През последните няколко сезона, по идея на акад. Пламен Карталов Софийската опера привлича все по-широка и по-млада аудитория със зрелищните си фестивали на открито. Елитарното изкуство на операта и балета се пренесе на някои от най-красивите места в България като Белоградчишките скали, крепостта Царевец или езерото Панчарево и събра гости от цялата страна и чужбина. Публиката очаква събитията, с огромен интерес и билетите се разпродават за дни. Извън лятото репертоарът постоянно се обогатява с още нови и хитови спектакли. В началото на есента се срещаме с акад. Пламен Карталов, който разказа специално за “Труд news” какво предстои през новия сезон в Софийската опера.
- Aкадемик Карталов, изпратихте успешно лято, с голям интерес от публиката бяха посрещнати фестивалите на четирите летни сцени, каква е вашата равносметка за сезона?
- Щастлива и благодарна публика, високо оценени и удовлетворени от признанието и постиженията си творчески състави, солисти, оркестър, хор и балет, технически персонал и ателиета, мотивирани в динамичната и разнообразна художествена-производствена програма на Софийската опера.
Само в летния сезон са изнесени на пет сцени 53 спектакъла пред 28 556 зрители. Даден беше най-широк достъп на публика с различни интереси и предпочитания в жанровете на опера, балет, мюзикъл и спектакли за най-млада публика, не само в залата на Софийската опера, но и на традиционните ни летни сцени в парка на Военната академия, езерото Панчарево и на Белоградчишките скали. А общо за периода на изминалия сезон от 1.09.2023 до 18-08.2024 са представени 297 спектакъла пред 121 656 посетители. Управленската и творческа ефективност се изразява в това видимо огледало на интензивна и творческа продуктивност на националния оперен театър на България.
- За първи път публиката видя пред “Св. Александър Невски” и спектакъла “Рилският пустинник”, посветен на 100 години от освещаването на Патриаршеската катедрала, който среща вярата и изкуството. Планирате ли още проекти в тази посока?
- Мощен и въздействащ е погледът към патриаршеския храм-паметник и нищо не би могло да подмени величието от гледката, звуково и сценично интегрирана с драматургията на “Рилският пустинник”. Режисьорският подход за претворяване на спектаклите на открито гарантира послания с друга чувствителност и емоционално преживяване от зрителите. Затова “опера на площада” е изкуство за всички. Планираме да продължим в тази посока. А моите първи постановки на открито в София, най-напред с “Цар и дърводелец” пред НДК (1994), и после на площад “Ал. Батемберг” от 1997 до 2003 г., привличаха винаги и нова публика, за първи път докосваща се до живото оперно представление. Спомняте си “Аида”, “Цар Калоян”, “Княз Игор”,“Мадам Бътерфлай” и други, продължили в последните десет години вече пред храма с “Борис Годунов”, “Набуко” и “Рилският пустинник”. През лятото на 2025 г. планираме още по-разнообразен репертоар.
- Музикалните критици нарекоха вашата постановка на “Турандот”- гениално начало на новия творчески сезон. Какво да очаква публиката от Софийската опера и балет през тази есен?
- С новите премиери на балета “Ромео и Жулиета” от Прокофиев, оперите “Адриана Лекуврьор” от Чилеа, “Фалстаф” от Верди, “Танхойзер” от Вагнер, мюзикъла “Матилда”, серия от концертни програми с доминанта сред тях месата “Реквием” от Верди, нашата публика ще има удоволствието да се срещне с нов репертоар и знаменити артисти. В редовния репертоар е и една палитра от оперни балетни заглавия, които традиционно са очаквани и не слизат от афиша на театъра. Това са “Травиата”, “Бохеми”, “Мадам Бътерфлай”, Тирандот', “Тоска” и много други. Балетният репертоар е винаги интересен и търсен с “Лебедово езеро”, Дон Кихот”, “Корсар”, “Ана Каренина”, “Великият Гетсби” и други. А програмата за най-младата ни публика е с огромен брой спектакли, за които с месеци няма билети.
Музикалната култура има стойност за национална идентичност и трябва да се разбере откъде идваме и къде отиваме, благодарение на културата. Корените є са дълбоки и трябва всеки ден да се грижим за тях. Хората на изкуството са истинските посланици пред света и неотстъпно съизмерването с най-високите постижения и примери могат да бъдат и наша самореклама и бранд. Значима част в тях са и доказателствата с примерите на Софийската опера със завоюваната вече оперна дипломация.
- Каква е Вашата максима в живота и в изкуството?
- Животът е състезание по изключителна издръжливост.
- Планувате ли турнета на Софийската опера през новия сезон и къде?
- Планирани са два гастрола на балетната ни трупа в Полша със “Зорба Гъркът” и в Италия с “Лешнокотрошачката”. Операта “Електра” от Рихард Щраус ще представим на един много голям оперен фестивал, където ще гостуваме за трети път, това град Бидгош в Полша.
Нашият гост
Акад. Пламен Карталов е оперен режисьор, преподавател и мениджър. Директор е на Софийската опера и балет от 2008 г., което, с предишните 6 години на управлението му - от 1994 до 2000 г., го прави най-дълго управлявалият директор на институцията. По негова идея се осъществяват прочутите оперни фестивали на открито, като се започне със “Сцена на вековете” на Царевец, чийто идеолог е, до летните фестивали “Опера на площада” и най-скорошните открити сцени на Белоградчишките скали, езерото Панчарево и т. н.