Новият стикер ще замени талона за годишен технически преглед
Лепенката с чип за идентификация трябва да е горе в средата на панорамното стъкло
Лепенка с чип за електронна идентификация да има всеки автомобил, преминал през годишен технически преглед. Той ще е подобен на чиповете, които сега ветеринарите слагат на домашните кучета и при проверка може да се получи подробна информация за породата, възрастта, стопаните и адреса на четириногото.
Своебразният електронен нашийник за превозните средства е описан в проект за промяна на Наредба на Министерството на транспорта, публикуван за обществено обсъждане.
Предвижда се чипът да е от типа UHF RFID (от англ. - Ултра висок радио честотен идентификатор), клас 1, поколение 2. Всъщност широката публика вече познава добре подобен тип чипове, с които може да се отключват врати, вдигат бариери, задействат асансьори, или да се маркират скъпи стоки и дрехи в магазини и молове. В някои страни, между които и съседна Турция, те играят ролята на винетни стикери.
Цената не е висока, особено когато се произвеждат стотици хиляди или милиони бройки, какъвто е случаят с автомобилите. По-скъпи обаче са четящите устройства, които трябва да скенират информацията от чипа от по-далечно разстояние, включително и от движещи се обекти. Правени са опити, при които данните без проблем се виждат дори и от автомобил, движещ се с 220 км/ч. Но по принцип четящите камери би трябвало да се поставят в зони с ограничения на скоростта. Ръчни устройства могат да се носят и при проверки от полицаи, граничари, митничари или инспектори от ДАИ. При установяване на нередности или изтекъл срок за явяване на ГТП, колата ще бъде идентифицирана и собственикът нарушител ще получава глоба от 50 лв. по Закона за движение по пътищата, или принудителна административна мярка “спиране от движение” в случай, че има техническа повреда или отклонения от еконормите за изгорели газове.
Стикерът с чип ще се лепи горе в средата на предното панорамно стъкло, веднага след като са приключили успешно тестовете на автомобила в пункта за ГТП. Новата лепенка ще замени старата, а на шофьорите няма да са дават досегашните талон 1 и талон 2, нито ще се налага той да ги показва при спиране на пътя.
Ново в лепенката ще бъде обозначението с номер за екокатегория (виж стр. 3). В случай, че последният технически преглед е бил направен в друга държава и колата няма стикер, собственикът ще може да мине на преглед по-рано от изтичането на периода, за да получи наш стикер с екокатегория.
Друга промяна в наредбата предвижда специален режим за минаване на ГТП на моторни превозни средства, които се използват с атракционна цел. В случая става дума за всякави велосипеди с електродвигатели или мотопеди и мотори, които се предлагат за разходки, за АТВ-та, триколки, джетове и моторни шейни, давани под наем на туристи, а така също и за влакчета за обиколки в курортните градове.
За да няма опити за фалшификации
Само 5 от над 50 данни няма да са кодирани
Чипът и стикерът ще съдържат над 50 технически данни за автомобила, като само 5 от тях няма да бъдат кодирани, предвиждат промените в наредбата. На първите места това са регистрационният номер на колата, какъв вид е бил нейния годишен технически преглед на коя дата и в коя държава. Ако е лек автомобил или микробус до 8 места и до 3,5 тона - ще се вижда ясно и цифрата от 1 до 5, тоест - на коя от петте екологични категории отговаря.
Всички останали 54 позиция в чипа ще бъдат криптирани и ще излизат само в случай, че се четат със специално декодиращо устройство. Сред тях са номерът на рамата, датата на първа регистрация, масата, марката и моделът на колата, обемът на двигателя, измерените стойности на отделени газове, вида гориво, показания на километража и други.
От 2016 г. насам
Париж въведе 6 екокатегории, но и за камионите
Движението с автомобил в големите европейски градове става все по-трудно. В Париж всички превозни средства, включително камионите, са разделени в 6 категории според датата на регистрация, енергийната ефективност и количеството вредни газове и трябва да имат съответната винетка.
Глобата за навлизане на зона с ограничение тръгва от 68 евро за леки коли и достига 135 евро при бусове и камиони, като нараства още, ако не се плати навреме. В центъра на Париж в делнични дни от 8 до 20 ч не се допускат бензинови автомобили с еконорма Евро 0 и Евро 1, както и дизелови с Евро 0, Евро 1 и Евро 2. От това лято в централна част на града ще бъде забранена и за дизели Евро 3. Същата мярка се прилага в лион и Гренобъл.
В съседна Гърция в центъра на Атина на четни дати могат да влизат гръцки коли с четни номера, а на нечетни дати - с нечетни номера. Това не важи за взети под наем автомобили.
За движение в централната част на Лондон в делнични дни всички коли трябва да имат съответната винетка. В центъра на Мадрид в работно време не се допускат бензинови коли под Евро 3 и дизелови под Евро 4. В Барселона се въвеждат екозони в случай на повишено замърсяване на въздуха. В центъра на Прага не могат да влизат камиони и машини с тегло над 3,5 тона.
В Германия
Пускат ленти само за екоавтомобили
В различни градове в Германия бяха създадени и еколенти, подобни на буслентите, в които могат по-бързо да се движат само екологични автомобили.
Изследването на Немската академия обаче сочи, че всички автомобили, дори тези с електрическо задвижване, отделят твърди прахови частици. Те се генерират не само от двигателите, но и от триененето на гумите с асфалта и от контакта на накладките със спирачните дискове. В много случаи електромобилите отделят повече твърди частици, защото собствениците им натискат здраво газта.
Проучването показва още, че трамваите и метро влаковете също отделят твърди частици при триенето на колелата с релсите. Затова немските учени смятат, че трябва да се търсят алтернативни видове транспорт.
Праховите частици по-вредни от газовете
Немските учени не виждат смисъл в екозабраните
Твърдите прахови частици във въздуха са по-вредни за здравето на хората от вредните емисии в отработените автомобилни газове. Това се казва в изследване на учените от Националната академия на науките в Германия по заръка на канцлера Ангела Меркел. Немското правителство възложи на академията да изготви становище за азотните окиси, отделяни от охулените напоследък дизелови автомобили.
Германия е държавата с най-силно развита автоиндустрия в Европа и е сериозно засегната от дизеловия скандал и последвалите забрани за по-стари дизелови автомобили в центровете на някои градове.
Учените препоръчват на Меркел да концентрира по-големи усилия върху борбата с твърдите прахови частици във въздуха, отколкото с вредните емисии въглероден и азотен окис. Азотните окиси изострят белодробните заболявания като астма, докато твърдите частици водят до увреждания на дихателната система, сърдечно-съдови болести и рак на белия дроб.
Учените не смятат, че въвеждането на забрани за движения на автомобили в централните части на големите градове ще има положителен ефект. Подобни ограничения водят до пренасочване на трафика в други зони в периферията на градовете, където също живеят хора и там замърсяването ще се увеличи за сметка на централните райони.