До 3 г. затвор, ако откажеш наркотест

ГЕРБ предлага да се криминализира отказът нa дрегер за дрога

Внасят промяна в Наказателния кодекс, която приравнява отказа на изследвания със самата употреба на упойващи вещества при управление на МПС

Въпросът с ментета на КАТ е подминат

Всеки шофьор, който откаже проба за наркотици, извършва престъпление, което се наказва с присъда от 1 до 3 години затвор и глоба от 500 до 1500 лв. Такова предложение за промяна в Наказателния кодекс (НК) са внесли трима депутати от ГЕРБ - Христо Терзийски, Томислав Дончев и Георг Георгиев.

Идеята им е отказът на дрегер за дрога да се криминализира, когато става дума за управление на моторно-превозно средство (МПС). По този начин при отказан дрегер за дрога ще се носи наказателна отговорност, а административна отговорност остава да се търси само при отказан дрегер за алкохол.

Предложението е за промяна в член 343б от НК и, ако бъде прието от 48-ото Народно събрание, текстът на алинея 3 ще изглежда така: “Който управлява моторно превозно средство след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установено по надлежния ред или който откаже да му бъде извършена проверка за установяване употребата на наркотични вещества и техните аналози, се наказва с лишаване от свобода от една до три години и с глоба от петстотин до хиляда и петстотин лева”.

Според Терзийски, Дончев и Георгиев зачестилите случаи с дрогирани шофьори показват необходимостта от законодателни промени, които да имат “ефективно превантивно, предупредително и възпитателно въздействие” върху водачите. “Отказът от проверка презюмира употреба и следва да се приравнява на установена употреба на наркотични вещества и техни аналози, поради което трябва да се наказва по реда, предвиден за това”, пишат тримата депутати от ГЕРБ.

В момента при отказ от проби за алкохол или наркотици съгласно член 174 от Закона за движение по пътищата книжката се отнема за 2 години и се налага глоба от 2000 лв. Отделно от това се налагат принудителна административна мярка, като му свалят номерата и автомобилът му остава без регистрация за срок от 6 месеца до 1 година, и му се режат 12 контролни точки.

Съзнателно или не, авторите на законопроекта подминават въпроса с доказателствата, на базата на които у нас се повдигат обвинения по същия член 343б от НК и по него се налагат присъди на шофьорите за употреба на наркотични вещества и техните аналози.

В момента масово наказанията са въз основа на полеви тестове на слюнка DrugCheck3000 и DrugTest5000, производство на немската фирма “Дрегер”. Правят се от патрулите на КАТ на пътя и когато резултатът е положителен, срещу шофьора се образува досъдебно производство, което често пъти се води по бързата процедура, ако той не даде кръв и урина за изследвания.

Нещо повече - самите полицаи съветват “виновните” да не си правят допълнителни биологични изследвания, първо защото резултатът от тях ще се бави минимум 3-4 месеца и второ - можел да покаже употреба и на други видове дрога.

Никой в МВР не си прави труда да обясни на водачите, че DrugCheck3000 и DrugTest5000 са само надеждни “индикатори”, които показват висока степен на вероятност да са употребени 6 вида дрога. Но за доказателства, които трябва да пратят някого в затвора, са нужни лабораторни изследвания на кръв и урина.

В този смисъл миналата седмица се изказаха и представители от най-големия синдикат в МВР, които бяха против полицаите да бъдат проверявани за дрога със същите тестове като шофьорите и наказвани при положителните резултати, без те да са доказани от допълнителни изследвания. Интересно е също как в полицията ще се постъпва с тези, които откажат да бъдат тествани.

Ето защо има вероятност, ако законопроектът на тримата от ГЕРБ стигне до комисии и пленарна зала, там да се постави въпросът не само дали да се криминализира отказът на дрегери за дрога, а дали и полевите наркотестове на КАТ не са менте и резултатите им трябва задължително да бъдат потвърдени от проби на кръв и урина.

Стари идеи влизат и в 48-ото Народно събрание

Нов рунд в битката срещу синия талон и стикерите по стъклата

Със същия законопроект, но в заключителните му разпоредби, депутати от ГЕРБ предлагат и премахването на синия талон на шофьорите. Това става за четвърти път от миналата година насам в четвъртото поред Народно събрание, но текстът така и не стигна до гласуване в пленарната зала. Проект за махане на синия талон и на каквито и да е стикери от стъклата за автомобилите сега са внесли и от “Демократична България”.

В техния проект се предлага още поддържане на национален регистър на глобените шофьори, достъпен за патрулите на КАТ на пътя, които да спират нарушителите и да им връчват наказателни постановления.

Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност: Един текст няма да реши нищо

Един текст сам по себе си няма да разреши многобройните проблеми с безопасността по българските пътища. Отделните предложения на партиите ни показват предимно тяхната немощ да виждат проблемите в цялост и да се опитват да ги разрешават.

Да, въпросът с отказът на пробите за наркотици е драматичен, но ние имаме драма във всички елементи на транспортната система и тази драма може да се преодолее само със системен подход от страна политиците. Не с предложения на парче.

Христо Терзийски, бивш вътрешен министър и настоящ депутат от ГЕРБ: Знаеш, че дрогиран си неуправляем - значи има умисъл

Вече се вижда, че става доста сериозен проблем шофирането след употреба на наркотици. Отказът за тестване и за алкохол, и за наркотици досега е административно наказание - лишаване от книжка и глоба.

Само че при алкохола има някакви степени при налагането на наказанията - над 1,2 става наказателно преследването, а при наркотиците нямаме такова степенуване. Нормално е аз, като полицай, да мисля за по-сериозни санкции. Не съм привърженик на тежките наказания, но специално за наркотиците трябва да сме безкомпромисни.

В САЩ, например, законите са категорични, когато става дума за шофиране, въпреки, че се обсъжда легализирането на леките наркотици. Не трябва да се правят компромиси с това, че някой може да те убие на пътя, само заради това, че е пил или се е дрогирал.

Надявам се, че този закон ще отрезви шофьорите, особено по-младите. Има такъв ефект, аз съм го наблюдавал през годините - когато се заговори за проектонаказания, веднага има чуваемост в обществото. Хората си мислят, че като говориш, те веднага влизат в сила и има едно рязко спиране на тези деяния.

Сега, докато говорим за дрогирани и пияни полицаи, верни или неверни тестове, керванът си върви, кучето си лае и загиват хора по пътищата. Аз за това споменах принципа на разумния човек в САЩ - ако ти, като разумен човек, знаеш, че когато се напиеш или дрогираш ставаш неуправляем, значи имаш умисъл.

 

Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност: Един текст няма да реши нищо

Един текст сам по себе си няма да разреши многобройните проблеми с безопасността по българските пътища. Отделните предложения на партиите ни показват предимно тяхната немощ да виждат проблемите в цялост и да се опитват да ги разрешават.

 

Да, въпросът с отказът на пробите за наркотици е драматичен, но ние имаме драма във всички елементи на транспортната система и тази драма може да се преодолее само със системен подход от страна политиците. Не с предложения на парче.

 

Христо Терзийски, бивш вътрешен министър и настоящ депутат от ГЕРБ: Знаеш, че дрогиран си неуправляем - значи има умисъл

 

Вече се вижда, че става доста сериозен проблем шофирането след употреба на наркотици. Отказът за тестване и за алкохол, и за наркотици досега е административно наказание - лишаване от книжка и глоба.

Само че при алкохола има някакви степени при налагането на наказанията - над 1,2 става наказателно преследването, а при наркотиците нямаме такова степенуване. Нормално е аз, като полицай, да мисля за по-сериозни санкции. Не съм привърженик на тежките наказания, но специално за наркотиците трябва да сме безкомпромисни.

В САЩ, например, законите са категорични, когато става дума за шофиране, въпреки, че се обсъжда легализирането на леките наркотици. Не трябва да се правят компромиси с това, че някой може да те убие на пътя, само заради това, че е пил или се е дрогирал.

Надявам се, че този закон ще отрезви шофьорите, особено по-младите. Има такъв ефект, аз съм го наблюдавал през годините - когато се заговори за проектонаказания, веднага има чуваемост в обществото. Хората си мислят, че като говориш, те веднага влизат в сила и има едно рязко спиране на тези деяния.

Сега, докато говорим за дрогирани и пияни полицаи, верни или неверни тестове, керванът си върви, кучето си лае и загиват хора по пътищата. Аз за това споменах принципа на разумния човек в САЩ - ако ти, като разумен човек, знаеш, че когато се напиеш или дрогираш ставаш неуправляем, значи имаш умисъл.

TRUD_VERSION_AMP:2//
Публикувано от Труд News

Този уебсайт използва "бисквитки"