Предучилищно образование да стане задължително и за 4-годишните деца ще предложи Министерството на образованието и науката. Министър Красимир Вълчев заяви, че законодателните промени ще бъдат инициирани през октомври и промените могат да влязат в сила от следващата 2018/2019 учебна година.
В момента предучилищната подготовка е задължителна за децата на 5 и 6 години и се извършва в детските градини и училищата.
Основният аргумент на министъра е, че малчуганите, които са били в детска градина и след това се преминали през предучилищната подготовка, по-лесно се задържат в системата.
Той обясни, че на много деца лиспват знания още на входа на първи клас и те после много трудно се наваксват.
"Избутват ги до 5-ти и 6-ти клас и след това отпадат", каза той и допълни, че тези от семейства на родители с ниско образование са тези, които предимно не са обхванати от системата на училищното образование.
Относно механизмът за задържане на децата в училище Вълчев отчете, че на терен ще работят над 1 100 екипи, чиято цел ще е да издирят и вкарат в клас всички деца, в училищна възраст.
"От ГРАО имаме информация за всички ученици, които липсват от образованието. До 10 август ще бъде предоставена на общините. Създали сме мрежата за комуникация на всички заинтересованите страни. Работим за синхронизиране на информационните системи. Това ни е приоритетна задача. Резултатите ще се почувстват в началото на учебната година", коментира той. Министърът посочи още, че до 1 август е трябвало да определят районите на обхвати увери, че в почти всички общини това е направено.
Вълчев обяви още, че министерството се отказва от предлаганите промени за намаляване на лятната ваканция, няма да предлага и започването на учебната година да е от 1 септември, вместо от 15-ти, както е досега.
По думите му ведомство ще се съобрази с критиките, че през юли е много топло, а класните стаи не са климатизирани, и учебната година ще приключва на 30 юни. За сметка на това обаче гимназистите няма да имат по-дълги ваканции за Коледа и Нова година и между сроковете, както бе планирано. Вълчев обясни, че целта на предложението е било не повече учене за сметка на ваканцията, а по-балансирано разпределение на ваканцията.
Министерството обаче няма да се откаже от другото предложение, станало обект на спорове – въвеждането на уседналост при приема на първолаците.
Промените предвиждат от учебната 2018/2019 г. най-голяма предимство при класиране в дадено училище да имат децата, чийто родители имат постоянен адрес в района му, непроменян повече от 3 години.
„Какъвто и критерий да заложим, ще е налице усещането на несправедливост. Въвеждането на т.нар. уседналост от три години ще намали злоупотребите с адресните регистрации“, обясни министър Вълчев. Според него в повечето училища ще има прием и на деца от другите групи, т.е. чиито родители или настойници имат адресна регистрация от по-малко от три години.
„Както при джиесем клетките се закачате на най-близката, така и тук близостта е критерий“. Просветното министерство очаква общините да определят за кои адреси кое ще бъде „най-близкото училище“.
Тристранката обсъжда учителските заплати
Минималните учителски заплати ще бъдат обсъдени на Националния съвет за тристранно сътрудничество днес, каза още министър Красимир Вълчев.
„Ще предложим новите минимални заплати за съответните учителски длъжности и вероятно допълнения на видовете допълнителни възнаграждения. Вероятно ще включим и допълнителни възнаграждения за участие в екипите за съвместна работа на институциите, както и при обучение на деца с образователни дефицити и допълнително обучение по български език в предучилищна възраст“, обясни министърът.
Вълчев каза още, че очакванията са почти всички училища да имат учебници за 2-ри и 6-ти клас за 15 септември.
По думите му ако някъде няма, то това ще бъде изключение или закъснението ще бъде минимално. Министърът обаче увери, че всички първокласници ще получат учебниците навреме.
Детският психолог Юлия Попова: Не е полезно за психическото развитие на малчуганите
„На 4-годишна възраст децата имат нужда от игри, без значение дали те ще са свободни в рамките на семейството или в детска градина. На тази възраст ми се струва претоварващо и не особено полезно за тяхното психическо развитие да се обучават по един по-интензивен начин, като е в предучилищната подготовка“, заяви пред „Труд“ детският психолог Юлия Попова.
Тя е категорична, че сегашният вариант, който обхваща задължително децата на 5 и 6 години е много по-добър.
„Предучилищната подготовка означава конкретна програма, която подготвя тези предумения за писане и четене и математика, подобно на часове, което за 4-годишните деца е неприемливо и е рано и по този начин се ощетяват децата“, каза още специалистът.
Яна Алексиева от асоциация „Родители“: Чудесно е да има място за всяко дете
„Доколкото съм запозната мярката е по-скоро с цел да се обхванат всички деца и съответно превенция на отпадането им от училище след това. Възможността държавата да осигури място за всяко дете е чудесна, защото малко родители не искат да записват децата си на детска градина, по-скоро дори трудно намират места. Отпадането на децата и невлизането им в училище е сериозен проблем“, заяви пред „Труд“ Яна Алексиева от асоциация „Родители“
„Относно ваканциите - нужно е да се систематизират предложенията и да се обсъждат. Ние по-скоро сме за по-голяма автономност на училищата, които да могат сами да решават кога да започне годината. По-скоро подкрепяме по-ранното начало, каза още Алексиева.
Италия е рекордьор по най-дълъг отдих за децата
В Южна Европа почиват повече през лятото, в Западна - по-често
Италия е европейският рекордьор по дължина на лятната ваканция на учениците. Тя започва около 8 юни и продължава чак до 12 септември. Сходна е ситуацията и в съседна Гърция, където децата тръгват на училище обаче на 9 септември, както и в Испания, в която първият учебен ден е 19 септември.
По традиция в Западна Европа ваканциите са по-кратки, но са повече, включително като дни. Идеята е децата да не се „отпускат“ в по-дълъг период от време. В Белгия например през лятото се почива от 1 юли до 31 август. Но след това учениците имат едноседмична есенна ваканция и по-дълга коледна в сравнение с България. По-продължителна е след това и великденската ваканция. Но това е съобразено и с по-дългия учебен ден, който продължава от сутринта до следобед.
Приблизително същото е и във Великобритания, в която учениците излизат в лятна ваканция от 17 юли до 5 септември. В Германия пък пролетните ваканции са две, а летните, в зависимост от провинцията, са едва месец-месец и половина, обикновено обхващащи август. Шведските деца тръгват на училище още на 20 август, след около 2 месеца почивка. Но също така имат едноседмична есенна ваканция.