Заменят ни стоката, ако има дефект

Потребителят вече решава дали търговецът да ремонтира продукта или да го замени с нов

Връщат ни парите след 3 неуспешни поправки

Новите изисквания ще се отнасят както за онлайн, така и за пазаруване на място

Потребителите вече ще избират дали търговецът да им замени дефектна стока или да я ремонтира. Това предвижда нова директива, която подготвя Европейският парламент и която ще бъде транспонирана в нашето законодателство, след като бъде приета.

В момента, когато потребителят предяви рекламация, търговецът е този, който решава дали да ремонтира стоката, или да я замени. Масовата практика у нас е да удовлетворяват рекламациите преди всичко чрез ремонт, тъй като това ги затруднява в най-малка степен, посочи пред „Труд“ Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите.

Сега българското законодателство предвижда рекламациите да бъдат решавани чрез отбив от цената на стоката или разваляне на договора като крайна мярка.

След три неуспешни ремонта, купувачът има право да поиска търговецът да развали договора и да му върне парите. Много хора не знаят за това тяхно право и идват при нас след 4 дори 5 неуспешни ремонта на една стока, обясниха от КЗП. И дават за пример потребител, чийто телефон дава три различни дефекта по време на 2-годишния си гаранционен срок.

Според Райков това е правилно, защото, ако всеки иска да си получи парите обратно, ще се изкриви пазарът. „Представете си ситуацията, ако всеки можеше като първа възможност, вместо да поиска ремонт на стоката, да получи разваляне на договора. Тогава ще се получи една правна несигурност и самият пазар няма да понесе тази нередност”, посочи експертът.

Новата директива на ЕП предвижда потребителят вече да има право на незабавно намаление на цената или прекратяване на договора, както и да получи парите си обратно при определени случаи, например ако проблемът не е отстранен въпреки опитите на търговеца, ако поправката не е направена в определения “разумен период от време” или ако дефектът е прекалено сериозен.

Подготвяните правила за дефектни стоки ще се отнасят както за онлайн, така и за покупки на място. Например няма да има значение дали потребителят купува електродомакински уред, играчка или компютър по интернет или от търговски обект.

За да започне да действа новата директива, трябва временното споразумение да бъде потвърдено от посланиците на държавите членки (Корепер) и от Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите. След това директивата ще бъде подложена на гласуване в пленарната зала и ще бъде представена за одобрение на Съвета на министрите на ЕС.

 

При проблем

Търговецът ще носи отговорност две години от покупката

Друга промяна, залегнала в новата директива, предвижда в рамките на една или две години след доставка купувачът да не е задължен да доказва, че продуктът е бил дефектен.

Например сега, ако клиент установи, че продукт, който е купил преди повече от шест месеца, не работи и поиска от продавача да го поправи или замени, от потребителя може да бъде поискано да докаже, че този проблем е съществувал в момента на доставката.

Търговецът вече ще бъде смятан за отговорен, ако дефектът се появи в рамките на две години от получаването на стоката от клиента. Съгласно сега действащото законодателство този срок е за първите шест месеца от закупуването на стоката.

Държавите членки могат обаче да въведат или продължат да спазват по-дълъг гаранционен период в националните си закони, за да се запази същото ниво на защита на потребителя, което вече съществува в някои страни.

 

За неработещи уреди

9 000 жалби на година в КЗП

Жалбите за рекламации на дефектни стоки са повече от половината от оплакванията, които постъпват в Комисията за защита на потребителите, съобщиха от ведомството за „Труд“. За година жалбите, постъпили в комисията, са около 17 - 18 000, като половината – около 9 000 са за непригодни стоки.

Рекламациите най-често са за телекомуникационна техника, домакински и битови електрически уреди, облекла и обувки. Обикновено хората търсят помощ от контролния орган, когато са установили някакво несъответствие, а търговецът е отказал да удовлетвори рекламацията им, или се е забавил твърде дълго спрямо 30-дневния законов срок.

Потребителите трябва да настояват продавачът да впише тяхната рекламация в регистъра, който е длъжен да води. Защото от датата на вписването й на практика започва да тече едномесечният срок, поясниха от КЗП.

След това комисията започва проверка и може да санкционира търговеца. Потребителите преди да се обърнат към КЗП първо опитат да уредят рекламацията с търговеца, както е предвидено по закон, съветват от комисията.

 

Заради неразрешена реклама

Комисията за защита на конкуренцията глоби „Метро“ с 15 млн. лева

Решението подлежи на обжалване

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи глоба от 15 млн. лв. на „Метро Кеш енд Кери България“ ЕООД заради неразрешена сравнителна реклама, с която търговската верига извлича нелоялно предимство от известността на отличителни белези на своя конкурент „Лидл България ЕООД енд Ко“ КД.

Комисията постанови прекратяване на нарушението и разпореди в едноседмичен срок от влизането в сила на решението „Метро“ да го огласи за своя сметка в два национални ежедневника.

В хода на проучването по преписката, образувана по искане на „Лидл България ЕООД енд КО“ КД, КЗК е установила, че в периода от 5 март до 25 юни 2018 г. „Метро“ провежда имиджова рекламна кампания, която включва телевизионна, радио, интернет и външна реклама като част от рекламните послания (видеоклипове и текстови реклами) и към настоящия момент са налични на Фейсбук страницата и Ютюб канала на дружеството. Според комисията използваните в рекламата сюжети и послания като „ … Италианската /бирената/барбекю седмица свърши. Сега е азиатската/ чаената / веганската …“, ,Не сменяй вкуса, смени магазина. При нас италианската/бирената/барбекю седмицата е през цялата година. Метро. Имаме го.“, посланията „Заповядай от 01 януари до 31 декември на бирена, италианска, азиатска, испанска, мексиканска, вегетарианска и каквато още седмица се сетиш. Метро.Имаме го.“ и други подобни в цялост представляват неразрешена сравнителна реклама.

„По този начин се дискредитират и опетняват репутацията и доброто име, положението и дейностите на „Лидл“ и се създават предпоставки за извличане на нелоялно предимство от известността на конкурента и неговата практика да провежда „тематичните седмици“, свързани с предлагане на продукти, характерни за определени традиционни кухни. Създава се възможност за пренасочване по недобросъвестен начин на потребителите от „Лидл“ към магазините на „Метро“, посочват от КЗК.

Размерът на глобата е 2% от нетните приходи от продажби на дружеството за финансовата 2017 г. Решението подлежи на обжалване пред Административен съд–София област в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

Как е в Гърция

30 дни е срокът, в който продавачът да реагира

Атина, Бойка Атанасова,

наш кореспондент

Една от причините, в които потребителите могат да рекламират закупена стока в Гърция, е наличие на дефект, проявил се в рамките на законовия гаранционен срок (до 2 години от датата на покупката) или в периода на валидност на търговската гаранция. След предявяването на рекламация пред търговеца, той следва да ремонтира безплатно дефектната стока или да я замени с нова в срок от един месец. В случай че не успее да го стори, трябва да направи отбив от цената или да върне парите на клиента. До връщане на парите може да се стигне и в случаите, в които дадена стока в двугодишния гаранционен срок отново прояви дефект, след като вече три пъти е била ремонтирана.

При някои стоки – обувки и дрехи – продавачите дават търговска гаранция от 30 дни. Връщането на закупена стока се извършва в рамките на един месец срещу касовия бон.

Ако сме закупили стока от интернет магазин, имаме право в 14-дневен срок от получаването да я върнем и да получим обратно парите. В този случай говорим за отказ от сделката, който самият законодател дава право да направим при този вид продажби.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Адрияна Никифорова

Този уебсайт използва "бисквитки"