Промените за зрелостниците целят да се улесни достъпът до висшите училища
Остава малко време до изпитите за гимназиите и матурите на зрелостниците, започна и кандидатстването за първи клас в София. В тези дни, които са предизвикателство за образователната система, търсим началника на РУО-София-град Ваня Кастрева, за да разговаряме за важните промени в провеждането на държавните зрелостни изпити и какъв ще е приемът в столичните гимназии. От нея разбираме, че за следващата учебна година е предвидено почти половината от учениците да бъдат в професионални или STEM паралелки, а от всички училища в София се очаква да кандидатстват по големия STEM проект. Говорим за недостига на места в детските градини и какво ще се случи наесен, когато всички 4-годишни деца става задължителното предучилищното образование.
- Как се променя план-приемът в гимназиите за следващата учебна година, госпожо Кастрева? Ще има ли повече професионални паралелки в гимназиите в София и в какво съотношение ще са с профилираните?
- Държавният план-прием на ученици след завършено основно образование е обвързан с броя на учениците, които през настоящата година завършват седми клас и вида на училищата – професионални и профилирани гимназии, средни и обединени училища, от една страна, а от друга - със зададените от Министерство на образованието и науката целеви стойности. В изпълнение на тези условия за следващата учебна година за столичната образователна система са планирани 440 паралелки, като учениците в паралелки със STEM профили или професии са над 49% от общия брой, а учениците в професионални паралелки са 42% от общия брой. В последните години броят на професионалните паралелки се увеличава. За следващата учебна година са планирани 191 професионални паралелки и 249 профилирани. И през тази година предстои въвеждането и предлагането на нови за областта ни специалности. Такива са „Театрален, кино и телевизионен декор“ от СПГ „Княгиня Евдокия“; „Художествено осветление за театър, кино и телевизия“ от СПГ „Княгиня Евдокия“; „Пространствен дизайн“ от 132. СУ „Ваня Войнова“; „Програмиране на роботи“ от СПГЕ „Джон Атанасов“ и ПГЕА; „Електрически машини и апарати“ (дуална) от ПГЕА; „Туризъм - Планински водач“ от ПГСС „БУЗЕМА“; „Организация и технология на козметичните услуги“ от ПГТКИ. Трябва да отбележа и обстоятелството, че училищата провеждат гъвката и креативна политика в сферата на професионалното образование, и съобразявайки се със спецификата на пазара на труда в нашия град, обновяват и училищния си план-прием. За следващата учебна година нови за училището специалности ще бъдат „Търговия на едро и дребно“ от 37. СУ; „Застрахователно и осигурително дело“ от 15. СУ; „Оперативно счетоводство“ от НФСГ; „Икономическа информатика“ 108. СУ, 28. СУ, „Електронна търговия“ от 28. СУ и 149. СУ; „Електрообзавеждане на производството“ от ПГЕА; „Подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства” от ПГТЕ „Хенри Форд“; „Кетъринг“ от СГХСТ.
- Какви са важните промени при провеждането на изпитите след 7. и 12. клас тази година, как ще бъдат приложени новите възможности за допълнителни изпити и по кои предмети ще са?
- По отношение на Националното външно оценяване (НВО) след 7. клас няма промени. През тази година е въведена нова, допълнителна възможност за всички зрелостници да валидират компетентности. Тези, които не са изучавали даден учебен предмет в избираемите учебни часове като профилиращ учебен предмет във втория гимназиален етап или са изучавали учебния предмет Чужд език като профилиращ на по-ниско ниво , могат да валидират компетентности по учебните предмети Български език и литература, Чужд език - английски, френски, немски, италиански, испански или руски, Математика, Информатика, Информационни технологии, Физика и астрономия, Биология и здравно образование, Химия и опазване на околната среда, История и цивилизации, География и икономика, Предприемачество, Музика, Изобразително изкуство и Философия. Валидирането се извършва по реда на допълнителните държавни зрелостни изпити, като зрелостниците сами избират дали да положат изпита върху учебното съдържание, което в училищното образование се изучава за придобиване на общообразователната подготовка в класовете от средната степен на образование, а за български език и литература - от втория гимназиален етап - или върху учебното съдържание от задължителните модули на профилиращия предмет, предвидено за изучаване в избираемите часове във втория гимназиален етап на средно образование. Промените целят да се улесни достъпът до обучение във висшите училища. След успешно полагане на изпитите за валидиране на компетентности се издава удостоверение, което при кандидатстване във висше училище дава право за включване на оценката в балообразуването или за прием.
- Започна и канидадастването за първи клас – има ли промени по процедурата? Колко деца бяха класирани миналата година и колко се очаква да бъдат сега?
- Няма промени в процедурата. Редът и условията за прием на ученици в първи клас в общинските училища на територията на Столична община, които се осъществяват чрез Информационна система за обслужване на детските заведения, подготвителните групи в училищата и първи клас са с водещ критерий е близостта на училището до постоянния/настоящия адрес на детето и са определени прилежащите райони на училищата за обхват. Всички процеси по регистриране, кандидатстване и класиране ще се осъществяват по електронен път. До 18.00 часа на 4 юни ще се актуализират профили и ще се заявяват кандидатури. Всеки родител трябва да провери/създаде профил на детето си и да въведе правилно данните в системата. Може да се заявяват кандидатури за повече от едно училище. На следващия ден - 5 юни, ще се обяви първо класиране на учениците в първи клас. В системата на Столична община е качен графикът с дейностите и е важно родителите да проследяват срокове за класиране и записване. През изминалата година чрез системата в общинските училища са класирани около 11 000 деца, а за тази учебна година се очакват около 11 561 ученици да пристъпят за първи път училищния праг в общинските ни училища. Трябва да отбележа, че в София-град прием в първи клас осъществяват и 4 държавни училища, 2 училища към Министерство на културата и над 40 частни училища
- Каква е тенденцията в София – какви учители продължават да се търсят и остават ли кадрите за начален етап най-дефицитни?
- Процесът е динамичен и протича през цялата година. Полагаме усилия за задържането и привличането на млади учители, така че столичните училища са обезпечени и към момента няма дефицит на квалифицирани кадри. Както знаете през последните години се полагат значителни усилия чрез различни политики, включително финансови, за издигане престижа на учителската професия, което от своя страна повиши и интереса на студентите към нея. Отчитайки спецификата на столичната образователна система най-често се търсят учители в детска градина и в началния етап на основното образование, учители по математика, информационни технологии, чужд език. Но отново ще подчертая, че това е непрекъснат процес на мобилност на педагогически специалисти.
- Има много гласове за това, че не е работеща процедурата по налагане на санкции в училище. Как може това положение да се промени – колко родители са оспорили заповеди за налагане на санкции на ученици през тази учебна година?
- Не можем да говорим за неработеща процедура. Санкциите са срочни. Те се налагат за неизпълнение на задълженията на учениците. Целта на налагането на санкции е ученикът да поправи поведението си, да осъзнае тежестта на нарушението си, да се предостави обща подкрепа за личностно развитие. Задължение на всеки ученик е да зачита правата, честта и достойнството на другите, както и да не прилага физическо и психическо насилие. Принципно, нормативните разпоредби създават предпоставка за работеща процедура, а също целят и да не бъде нарушено правото на защита на заинтересованите страни. Заповедта за налагане на санкция по съществото е индивидуален административен акт по смисъла на Административно-процесуалния кодекс. В зависимост от вида на акта, откриването на съдебно производство спира неговото изпълнение до решение, което отнема месеци, въпреки изключителната оперативност и бързина на съда. Над 20 жалби за оспорване на заповед за налагане на санкция на ученик са постъпили в РУО – София-град от началото на учебната 2022/2023 г. до момента, което е изключително нисък процент на фона на близо 142 000 ученици от първи до дванадесети клас. И това е така, защото участниците в образователния процес вярвам, че съзнават възпитателната функция на санкцията като крайна мярка в процеса. Важно за мен е, стигайки до тази крайна мярка, тя да бъде законосъобразна и справедлива, за да е ефективна.
- А един учебник по предмет и в една смяна на училище – осъществими идеи ли са и кога?
- По своята същност първият въпрос е политически и отговор следва да дадат управляващите. Колкото до едносменния режим в училище, той дори в София е факт, макар да не обхваща всички училища и етапи на обучение. Обективно не навсякъде капацитетът на сградния фонд позволява въвеждане на подобен режим, защото на първо място трябва да се гарантира обхватът на учениците. Столицата изпълнява девиза си – „Расте, но не старее“ и децата в нашия град, макар и с променливи измерения, но не са под 10 000-12 000 на випуск. Отново в последните години са извършва, както строеж на нови сгради, така и пристрояване на допълнителни крила и помещения. За да се изпълни мечтата на всички – едносменен режим на обучение за всички столични ученици, трябва да се построят още десетки училищни сгради.
- По повод капацитета и базата на училищата - преди няколко дни МОН обяви началото на големия STEM проект за всички школа, по който ще бъдат отпуснати над 530 млн. лв. Какъв е интересът от столичните училища, има ли вече такива, които са напраднали с проектите, с които ще кандидастват?
- Изпълнителна агенция „Програма за образование“ обяви на 19 април открита процедура за изпълнение на инвестиции от Механизма за възстановяване и устойчивост, финансирана по Националния план за възстановяване и устойчивост. В нейните рамки ще се подкрепи изграждане на STEM центрове и високотехнологични оборудвани и свързани класни стаи (ВОСКС) в училищата с цел обособяване на нови пространства за учене от съвременен характер и преобразуване на съществуващи традиционни учебни пространства и общи пространства/зони за създаването на нова архитектурна образователна среда. Крайните срокове за кандидатстване с предложения за изпълнение на инвестиции са три. Първи прием за всички училища в категория до 200 ученици включително е не по-късно от 17,30 часа на 21 август тази година. Вторият краен срок е за всички училища в категория от 201 до 400 ученици и е не по-късно от 17,30 часа на 19 септември. А третият прием е за училища в категория от 401 и повече ученици и е не по-късно от 17,30 часа на 19 октомври. Очаквам всички столични държавни и общински училища и центрове за специална образователна подкрепа, които са конкретни крайни получатели по процедурата, да се включат със свои предложения.
- Проектите на нови национални програми бяха качени за обществено обсъждане от МОН – традиционно към кои от тях имат интерес столичните училища?
- Нови национални програми и продължаващи такива с разширен обхват бяха представени като проекти и бяха одобрени от Отрасловия съвет. Те са публикувани за обществено обсъждане. Очакваме да се одобрят предложените 21 национални програми. Повечето от тях са познати в образователната система и са доказали своята ефективност. Очакваме 2 нови Национални програми. Първата е „Неразказаните истории на българите“, чиято цел е обогатяване на знанието за България в архивите и обучението на идните поколения българи в резултат на изследователска и проучвателна работа за българското културно-историческо наследство и приноса на съвременните българи за развитието на съответната държава, район, аселено място зад граница. С реализирането на програмата ще се подпомогне дейността на българските държавни и неделни училища в чужбина за приобщаване на местната общност чрез представяне на резултатите в уроци по родолюбие, форуми и срещи. Втората е „България – образователни маршрути“, разработена в два модула: модул „Образователни маршрути“, чиято цел е създаване на условия за надграждане на знанията и уменията на учениците, както и възможности за социализация и общуване на учениците и педагогическите специалисти извън училищната и семейната среда за получаване на трайно интегрирано знание и меки умения, които подобряват личностното развитие и модул „Културните и научните институции като образователна среда“, чиито цели са разширяване на достъпа до националното и световното културно-историческо наследство, насърчаване на четенето и повишаване на грамотността, подпомагане на учебния процес чрез провеждане на съвместни инициативи с културни и научни институции. Надявам и в следващите национални програми да се включат възможно най-много столични училища.
- Задължителното предучилищно образование за 4-годишните трбява да бъде факт за всички от тази есен – ще може ли да се случи обхватът на всички деца?
- За обхвата на децата на 4 години и задължително предучилищно образование се работи усилено от Столична община и се надявам този въпрос да има своето устойчиво решение. До края на 2023 година предстои откриване на 16 нови детски градини, където приоритетно ще бъдат разкривани групи за деца, родени през 2019 г. Към момента недостигът на места в столичните детски градини за деца от предучилищното образование (3-6 години) е преодолян в 15 от 24-те столични района. Поет е ангажимент от Общината за преодоляването му във всички райони. През 2023 г. са открити 2 нови детски градини - ДГ №122 в район Люлин и ДГ №131 в район Триадица (Манастирски ливади), но се пристрояват групи или сгради в много от съществуващите детски градини.
Нашият гост
Ваня Кастрева е родена на 5 януари 1960 г. в София. Магистър е по история и образователен мениджмънт на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Доктор по педагогика на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“.
От 1998 до 2006 г. е директор на 2. СОУ „Академик Емилиян Станев“. От 2006 г. е началник на Регионалния инспекторат по образование в София. На 13 август 2014 г. става служебен заместник-министър на образованието и науката в правителството на Георги Близнашки. Заместник-министър на образованието и науката от 7 ноември 2014 г. до 2 февруари 2016 г. във второто правителство на Бойко Борисов. От 3 февруари 2016 г. е началник на Регионално управление на образованието, София-град.
За цялостна дейност в сферата на българското образование е удостоена с почетното отличие на министерство на образованието и науката „Неофит Рилски“ и десетки други награди на различни институции.