Днешните ученици не правят разлика между физическия и цифровия свят

Марк Ийст, директор образование в Майкрософт говори пред „Труд" за навлизането на технологиите в образованието

 - Как технологиите помагат за промяната в начина на преподаване и усвояване на знания?

- Технологиите трансформират начините на усвояване на знания. Учениците днес търсят информация в интернет по същия начин, по който преди са ходили в библиотеката, с тази разлика, че вече имат достъп до повече съдържание, отколкото в библиотеката. През последните 150 години образованието не е преживявало такава революция каквато преживяха автоматизацията или транспорта в резултат на индустриалните революции. Считам, че причината за това е, че чакахме повратната точка, в която цената на личните устройства за учениците да бъде сравнима с тази на учебниците. Това време дойде и с помощта на облачните технологии образователните институции днес имат невероятна възможност да подобрят резултатите от обучението на учениците чрез силата на информационните технологии.

- Кои са най-полезните технически образователни средства?

- Днес учениците имат достъп до компютър, който идеално поддържа технологията на писалката. Той е техен образователен помощник, чрез който проучват информация, управляват личната си производителност, сътрудничат си с други ученици и техните учители, могат да учат навсякъде и по всяко време. За учителите, това са управлението на съдържание, проследяване на напредъка на учениците, използване на изкуствен интелект за осигуряване на по-добър анализ на напредъка на учениците. Те могат да планират по-добре уроците, да управляват персонални обучителни планове за учениците си и да създават чудеса по начини, които хората не са могли да си представят преди 100 години.

- Защо е толкова трудно да се променят училищата спрямо новостите в дигиталното общество?

- Промяната винаги е трудна. Учителите трябва да прегърнат технологиите и да не се страхуват от тях. Предизвикателството е, че днешните ученици не правят разлика между физическия и цифровия свят.

Те порастват с технологиите и за тях е напълно естествено да ги използват в обучението си, когато отидат в училище,. Microsoft подкрепя правителствата при планирането на цифровата трансформация на образованието. Ние провеждаме подробни програми, помагайки на учителите да прилагат технологиите с цел постигане на по-добри резултати в обучението.

- Защо STEM (наука, технологии, инженерство, математика) и уменията за общуване и въздействие върху хората са толкова важни в новия професионален свят?

- Живеем в света на четвъртата индустриална революция, където темпото на промяна се ускорява. 47% от работните места са в риск да бъдат автоматизирани през следващите 20 години. 65% от днешните ученици, ще работят в бъдеще неща, които все още не съществуват. Днес 50% от всички работни места изискват технологични умения, а след 10 години ще бъдат 77%. 57% от лидерите казват, че меките умения са по-важни. Така че училищата трябва да започнат да осигуряват учебна програма, базирана на STEM и да я балансират с ключови умения за общуване от 21-ви век, които работодателите търсят. Microsoft предоставя учебни програми, които правителствата да интегрират в техните национални учебни политики. Например, помогнахме за изготвянето на учебната програма по компютърни науки за начално училище в Обединеното кралство.

- Можем ли да създадем устойчива образователна система в сегашния бързо развиващ се свят? Как би изглеждала тя?

- Дигиталната трансформация на образованието вече се случи. Обаче не всички правителства или училища по света са я използвали като лост, за да подобрят резултатите от обучението на учениците. Окуражен съм от подхода, който българското правителство предприема, давайки приоритет на използването на информационни технологии в образованието. В Microsoft ние виждаме свят, в който училищата обогатяват ученето чрез технологии, използват Интернет на нещата, за да подобрят ефикасността и ефективността на училището, използват данни за учениците, за да осигурят по-индивидуализирано обучение. Образованието има светло бъдеще.

- Кои са основните предизвикателства пред окрупняването на новите методи на преподаване?

- Освен финансирането, необходимо е всички заинтересовани страни в сферата на образованието да приемат положително промените и да адаптират начина си на мислене, за да използват образователните технологии. Това може да се отнася до управлението на едно училище - намаляване на разходите, подобряване на сигурността и услугите за родителите; използването на усилен (изкуствен) интелект за осигуряване на много по-добър път на обучение за всички ученици.

- Какво би било основното нововъведение, което бихте посъветвали учителите да направят в класната стая?

- В България всички учители имат достъп до инструментите на Microsoft Office 365. Да започнем с OneNote и Microsoft Learning Tools. Учениците обичат този инструмент по целия свят и той е от голяма помощ за всички тях. Това е нещо като електронна тетрадка, в която освен всичко друго има и специални инструменти за ученици със специални образователни потребности като например дислексия.

- Microsoft инвестира много в образованието по целия свят - каква е визията и действията на компанията за цифровизация на училищата?

- Днешните ученици са утрешните бизнес лидери. Основната ни цел е да дадем възможност на всички да постигат повече и да подготвим работната сила на следващото поколение. Ние даваме на училищата достъп до инструментите, използвани от работодателите. Технологиите са жизненоважна съставка както за подпомагане на учебния процес, така и за осигуряване на заетост в съвременния свят. Microsoft има специализиран екип, чиито усилия са насочени в сферата на образованието и сме готови да подкрепим всички, които искат да трансформират своите образователни системи с дигитални технологии.

- Според вас какви са разликите в трансформирането на образованието тук на Балканите и в останалите европейски страни? Имаме ли все още шанс да настигнем промените?

- Вярвам, че амбицията на България и по-широкия балкански регион да трансформира образованието с дигитални технологии е похвална. Всички европейски страни инвестират и приоритизират образованието, защото човешкият капитал е най-важният за всяка нация. Федералното правителство на Германия наскоро заложи в бюджета си 5 милиарда евро, за да трансформира училищата си с цифрови технологии. Гордеем се, че подкрепяме българското Министерство на образованието в неговите планове за дигитална трансформация.

- Въз основа на вашите професионални наблюдения можете ли да споделите интересна история за технологиите в класната стая?

- Историите, които най-много ме вълнуват, са тези, в които виждате ученик със специални нужди, който се учи да чете, подкрепян от инструментите на Microsoft Learning и огромната гордост, която изпитва и високата оценка, която получава от учители и родители. Или например ученик с нарушено зрение, който използва нашите най-нови технологии за изкуствен интелект, за да усети заобикалящата го среда. Технологичните решения, които Microsoft предоставя на ученици с увреждания е една от причините да съм в тази компания вече повече от 30 години.

Нашият гост:

Марк Ийст е старши директор „Образование“ в Майкрософт за региона на Европа, Близкия Изток и Африка. Той ръководи екип от 250 човека, които са отдадени на идеята да помогнат на институциите да трансформират образованието чрез ефективно и ефикасно използване на съвременните технологии. Марк работи в компанията от 1988 г.

През 2007 г. Марк Ийст е назначен за председател на благотворителната организация Digital Pipeline (www.digitalpipeline.org), чиято цел е да създава възможности за общности в неравностойно положение като им осигурява достъп до технологии. Марк участва в много благотворителни проекти, като през 2008 г. създава средно училище в село Маута на остров Мфангано, езерото Виктория в Кения и днес спонсорира ученици, които завършват училището, да завършат висше образование.

 

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Труд онлайн

Този уебсайт използва "бисквитки"