Древните римляни учели секса от домашни фрески

Според специалисти секс-букварът не бил провокативен

В най-обикновен дом в Помпей бяха открити еротични стенописи в перфектно състояние

Цветовете на рисунките са все така свежи въпреки пепелта на Везувий и щетите на времето

Работещите безспир в древния римски град Помпей археолози разкриха къща с добре запазени стенописи на митологични сцени, повечето от които изобилстват от еротичен заряд.  Поне досега в процъфтяващата антична метрополия, засипана през 79-та година след Христа от пепелта на вулкана Везувий, подобни фрески се бяха появявали на бял свят в местния лупанарий, тоест в публичния дом. Интересното е, че новооткритите хардкор картини не са дори в богаташко жилище, а в най-обикновена къща, която няма даже атриум – типичния басейн за събиране на дъждовна вода в средата на по-заможните домове, който е заобиколен от помещенията за битуване. Този факт навежда археолозите и въобще историците на мислта, че учебникът по секс на древните римляни малко или много е бил разгръщан най-често по стените на техните собствени покои.

Къщата с хард-сцените се намира в централния район на  Помпей, по известната „Via dell'Abbondanza“, тоест на улицата на изобилието. Макар и да е с ограничено пространство и без споменатия атриум като в баровските домове наоколо, разкритото тези дни жилище според археолозите е с поразително високо артистичното ниво на стенните декорации, които спокойно могат да съперничат на фреските в по-богатата и по-голяма къща на художниците, с която граничи. А благодарение на открития добре запазени еротичен стенопис, представящ мита за съвкуплението на дъщерята на бога на слънцето Хермес – Федра с нейния доведен син Хиполит, къщата е наречена на името на похотливата гъркиня.  Като проучваните в момента две стаи в „Къщата на Федра“ се намират в задната част на дома - в първата от тях в допълнение към митологичната картина с Хиполит и Федра, великолепно украсени стенописи в типичния древноримски т.нар. IV-ти стил, показват други сцени, взети от репертоара на класическата митология. Става дума за симплегма или иначе казано за сношение между сатир и нимфа, за картина с разменяща си ласки божествена двойка, може би Венера и Адонис, както и сцена, за съжаление повредена, в която вероятно може да се разпознае „Съдът на Парис“. Тоест избора на принца на Троя на най-красивата измежду богините Хера, Атина и Афродита, когато той посочил за №1 последната, тъй като тя обещала да му помогне да отвлече най-хубавата жена на света - Елена.

Прозорец до фреската с Хиполит и Федра се отваря към малък полупокрит двор,  който предхожда голям басейн със стени, боядисани в червено. Вътре в стаите археолозите откриват ритуални предмети, оставени изглежда преди изригването на Везувий, което унищожава Помпей. Най-запазени са кадилница от неоцветена керамика с отвори за разпръскван на ароматни пушеци и преносима лампа от теракота. Според вещи по древно-римското изкуство специалисти разтвореният по стените на „Къщата на Федра“ секс-буквар въобще не е провокативен, а е апотеоз на красивото и съвсем нормално общуване на истинската жена с истински мъж.

TRUD_VERSION_AMP:1//
Публикувано от Румен Михайлов

Този уебсайт използва "бисквитки"