Жителите на Община Горна Оряховица с подкрепата на бизнеса са готови да излязат на протест ако МРРБ и АПИ не чуят исканията им за осъществяване на синия вариант при бъдещата магистрала Русе-Велико Търново. Това заяви народният представител от „БСП за България“ Явор Божанков, подкрепен от колегите си Весела Лечева и Валентин Ламбев.
Депутатът остро критикува обществените обсъждания за трасето, които по думите му имали само осведомителен характер. Според него в тях се обсъждало единствено въздействието върху околната среда, а не нуждите на обществото. Червеният народен представител заподозря и евентуални лобистки интереси в желанието на държавата за строителството на така наречения комбиниран вариант.
„В момента проучваме дали няма лобистки интереси в това намерение на държавата. Ще следим да не надделеят частни интереси на фирми, дали някой няма земи и кариери по трасето. Хората бяха осведомени, че има три варианта, а единият се оказа доста предпочитан от властта“, изтъкна Явор Божанков.
Според него никой не се е допитал до логистици и бизнеса, които от своя страна ще возят товарите по новата магистрала. Според Божанков удължаването на бъдещото трасе спрямо сегашния път ще нанесе загуби в милиони за фирмите, които пласират стоките си. Предложението на държавата е магистралата да бъде с дължина от 133 км, докато сегашният път е 105 км. Според Божанков всичко това ще доведе до сериозни икономически загуби.
„Заради това направихме среща в Горна Оряховица с бизнеса. Новият проект ще се финансира или със заем, или с ТОЛ- такси, или с европейски пари. Но по-вероятно е сами да го финансираме, затова трябва да ни чуят. Триградието Велико Търново-Горна Оряховица-Лясковец трябва да бъде гледано като едно цяло. Велико Търново ще загуби, ако Горна Оряховица остане откъснат. Новият проект не предвижда никаква връзка с летището и гарата, които са с международен статут. Трябва да мислим за 100 години напред“, категоричен е Божанков.
Той обяви, че ще настоява за изграждане на синия вариант на трасето, който минава най-близо до стария път и е най-кратък. По думите му трябва да се помисли и за алтернативно трасе на бъдещата магистрала, което спокойно може да бъде сегашния път, за което пък аутобана трябва да е близо до него.
„Ще настояваме за модерен скоростен път, който свързва летището с гарата и големите градове. Искаме да се обмисли дали не са възможни и подобрения на този вариант. По-малки населени места като Поликраище и Първомайци вече направиха отворени писма до министъра, сформират Инициативни комитети, заплашват с протести. Определено смятам, че това, което имаме като енергия може да доведе и до протести“, обясни депутатът.
Божанков, Весела Лечева и Валентин Ламбев изразиха надежда, че след празниците от МРРБ ще изпратят експерти, които да запознаят бизнеса и обществеността с всички детайли около изграждане на новата магистрала.