Силно ограничени са възможностите на общините да поддържат пътната мрежа. Това каза зам.-председателят на Националното сдружение на общините в България Иво Димов, който е и кмет на Димитровград.
„Общата дължина на републиканската пътна мрежа и на общинската е почти една и съща – около 20 хил. км. В същото време разходите са в съотношение 1:9. 9 пъти повече средства се акумулират и се изразходват за републиканската мрежа, което води до един дисбаланс. В тази връзка бяха и част от темите, които повдигнахме на срещата с премиера“, обясни Димов по БНР.
Общините настояват част от средствата, които постъпват от новата тол-система, да бъдат целево разпределяни по общините именно за поддръжка на четвъртокласната пътна мрежа, припомни Димов. Той се надява диалогът в тази посока да бъде подновен. Според него ако това не се приеме, има и друг вариант:
„Нека средствата от тол-системата да бъдат изразходвани директно за поддръжка, а другата част, която досега се отделяше за републиканската пътна мрежа, бъде пренасочена към общините“.
Димов подчерта, че освен четвъртокласната пътна мрежа, общините поддържат и над 57 хил. км. улична мрежа в градовете и селата.
Държавната субсидия за капиталови разходи за 2019 г. беше увеличена с 15 млн. и в момента тя е 179 млн. за всички общини, отбеляза Иво Димов. По думите му обаче тези средства не са достатъчни.
„В последните години отговорността на кметовете и общините нараства с куп задължения без финансово покритие“, категоричен е той. Според него всяка община трябва да си направи изчисленията и ако иска определени участъци от пътната инфраструктура да се ползват без винетки, тя да си поеме поддръжката и разходите за тези участъци. Според него обаче това ще могат да си позволят не повече от 4-5 общини.