На форум край Варна представят иновации в туризма
Изкуственият интелект навлиза в ценообразуването на хотелите, тъй като може да следи огромен обем данни – за търсенето, събитията в района, конкуренцията и др. и така да определи оптималната цена на нощувка. Иновацията е част от програмата на откритото днес осмо издание на ТУРИЗЪМ-ЕКСПО "Дестинация Варна".
Двудневният форум в курорта Св. св. Константин и Елена се организира от агенцията за маркетингови комуникации ProVox, в партньорство с Варненската асоциация на ресторантьорите и хотелиерите /ВАРХ/ и с с подкрепата на Община Варна и Министерство на туризма. В него участват над 180 управители на хотели и ресторанти от цялата страна, туроператори от България и Румъния, експерти от бранша и 37 изложители. На щандовете има роботи, които приготвят суши, почистват или сервират. Представени са и решения за използване на АI в пералните стопанства, осветлението, климатизацията на туристически обекти.
“Тези иновации няма да изолират човешкия фактор, те надграждат продукта, като дават на работещите в туризма време, което да посветят на гостите. Дават и възможност за увеличаване на приходите, с които да се реинвестира в базата и да има повече бонуси на персонала“, каза Павлин Косев, председател на ВАРХ. Той допълни, че изложението е насочено от професионалисти към професионалисти, а в конферентната му част ще се обсъждат връзките на бизнеса с властта, силата на комуникацията и езикът на тялото при общуване с клиенти и служители, новостите в кулинарната индустрия.
Според Косев след ковид кризата има рестарт на туризма, но в нова реалност. Различни са разходите, а туристите вече масово резервират индивидуално и търсят хотели с добра локация и продукт. „Градските във Варна са пълни цяла година, идват не само гости от съседни и европейски страни, а и от екзотични държави. В цял свят има интерес към България. За да го оползотворим, ни е нужна ефективна реклама и повече самочувствие - че имаме прекрасна природа, богата история и хотели на световно ниво“, коментира Косев.
Нужни са и добри посланици на туризма, които да лобират на всички нива, но това няма да се случи, докато държавата не определи сектора като приоритетен, подчерта Дора Димитрова, управител на ProVox.