен лимит, за който в момента се правят разчети.
Това са част от антиинфлационните мерки, които финансовият министър Асен Василев увери, че ще бъдат сложени на масата в началото на идната седмица. До 15 май ще има още един коалиционен съвет, на който ще бъдат уточнени параметрите им. За целия пакет мерки са предвидени общо около 1,5 млрд. лв.
Пламен Павлов, председател на Българската газова асоциация, пред “Труд”: Имаме договор с „Газпром“, ще има санкция
Сметнете на какви цени продават в момента и ще разберете колко полезни ще са мерките.
Други трябваше да са въпросните мерки. Трябваше да си вдигнат куфарчетата тези от “Булгаргаз” и да отидат да преговарят с “Газпром”.
Вместо да се разхождат до САЩ да бяха отишли до Москва. Имаме дългосрочен договор до края на годината, който трябва да бъде консумиран, защото ще ни осъдят. Има една санкция по клаузата “take or pay”. Ние не сме платили и при това положение става задължение. Ще почнат едни арбитражи - ние ще водим арбитраж, те ще водят арбитражи, а през това време цените скачат. Като отпадне акцизът, намалението ще бъде 4,2 стотинки за килограм. Един автомобил зарежда между 12 и 15 кг, т.е. ще се спестяват около 60 ст.
Царят на метана Любо Ганев, пред “Труд”: Най-добрата мярка е да имаме дългосрочен договор
Акцизът е толкова минимален, че няма значение дали ще отпадне. За ДДС-то е добре, за крайните клиенти ще е добър знак.
Най-добрата мярка е да имаме дългосрочен договор, както имахме дълги години. Не казвам с кого да е този договор, това няма значение. Има значение на каква цена купуваме. Договорът преди беше направен така, че промените се отразяваха чак след девет месеца. Всеки можеше да си направи сметка кога цената му е най-ниска и да си напълни хранилищата.
Държавната политика трябва да е такава, че да се сключи договор, който е най-изгоден за потребителя. Защото газ има. Въпросът е на каква цена! Едно е да купуваш скъп газ, който пак е руски, друго е да вземат този, за който имаш дългосрочен договор. Ограничението да плащаш в рубли, както го изискват, не е плащане в рубли, просто го валутираш. За мен като частна компания, няма проблем да си преведа парите в евро, те нeка си превалутират. За мен е важно да си взема газ на евтина цена. В крайна сметка аз гледам какъв е моят личен интерес, а те да гледат какъв е националният интерес.
Вицепремиерът Гроздан Караджов: Вдигането на тол таксите ще оскъпи 16 хляба с 1 ст.
Една стотинка ще е общото поскъпване на 16 хляба, които се превозват 200 км по магистрален път от мястото на производство до магазините, ако се приемат новите тарифи за тол системата. Това заяви вицепремиерът и строителен министър Гроздан Караджов по време на заседание на регионалната комисия в парламента. Същото ще е увеличението - 1 ст. общо, и за зареждането на 8 кг. сирене на същата дистанция, допълни той.
Караджов подчерта, че се търси по-справедлив модел за осигуряване на средства за ремонтите на пътищата, така че който ги руши повече, да плаща повече. Над 1,1 млрд. лв. са нужни всяка година само за обновяване на шосетата. В момента две трети от приходите в тол системата са от продажба на винетки на леки коли, а целта е това да е делът на приходите от камионите и автобусите.
Превозвачите стачкуват заради липсата на мерки от страна на правителството
Бизнесът предлага формула за по-евтини бензин и дизел
Очакват фалити и ръст на цените
Превозвачите излязоха на протест и искат пред-приемането на мерки за овладяване на инфлацията.
Стефан Кючуков
Близо 100% от представителите на българския транспортен сектор обявиха ефективни протестни действия, съобщиха от Асоциацията на международните превозвачи (АМП). Причината за това е бездействие и безхаберие от страна на правителството, както и явна активна провокация към транспортния бизнес, гласи официална позиция на браншовата организация. Липсата на адекватна транспортна политика доведе до увеличаване на цените за крайните потребители, фалит на транспортни компании и загуба на работни места, заявяват от АМП.
Превозвачите настояват за две стъпки, които ще доведат до понижение на цените на бензина и дизела с около 45 ст. за литър не само за тях, а и за всички граждани и фирми - намаление на акциза с 50% и премахване на биодобавката за срок от шест месеца. Затова превозвачите призовават всички хора, за които цените в момента са непосилни, да ги подкрепят.
Ако не се вземат спешни мерки за понижаване цените на горивата и правителството не се откаже от разширяването на обхвата и увеличението на ТОЛ таксата, това ще доведе по веригата до оскъпяването на всеки продукт, който купуваме - хляб, плодове, зеленчуци, мляко, лекарства, посочват превозвачите. За да стигне хлябът до масата ни първо се превозват посевните семена, после зърното, брашното и накрая готовият хляб. Оскъпяването на всяка една от тези стъпки без съмнение ще доведе до увеличение на крайната цена, която всеки плаща в магазина.
Автобусните превозвачи искат и субсидии за нерентабилните линии. Ако не бъдат осигурени средства за слабо населените места, все повече хора ще бъдат без транспорт и ще бъдат откъснати от света, посочват превозвачите. Сериозен риск има и за градския транспорт в редица градове, защото автобусните превозвачи фалират. Така наречената от министъра на транспорта Николай Събев “хранилка” представлява регламент на Европейската комисия, който ясно регламентира отговорностите на държавата, която възлага изпълнението на транспортни услуги чрез общините. В България не се спазват тези отговорности, защото държавната хазна не покрива намаленията на автобусните билети, които превозвачите са длъжни да предлагат на 16 правоимащи групи граждани, сред които са ученици, пенсионери, студенти и многодетни майки.
Ако исканията на автобусните превозвачи не бъдат изпълнени, много хора ще останат без транспорт, защото фирмите ще фалират. “Това не е заплаха, намерение или прищявка. Това е факт, защото всеки ден фалират превозвачи”, заявяват от бранша.
В момента за ТОЛ такси за един камион превозвачите плащат между 15 хил. и 25 хил. лв. годишно. С предлаганата промяна от 1 юли цената ще нарасне до 75 хил. лв., пресметнаха превозвачи. Това трикратно увеличение ще се отрази в цените на транспорта и съответно на всички продукти, които се плащат от гражданите. Министерството на регионалното развитие обещава намаление на годишната винетка за лек автомобил с 9 лв., но в същото време инкасира скрито инфлация от 900 лв. през цените на продуктите, които всяко българско семейство потребява, посочват превозвачите.
Всяка година автомобилният бранш внася в хазната на България над 1 млрд. лв. от преки данъци и осигуровки. Ако фирмите фалират, няма да има данъци, и тези средства няма да могат да се ползват за образование, здравеопазване, социални дейности за всички българи.
Българският транспортен бранш е пряк и непряк работодател на над 100 хил. българи, като заплащането е едно от най-добрите в страната. От работата на тези хора зависи издръжката и достойния живот на между 300 хил. и половин милион българи, посочват от бранша.
Искания на превозвачите:
1. Премахване на биокомпонента в горивата за 6-месечен период.
2. Намаляване на акциза на горивата с 50% за период от 6 месеца.
3. Мораториум върху разширяването на обхвата и размера на ТОЛ таксата, планирано от правителството за юли 2022 г.
4. Осигуряване на необходимите средства за гарантиране на транспортната услуга на българските граждани - субсидии за нерентабилните линии и компенсации за преференциалните пътувания на ученици, пенсионери и другите правоимащи групи в реален размер, защото в момента превозвачите субсидират транспорта, а не държавата субсидира превозвачите.
5. Оставки на министрите на транспорта Николай Събев, на регионалното развитие Гроздан Караджов и финансите Асен Василев заради липсата на конструктивен диалог, липсата на експертиза и каквито и да било антикризисни мерки за подкрепа на сектора и българските граждани.