Заради много коли и сгради: Наднормен шум тормози близо 50% от варненци 

Предлагат с пана да се изолират високите децибели в зони с тежък трафик

Наднормени децибели тормозят близо 50% от варненци. Най-потърпевши са живеещите и работещите край основните булеварди, където има жилищни кооперации, болници, паркове и обществени сгради, а основният виновник са автомобилите. Това стана ясно при обществено обсъждане на проект за намаляване на шумовото замърсяване във Варна към актуализираната и приета от Общинския съвет Стратегическа карта за шум.

Според доклада на изготвилата я сертифицирана компания денем генерираните от автомобилния трафик стойности са около и над 60 децибела, а нощем – около 50. Това се дължи както на растящия брой на колите при липсата на сериозни промени в инфраструктурата, така и високата гъстота на сградите, повечето от които не отговорят на изискванията за редукция на шума.

За подобряване на ситуацията експертите предлагат в плана със срок на действие до 2028 г. да се заложи пакет от мерки. В него влизат шумоизолиране на фасадите на най-засегнатите сгради, въвеждане на изисквания при проектирането на бъдещи здания, изграждане на нови велоалеи, свързване на наличните в мрежа, повече зарядни станции и зелени пространства, полагане на специален асфалт при улични ремонти. Монтаж на измервателни терминали за непрекъснато наблюдение на акустичната среда, ограничаване на тежкотоварния трафик в широкия център и ограничаване на достъпа на коли и скоростта в идеалния център, въвеждане на щадящ за гражданите график за сметоизвозване, контрол на шума по време на строителство, оптимизация на движението в най-натоварените зони и въвеждане на „Ден без коли” са друга част от предлаганите мерки. 

В пакета влиза и изграждането на 3-метрови шумоизолиращи пана в шест зони с интензивен трафик - по булевардите „Левски“, „Девня“, „Княз Борис I”, както и по бул. "Приморски" над Морска гара, където се отчита локално шумово замърсяване от заведенията и атракционите. Инвестицията в съоръженията се изчислява на над 5,77 млн. лв. Експертите препоръчват още да бъде организирана широка обществена кампания, чрез която водачите да бъдат убедени да спазват ограниченията на скоростта, да поддържат технически изправни автомобилите си, да не форсират двигателя и да не натискат клаксон без нужда.

Проектодокументът е отворен за предложения още седмица. За да бъде приет, той ще бъде подложен на гласуване в Общинския съвет.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Даниела Фархи, "Труд news", Варна

Този уебсайт използва "бисквитки"