Горещниците идват на порции с жега до 45 градуса

Високите температури деформират пътните  настилки и вадят от строя шофьорите

Топлинни вълни с мор от Африка ни застигат до 23 юли

Горещниците идват с топлинни вълни на порции, които ще нажежат температурите в България до 44-45 градуса в следващите дни. Очаква се да паднат повечето температурни рекорди у нас, много от които са поставени през 2007 г. 
Заради екстремните условия, пред които се изправя страната, метеоролози, лекари, както и експерти по пътно строителство и пътна безопасност предупредиха пред “Труд news” хората да бъдат изключително внимателни и да следят указанията на службите.

“Цялата първа половина на новата седмица времето ще бъде горещо с температури средно над 36-37 градуса за цялата страна. За Русе очакваме до 43 градуса, също така за Плевен, Велико Търново. В София ще е около 39 градуса засега, като рекордът е 40 градуса от 2007 г., така че се очакват близки стойности. Очаквам да се подобрят и рекордите от 2007 година по градове. Абсолютният рекорд за максимална температура у нас е измерен в Садово - 45,2 градуса”, обясни метеорологът Петър Янков.

По думите му горещите вълна ще чакаме на две порции - първата започва през уикенда - 14-15 юли, и свършва някъде на 19 юли. А втората ще е от 21-23 юли, отново с много високи температури. “Ние преживяваме горещниците вече - по нов стила са между 16-19 юли, а по стар са в края на юли - 26-28 юли”, уточни той и посочи, че средно на 10-12 години има такива периоди. “Най-близката беше 2012-а, а най-високите температурите бяха измерени през 2007 г. Ако сега обърнем внимание, температурите в Западна Европа са между 23-25 градуса, а в Източна и Южна - до 44 градуса. По-влажните, студени въздушни маси, които обхващат западната част на континента, изтласкват и насочват по-топли и сухи въздушни маси от юг към Южна Европа - от Северна Африка най-често е преносът”, каза Янков.

В сила за следващите дни са всички предупреждения относно високия риск от пожари, а валежи не се очакват. Шофьорите трябва внимателно да следят за състоянието на настилката. АПИ вече спря тежките камиони до 12 тона, които могат опасно да деформират асфалтовите настилки в жегата.

Лекари посъветваха, когато шофираме или се возим, да не стоим на силен климатик и да пием течности - но не и алкохол.

Д-р Мариана Контева, началник на инвазивната кардиология в Университетска болница “Дева Мария”- Бургас, пред “Труд news”: Зачестяват случаите на топлинен удар и прегряване

Мария Кехайова,
Труд news, Бургас

Екстремно горещо ще бъде в следващите дни, в които не трябва да стоим на открито дълго време и особено в следобедните часове. Д-р Мариана Контева, началник на инвазивната кардиология в Университетска болница “Дева Мария”- Бургас, пред “Труд news”: Зачестяват случаите на топлинен удар и прегряване

Обичайните горещини, които са неестествени за нашите географски ширини, са предизвикателство за организма и за оцеляването на хората. В места, където тези температури са практика, населението е свикнало и знае как да се предпази, докато ние, живеейки досега в умерен климат, не приемаме сериозно високите температури.

За съжаление, това е свързано със сериозни последици. Това, което апелирам към всички, особено към по-възрастни пациенти, особено такива, преживяли сърдечно съдови събития- инсулти, инфаркти, хронични заболявания, за малки деца и бебета, на абсолютно всички, които искат да запазят комфорта на живот и здравето си, препоръчвам - в часовете между 10 и 17 ч, дори при изключителна необходимост, да избягват излизане навън.

В области, където влажността е по-голяма, край морски басейни, езера и реки, това изпитание е още по голямо. Количеството вода трябва да бъде увеличено поне с един литър и времето на хладно и затворено, трябва да бъде увеличено поне с един час от препоръчаното.

При най-малките симптоми, хората трябва да се обръщат към лекар. Напоследък лекуваме доста хора със слънчев удар и прегряване. Всеки втори, който идва със световъртеж, главоболие и повръщане - и не се касае за вирусно заболяване, това е прегряване и претопляне.

Д-р Албена Бозаджиева пред “Труд news”: Има индивидуална поносимост, коригирайте лекарствата

Цветелина Георгиева,
Труд news, Шумен

“Има индивидуална поносимост към слънцето и горещото време, не бива да забравяме, че синтезираме витамин D и ставаме по-здрави”, казва д-р Албена Бозаджиева, общопрактикуващ лекар от Шумен. Тя акцентира, че в горещото време, особено на път, всеки трябва да поема повече течности. Това обаче не трябва да са газирани напитки или енергийни, а най-добре вода и то от стъклени бутилки. Преди това обаче е добре да се хапне нещо солено - парче сирене, посолен домат или краставица, за да има какво да задържи водата.

Д-р Христо Димитров, общопрактикуващ лекар от Велико Търново: Има опасност от отпадналост и сънливост

Веселина Ангелова,
Труд news, Велико Търново

По-големите жеги изискват по-сериозна грижа към здравето. От жегата и обезводняването, много хора чувстват отпадналост и сънливост. Ясно е, че ще преминаваме в гръцко-испански вариант на живот със сиеста и обедната дрямка на прохладно място ще е полезна.

Препоръчвам да се излиза до 10 часа сутринта и след 18 часа вечер. Задължително да се носят дрехи от леки материи и шапки. Да се пият много течности без алкохол и да се приема лека храна. Възрастните хора и тези с хронични заболявания да си вземат редовно лекарствата, защото заради високите температури стойностите на кръвното налягане започват да се колебаят. При нужда да се потърси лекарска помощ.

Д-р Лидия Маринова, педиатър, пред “Труд news”: Не охлаждайте прекомерно колата, ако пътувате с деца

Даниела Фархи,
Труд news, Варна

Родителите, които пътуват с децата си за ваканция, не бива да охлаждат прекомерно автомобилите. Ако климатикът вътре е настроен на ниска температура, а навън е 35 градуса като сега, при излизане от колата малките деца могат да колабират от стрес при голямата температурна разлика. Съветът ми е климатикът периодично да се спира и вътре винаги да има комплект за преобличане, защото малките често се изпотяват. Дрехите трябва да са леки, да има достатъчно запаси от вода, тъй като децата бързо се дехидратират.

Ако семейството тръгва на дълъг път, добре е това да става късно вечер или много рано сутринта и в обедните часове да се предвиди почивка в хладно помещение. Малките трябва да консумират леки храни - каши, плодове и да се пазят от контакт с много хора, защото в момента циркулират различни летни вируси. Не стягайте куфарите, ако детето е с температура, разстройство или повръщане!

Инж. Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност, пред "Труд news": 60 души годишно загиват от неравности на пътя

30 на сто от шосетата в България трябва да бъдат затворени за ремонт

“Забраните за движение на тежокотоварни автомобили при високи температури масово не се се спазват. Над 35 градуса асфалтът се размеква и се образуват коловози. Това само по себе си много рядко става причина за пътно-транспортно произшествие (ПТП), но когато тези неравности на платното се втвърдят и останат, се стига до десетки тежки катастрофи със загинали и ранени. За съжаление, много рядко се констатира, че дадено ПТП е по причина на повреди на пътната настилка”. Това каза вчера инж. Богдан Милчев, шеф на Института по пътна безопасност, пред “Труд news”. Той припомни, че по данни на МВР статистиката в България загиват от 150 до 180 души годишно (155 е броят им за 2023 г. - б. р.) при инцидент с едно превозно средство, тоест - самокатастрофират.

“Около една трета от тези хора - говорим за 60 човека годишно, загиват в България, защото са излетели с автомобила или мотоциклета си от пътя заради деформации на асфалта - коловоз, дупка или друга подобна неравност. Независимо дали е през летния сезон или по друго време от годината, тези вдлъбнатини остават, те се мокрят от дъжда или мъглата, пълнят се с вода, предизвикват катастрофи от ефекта “аквапланинг”, през зимата се заледяват и при преминаване през тях автомобилът става неуправляем. Като добавите към това и недобре изградени или запушени отводнителни системи, разбирате какъв висок риск от ПТП има българските пътища”, каза още инж. Милчев. Той уточни, че има предвид неравностите не само по извънградските шосета, но и деформациите по улиците в големите градове, които обикновено са резултат от движението на автобуси, тролеи, строителна техника и други тежки превозни средства, за които не се въвеждат ограничения в жегата.

“В Агенция “Пътна инфраструктура” имат ясни нормативи при каква дълбочина на коловозите даден участък от пътя трябва да бъде затворен и ремонтиран. Само че да припомня, че миналата година ние от Института излязохме с едно голямо изследване, което констатира, че за последните 3 години - от 2020 до 2022 г. включително, пътищата в България са станали по-опасни поради липса на поддръжка, високи нива на корупция и политическата нестабилност. В него посочихме, че около 30 на сто от пътищата трябва веднага да бъдат затворени, като една от причините бе и огромните деформации на платното от тежкия трафик. Тази картина много малко се променила за последните години и няма как да е различна при лошото управление на пътната система у нас”, добави шефът на Института.

Въведени са временни ограничения

Има риск от деформация на асфалта, АПИ спря камионите над 20 тона

Големите горещини започнаха да нанасят поражения по основни булеварди в София.  Снимки: Пламен Стоименов

Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) предупреди шофьорите на тежкотоварните камиони над 20 тона, че при температура над 35 градуса от 13 до 21 часа се ограничава движението на товарните превозните средства. Ограничението ще важи и за идната седмица, а Областните пътни управления следят прогнозите на синоптиците целогодишно и са инструктирани да предприемат мерки за ограничаване на тежкотоварния трафик. Целта е да се минимизират рисковете от деформации на пътната настилка и да се опази живота и здравето на пътуващите.

Превозните средства ще бъдат спирани при доказана целесъобразност и това ще бъде съгласувано със съответната Областна дирекция на МВР. При въвеждане на временни ограничения те ще бъдат оповестявани до 12,00 часа на предходния ден.

При спиране на движението тежкотоварните автомобили ще изчакват извън пътното платно на определени места, без да пречат на останалите участници в движението. Ограничението не важи за моторни превозни средства, превозващи бързоразвалящи се храни, товари на температурен режим, живи животни и опасни товари, уточниха от АПИ.

Д-р инж. Христо Грозданов, управител на Института по транспортна инфраструктура, пред “Труд news”: Тежкотоварният трафик огъва асфалта в „коловози“

Когато асфалтовата настилка е подложена на по-високи температури, има възможност да се получат деформации следствие на тежкотоварния трафик. Тежкотоварният трафик е този, който е проблемен за за асфалтовите настилки при по-екстремно високи температури. При тях асфалтът губи пластичните си свойства и след като се огъне от движението на тежкотоварни превозни средства, след това не може да се възстанови или не се възстановява в първоначалното си положение. Поради това често се получават така наречените “коловози” или друг вид деформации, които водят до нарушаване на асфалтовата настилка.

Директна опасност за участниците в движението няма, по-скоро има косвена опасност, защото по деформираната настилка може да има повече разрушения които косвено да повлияят върху безопасността на движението на моторните превозни средства.

TRUD_VERSION_AMP:2//
Публикувано от Екип на Труд news

Този уебсайт използва "бисквитки"