Намираме в хаос. Той може и умишлено да беше предизвикан, за да бъде параван за действия на задкулисни кръгове. От друга страна беше предизвикан и от неумението на тези, които се нагърбиха да управляват. Тоест имахме министри, нямахме власт. Това каза народният представител от ДПС доц. Петър Чобанов, бивш финансов министър, в ефира на Радио К2.
На въпроса дали ДПС ще успее да увеличи изборния си резултат и броя на народните представители в следващия парламент, Петър Чобанов отговори, че е представител на гражданската квота, но това, което в последните 9 години му дава основание да е част и от парламентарната група на ДПС, и от експертния екип на Движението, е отношението на ДПС към държавата, патриотизмът в партията и експертизата, която тя демонстрира, включително и в 47-то Народно събрание.
„Моите уважения към колегите от останалите парламентарни групи, но мисля, че ако имаше стабилна парламентарна група с ясен фокус да се подобри състоянието на държавата, да се направи всичко възможно да се овладеят кризите и да се вдъхне разум и призив към истински парламентаризъм и диалог – това беше ДПС! Силата, която демонстрирахме на базата на нашите познания, на базата на нашата загриженост за по-добрия живот на хората, ми дава основание и да продължа да работя с ДПС и да смятам, че ще повишим изборния си резултат на предстоящия вот!“, категоричен бе доц. Чобанов.
ДПС не само с името си, но и с цялото си поведение през годините показва, че е ориентирано да пази правата и свободите, да даде възможност на всеки да бъде представен в управлението, но и да пази интегритета и целостта на държавата, заяви още доц. Петър Чобанов.
Почетният председател на ДПС д-р Ахмед Доган е пазителят на етническия мир, неговото влияние, неговите идеи и неговата визия за развитие надхвърлят рамките на България! Те са популярни в целия Балкански полуостров! Включително вече и в Европа, с яркото представителство, което имаме в европейските структури, в ЕП, подчерта народният представител от ДПС.
„Винаги в трудни моменти ДПС, водено от д-р Ахмед Доган, е имало своята водеща, важна роля и в евроатлантическата ориентация, и преди това в опитите да имаме истинска демокрация и да останем единна, интегрирана държава! Така че неговото лидерство, неговата визия ги има! Помним всички неговите прогнози, които далеч надхвърляха конюнктурата и по отношение на това какво ни очаква чисто геополитически и геостратегически, и по отношение на това, че Европа ще се ориентира към „зелената сделка“! ДПС като партия има своето богатство и водеща роля в страната и поради приемствеността, даването на път на младите! И поради това, че в момента председателят Мустафа Карадайъ, който ръководи партията, има своето присъствие, участие на важни европейски форуми, надхвърляйки границите на България! И поради наличието на водещ европейски политик като г-н Илхан Кючюк! Тоест ние разглеждаме това богатство на партията наред с лидерството, но и експертизата, като възможност да се води България по евроатлантическия път, по пътя на интегрирана, единна държава и по пътя на подобряване благосъстоянието и живота на хората! От тази роля ДПС никога не е бягало и няма да избяга!“., изтъкна още доц. Петър Чобанов.
„Ахмед Доган е водач! Той е един от лидерите, който е показал, че неговите идеи, неговата визия, неговите действия имат много важна роля за България и за Балканите!“, категоричен бе той.
Като член на парламентарната комисия, която проверяваше Меморандума с Gemcorp, доц. Чобанов заяви, че докладът на ДАНС ще бъде предоставен на компетентните органи. Докладът е в секретно деловодство на Народното събрание и там депутатите са се запознали с него.
Той продължи: „Но публичната информация, която се появи и това, че тя излезе и във „Файненшъл таймс“, а не само в България, по отношение на Gemcorp, в комбинация с доклада на ДАНС дава основание за това, че ще продължи да се действа от компетентните органи по този случай! А дали ще сезираме конкретно прокуратурата – ще видим, ще го обмислим!“.
Чобанов изтъкна, че ролята на премиера в оставка Кирил Петков в случая Gemcorp остава неизяснена. Виждаме го на едно събитие, то е в негово присъствие, изявява се може би като конферансие, а в крайна сметка се оказва, че нямаме спазени процедури при подписването на този меморандум. Тоест меморандумът както е подписан, така е и развален без да се прави оценка и анализ дали няма да натовари държавата с някакви арбитражни клаузи! Тук опираме до това може ли да има финансови последствия! Може да има, каза Чобанов. Но допълни, че проблемът е още по-дълбок от гледна точка на приемането на нов устройствен правилник на Министерството на финансите.
„Той е приет в период, в който ние изрично указахме чрез актуализацията на бюджета подобни действия да не бъдат предприемани, параграф 22 от актуализацията на бюджета казва – до 1-ви септември никакви действия по отношение промяна на устройствените правилници на изпълнителната власт! Идеята беше да видим дали ще бъде съставено правителство в рамките на този парламент. Ако бъде съставено, то може да си променя, да налага каквато иска структура на администрацията, да управлява със своята визия, ако въобще разполага с някаква визия! Ако обаче не бъде създадено правителство, отиващото си правителство в оставка, което се дискредитира, и което беше свалено заради провала си в икономиката и финансите, няма никакво право да променя структура, която 30 години е служила на държавата и е спомагала за опазването на финансовата стабилност, каквато е структурата на МФ! И там е връзката с арбитражите. Един от основните фактори да бъде променен този устройствен правилник е дирекцията, която се занимава с арбитражи. Тя да бъде разрушена, част от нея да бъде прехвърлена в Министерството на правосъдието и оттам, което е публична тайна, да бъде възложена на няколко български адвокатски кантори, които по линия на сключване най-често или възможно, вероятно на извънсъдебни споразумения изобщо да не стигат до арбитражи, но да се натоварва финансово държавата! Ето затова се бързаше с този устройствен правилник! Затова той беше променен, въпреки разпоредбата на закона за бюджета! И се надявам първото действие на служебния министър на финансите е да инициира отмяна на решението на МС, тъй като този устройствен правилник влиза в сила на 1-ви септември!“, обясни финансовият експерт.
В момента инфлацията е 17%, а по отношение на храните 25%. Хората, когато влязат в магазините и видят цените, сами могат да си преценят дали си заслужава да гласуват за тези, които са допуснали ситуацията да стигне дотук, така че хората да си харчат спестяванията, за да могат да си купуват храна, каза Петър Чобанов.
„Стигнахме дотук заради бездействието им и аз още миналия септември от трибуната на НС питах икономическия екип на служебния кабинет, които са същите тези Кирил Петков и Асен Василев, питах ги какво ще направят с инфлацията? Отговорът им беше – нищо, защото инфлацията е много ниска и нищо няма да се случи с нея! В началото на годината Институтът по икономика и политики към УНСС, в който участвам, излязохме с прогноза, че инфлацията ще стане двуцифрена, над 11% средногодишна по европейска методология, тоест по българска тя е още по-висока! Попитах ги какво ще направят. Те ми отговориха – не, вие сте от опозицията, затова така говорите! Инфлацията ще е 5%, растежът ще е 5% и всичко ще е наред!“, припомни народният представител от ДПС.
Доц. Петър Чобанов изтъкна, че не са били приети и промените в Закона за енергетиката, предложени от ДПС, така че бизнесът по-бързо да се компенсира и увеличението на цените на енергията да не влезе в инфлацията. Изоставаме в икономическия си растеж. В първите месеци на годината е имало растеж от 4%, който е бил представен едва ли не като нещо велико. А растежът в ЕС е 5,6%. Тоест България изостава от средните нива на ЕС.
Доц. Чобанов посочи и факта, че прословутите закони по Плана за възстановяване и устойчивост всъщност не са изискани от ЕК, а просто ПП са ги записали и ЕК се е съгласила. Той даде и един малко по-далечен пример – Законът за биологичното разнообразие. Той е минал на първо четене в 46-то Народно събрание, очевидно е бил почти готов и е можело да бъде приет за тези 7 месеца работа на 47-то Народно събрание и да е един от законите, които ПП отчитат като успех. Но не са го направили, а обвиняват опозицията, че саботира Плана, което изобщо не е вярно.
„Те нямаха намерение на правят реформи, а да служат на задкулисните кръгове. Има 3 доклада на ДАНС, на които си заслужава да се обърне внимание. Единият е за Gemcorp, другият е за газта и третият за цената на горивата. И трите доклада съдържат достатъчно данни да считаме, че това правителство е правило всичко друго, но не и да служи на интересите на народа, както се е заклело. То беше заченато в грях с нарушаването на Конституцията от страна на Кирил Петков и при такива първоначални порочни условия подобна система, тя беше и хаотична, не може да просъществува дълго и е нормално да се саморазпадне, което се и случи“, категоричен бе Петър Чобанов.