-Господин Андонов, каква е оценката Ви за работата на Общински съвет – Кюстендил през мандат 2019-2023 година?
-Основните приоритети в работата на Общински съвет – Кюстендил през мандат 2019 – 2023 година бяха свързани с подкрепата на работата на общинска администрация в условия на пандемия и финансова и икономическа криза. Осъществяването на тясна връзка и комуникация с гражданите, НПО сектора и медиите, за да може да бъдем конкурентна община, а град Кюстендил – атрактивен, културен, туристически и балнеоложки център. Не на последно място бе и търсенето на възможности за кандидатстване по различни национални и европейски програми с една единствена цел - повишаване на качеството на живот в община Кюстендил.В тази връзка, мога да споделя, че моята оценка за работата на Общински съвет – Кюстендил е положителна, тъй като с колегите винаги сме се стремели да не спъваме работата на общинска администрация.
-Какви по-важни проекти изпълнява или е изпълнила Община Кюстендил?
-За този мандат са изключително много проектите, изпълнявани от община Кюстендил. Ще посоча по-големите от тях.
Това са Проект „Патронажна грижа в Община Кюстендил” по процедура BG05М9OP001-2.103 “Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания – Компонент 4” финансиран по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020. Проект „Обновяване/реконструкция на Общински театър Кюстендил и изграждане и възстановяване на зона за отдих парк "Театъра“ по Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. Проект „Изграждане на Център за грижа за лица с психични разстройства“ по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOP001-5.002 „Подкрепа за деинституционализация на социалните услуги за възрастни и хора с увреждания” по Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. Проект „Благоустрояване на пешеходна централна зона – Етап I“ по Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г.Реализирахме Проект „Опазване на духовните светилища - устойчив туристически потенциал в Струмица и Кюстендил“, в рамките на Приоритетна ос 2. Туризъм, по Програма за ТГС Interreg-IPA Р България - Р Северна Македония. Проект „Създаване на привлекателна градска среда в Община Кюстендил“ по Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г.Разбира се, има още много други проекти, които оказват положително влияние върху развитието на региона.
-Кои са най-актуални предизвикателства пред местното самоуправление в Република България?
-Силната финансова зависимост на общините от централното управление е много негативен фактор. Повечето от парите на местната власт идват от трансфери и субсидии от бюджета и те имат силно ограничена собствена приходна база. Колебанията във финансирането им влияят върху качеството и количеството на предоставяните от тях публични услуги. Основният проблем на местните власти е, че те отговарят за голяма част от дейностите в общините, без обаче винаги да получават адекватно финансиране от държавата.
-Какво е мнението Ви за финансовата децентрализация на общините, за която настоява НАПОС-РБ?
-Прехвърлянето само на отговорности на местно равнище за предоставяне на определени услуги води до неефективност.Задължително е да вървим към децентрализация, която да води до балансиране на управленските и финансовите правомощия. Не може на общините да се прехвърлят отговорности за предоставяне на определени услуги, а управленските решения и ресурси да остават централизирани.Необходимостта от активизиране на процеса на реална финансова децентрализация ще съдейства общините да получат повече възможности да влияят върху определени фискални параметри, които ще допринесат за по-ефективно разпределение на ресурсите, както и за по-голяма полза на публичните услуги за гражданите.
-Как оценявате работата и инициативите на НАПОС-РБ?
-Аз имам поглед вече повече от десет години и мога за заявя, че НАПОС-РБ се развива в правилна и възходяща посока. Възхищавам се на ентусиазма и загрижеността, която наблюдавам от страна на ръководството, на председателя Венцислав Спирдонов, на инж. Делян Дамяновски и всички колеги. Особено ценна е тяхната методическа помощ, която много подпомага работата на председателите на общински съвети в България.
-Вашите препоръки към бъдещата дейност на Асоциацията?
-Асоциацията дава възможност за обмен на добри практики. Смятам, като много успешна инициатива организирането на различни обучения, семинари и дискусионни клубове. Именно там могат да се дискутират промени в законодателството и най-вече да се намират верни и точни решения. В тази посока са моите препоръки за още по-активната роля на НАПОС-РБ в контактите и взаимодействието със Сдружението на общините, всички общински съвети в страната, държавните институции, централната власт и работата на национално ниво.
Иван Андонов е роден на 13.03.1970 г. в Кюстендил. Магистър е по специалността „Защита на културно-историческото наследство в Република България“. От 2005 г. е Председател на читалище „Братство 1869” в Кюстендил. Член е на Националния съвет по читалищно дело към Министерство на културата. Председател е на настоятелството на ПМГ „Проф. Емануил Иванов”, както и на „МИГ Невестино - Кюстендил". От 2011 г. е общински съветник в ОбС – Кюстендил. От февруари 2013 до юни 2016 година, както и от май 2021 г. е Председател на местния парламент в Кюстендил. Член е на местния Областен съвет по заетостта. Директор и създател на множество международни музикални конкурси и фестивали. Носител е на множество награди и отличия.