Най-известната екранна усмивка на 90-те години на миналия век Джулия Робъртс не почива на стари лаври и работи усърдно по две нови заглавия, които очакваме и в българските кина - “Малката пчеличка” и “След лова”. Но милиони американци са разочаровани от жалкия начин, по който актрисата се включи в пропагандните изяви за преизбирането на президента Джо Байдън, който има рекордно нисък рейтинг и е затънал в сериозни скандали.
Огромен брой мъже и жени изразиха своето възмущение в социалните мрежи, а мнозина обещаха да бойкотират всички нови филми с нея. Все пак Джулия Робъртс остава усмихнат и устойчив символ на едни малко по-приятни времена за масовата западна култура, преди политически коректната прогресистка хегемония да превърне Холивуд в септична яма от лоши идеи и налагане на “джендър куиър флуидни идентичности” за сметка на традиционните стандарти за талант и естетика. Днес самата тя е завладяна от пропагандата, но това не заличава ролите в миналото.
Преди време актрисата получи приза “Икона” като признание за значимото си културно влияние от Музея на Академията за кинематографично изкуство и наука на САЩ. “През своята продължителна и изтъкната кариера, Джулия пресъздава емблематични образи и изпълнява запомнящи се роли”, каза в изявление Жаклин Стюарт, новоназначената директорка и президент на музея.
Наскоро Джулия отпразнува 34 години от премиерата на “Хубава жена” - филмът, който я превърна в световна звезда. Романтичната комедия за връзката между бунтарски настроена улична проститутка и класен богаташ стана грандиозен хит и поп-културна сензация.
Участието в “Хубава жена” е творчески и търговски джакпот за младата тогава красавица Джулия. С бюджет от 14 милиона долара, филмът на Гари Маршъл носи приходи от 464 млн. долара. Робъртс става глобално разпознаваема с образа на Вивиан - палава версия на “Пепеляшка”.
Тя е свободолюбива проститутка с лош вкус, но специално излъчване. Нейният принц е костюмиран тузар и плейбой, изигран от Ричард Гиър.
Ролята в “Хубава жена” е дадена на Джулия след като е отказана от актриси като Мишел Пфайфър, Моли Рингуолд, Мег Райън, Дженифър Джейсън Лий, Карън Алън и Дарил Хана. Сигурно още съжаляват. За да участва в “Хубава жена” Робъртс получава хонорар от 300 хиляди долара. 13 години по-късно взима рекордните 25 милиона долара за “Усмивката на Мона Лиза”.
В последното десетилетие Робъртс се движеше по-скоро по периферията на Холивудския елит, участваше във филми, които не успяваха да пленят мейнстрийм публиката и критиката, занимаваше се с типичната за звездите от този калибър благотворителност и не нахлуваше с взлом в заглавията с някакви драматични моменти от личния си живот.
Този период роди много нови звезди, но нито една дама не успя истински да запълни празнината, оставена от Робъртс. Тя беше и си остава “Хубавата жена”, “Златното момиче на Американското кино” и най-вече “Усмивката на Холивуд”.
Нейният холивудски отпечатък е внушителен. Тя е най-голямата звезда на своето поколение. Филмите є “Версия пеликан” (1993), “Сватбата на най-добрия ми приятел” (1997), “Нотинг Хил” (1999), “Булката беглец” (1999), “Бандата на Оушън” (2001), “Бандата на Оушън 2” (2004), “Войната на Чарли Уилсън” (2007), “Денят на влюбените” (2010), “Яж, моли се и обичай” (2010) и “Огледалце, огледалце” (2012) правят общо над 2,8 млрд. долара в бокс-офиса и превръщат Джулия Робъртс в една от най-успешните актриси за всички времена.
Заслужи си наградата „Оскар”
Много бях щастлив, че Джулия спечели своя заслужен “Оскар” с роля в моя филм “Ерин Брокович”. Напълно заслужена награда. Наистина се потрудихме много с нея и с останалите членове на прекрасния ни екип, за да пресъздадем драматичната и вдъхновяваща история на истинската Ерин, която се изправя срещу системата и корпорациите и извоюва голяма победа за обикновените хора. Джулия просто се потопи в персонажа, обикна образа и не можеше да излезе от него. Свърши чудесна работа, признавам си, че останах впечатлен от нивото на професионализъм и обхвата на нейния талант.
Стивън Содърбърг, режисьор и сценарист
Опознах я в „Отблизо”
Снимахме се в “Отблизо” и я опознах като човек. Има голямо сърце и не се държи като световна знаменитост. За мен Джулия е сред най-отдадените и сериозни актриси, които съм виждала. Всяко момиче може да научи нещо от нея. Джулия е красива, елегантна, интелигентна и знае как да те предразположи, за да се получат възможно най-добрите общи сцени. Спомням си, че през 90-те всички млади актриси и момичета, които още не бяха навлезли в света на киното, желаеха да приличат на Джулия, искаха да бъдат Джулия, тя беше ценен модел за подражание на безброй девойки.
Натали Портман, актриса
Нямаше да е звезда без „Хубава жена”
Джулия Робъртс вече 30 години е олицетворение на идеята за филмова звезда. Тя притежава есенциалното холивудско излъчване. Без “Хубава жена”, разбира се, всичко ще е да е различно. Този филм превърна Робъртс в световна екранна марка. “Хубава жена” е една от най-важните и влиятелни романтични комедии в историята на американското кино и маркира естетическия и идеен преход от 80-те към 90-те години на миналия век. Това е важно и гранично поп-културно произведение.
Марк Кремод, филмов критик
Любовни и религиозни залитания
През годините Джулия влиза в заглавията с многото си връзки и религиозните си залитания. Тя е имала любовни афери с актьорите Джейсън Патрик, Лиъм Нийсън, Кийфър Съдърланд, Дилън Макдермот и Матю Пери. На 25 юни 1993-а се омъжва за кънтри певеца Лайл Ловет в Марион, Индиана. Двамата се разделят през март 1995 година. По време на връзката си с актьора Бенджамин Брат, Робъртс среща бъдещия си съпруг - оператора Даниел Моудър - на снимките на филма “Мексиканеца” през 2000 година. Днес двамата имат три деца. Актрисата се увлича по източните религии както много други свои колеги и в един момент решава официално да прегърне хиндуизма и вдига популярността на тази религия сред своите фенове и широката публика като цяло.