Вагонът „Сокол“ успешно е покрил тестовете в сертифицираща организация „АФЕР“ в Румъния и доказал, всички необходими изисквания заложени в техническите характеристики на възложителя-БДЖ-ПП ЕООД
“Вагонен завод – Интерком” АД в Дряново е 103-годишно предприятие, а настоящото ръководство е положило усилия, продължава да работи усърдно, за да го запази и превърне в конкурентноспособно на чуждестранните компании.
„За нас е гордост, че имаме произведени и реновирани български вагони, които не само че не отстъпват по качества на чуждестранните производители, а в определени детайли и ги превъзхождат“, категоричен е изпълнителният директор на предприятието Валери Димитров.
Той не крие удовлетворението си, че първият модернизиран вагон от проект „Сокол“ е преминал успешно производствени динамични изпитания в България и в сертифицираща база в Румъния. Това е първият рециклиран пътнически вагон от общо 15 за нуждите на БДЖ, чиято реконструкция беше възложена на предприятието в Дряново.
„Наскоро приключиха пробите на новия вагон в сертифицираща организация „АФЕР“ в Румъния. Вагонът „Сокол“ е получил суперлативи. Нашият вагон е покрил успешно тестовете за скорост от 186 км/час. Искахме да изпробваме конструкцията при такава скорост, но всички в лабораторията бяха категорични, че вагонът ще може да се движи безпроблемно и при 200 км/час. А първоначално имаше скептици, които казваха: „Този вагон и 100 километра няма да може да развие“. Динамичните проби обаче показаха, че конструкцията, ходовата част и всичко останало отговаря на изискванията, интериорът също впечатли експертите. Това е изключително добра оценка за целия екип, който работи по проекта и постигна тези забележителни резултати“, споделя Валери Димитров.
Работата по изпълнението на поръчката за обновяването на тези вагони продължава.
„Занапред трябва да спазим сроковете за предаването на предвидените по договора вагони. Имаме амбицията, че до края на годината ще можем да предоставим на БДЖ първия обновен състав от 5 вагона минимум-4 втора и един първа класа. Но това е свързано най-вече с ритмичното плащане за поръчката. Ако нямаме навременно постъпление на сумите, няма да можем да се справим, защото сме зависими от възложителя“, категоричен е Димитров.
При пребиваването си в сертифициращата база „АФЕР“ той и колегите му са забелязали интересни неща.
„Съжаляваме, че ги няма при нас и сме принудени да плащаме много пари, за да получим необходимия сертификат. За тестването за скорост за три дена например цената за наемане на един локомотив е 9070 евро. А в Румъния чакаха за изпробване пътнически вагони от Испания, Германия, Швейцария, отделно товарни вагони и локомотиви. Базата работи непрекъснато. Китайски компании са откупили трасето и в продължение на седем месеца ще правят тестове на техни изделия“, разказва Валери Димитров.
Той допълва, че преди 20 години в България е имало такава база, която е била оборудвана дори много по-добре от тази, която е в момента в Румъния. За съжаление тази дейност отдавна е закрита у нас.
Заради това представителите на вагонния завод в Дряново се замислили дали да не се създаде подобна база и у нас.
„Тази дейност е изключително печеливша. В завода в Дряново имаме всичко необходимо за извършването на подобни тестове. Възнамерявам да предложа на няколко фирми, с които да се кооперираме и да работим. Държавата също трябва да се включи. Добре е да се знае, че в България има два вагонни завода и те са изключително важни, защото ако не са тези предприятия, няма да има къде да се правят ремонти на подвижния състав. Преди дни излезе нова поръчка за ремонт на 10 вагона. Предстои да се пуснат за реконструкция още над 200 вагона, защото железниците ни са много остарял подвижен състав и се нуждаят от обновяване“, разкрива Валери Димитров.
За ръководството на “Вагонен завод – Интерком” АД е ясно, че занапред ще има много поръчки, но сериозен проблем са кадрите,или по точно тяхната липса.
„Преди време поради независещи от нас причини съкратихме над 160 човека, а сега имаме спешна нужда от работна ръка. Започваме кампания за набиране на работници. Важното е да им се плаща редовно и адекватно, като това ще е най-големият стимул, за да дойдат в предприятието“, категоричен е Валери Димитров.
В завода са работили кадри от Дряново, Габрово, Севлиево, Трявна, Велико Търново. В момента е изключително важно тези хора да се върнат в предприятието и настоящите и бъдещи поръчки да бъдат реализирани. За това след 1 август ще се опитваме да бъдат възстановени повече от напусналите работници. Имаме остра нужда от шлосери, монтажисти, стругари, заварчици. За осигуряване на човешкия ресурс дряновският завод подписва договор с румънска фирма, която доставя работници в северната ни съседка от Пакистан, Индия, Малайзия.
„Ние също се насочваме към внос на работна ръка, защото тези нации са много дисциплинирани и работни. Имаме идея за наемане на кадри от нашите партньори в Украйна с които работим съвместно по няколко проекта. Заплатите ще бъдат гарантирани, ще бъдат възстановени социалните придобивки за персонала-транспорт, храна, битови помещения. Предстои да обновим общежитието към завода и да се превърне в база с капацитет 70 души за наетия персонал“, допълва Валери Димитров.