Изложба разкрива потайния свят на офшорните зони

Мащабен артистичен проект с критичен поглед към данъчните убежища

От американския щат Делауеър до британския остров Джърси, от Британските Вирджински острови до Лондонското сити, от Панама до Хонконг и Сингапур

Куратори са Надежда Павлова и Никола Михов

Експозицията продължава от 18 април до 15 юни 2024 г.

Откриването ще се случи в присъствието на Паоло Уудс

Проектът „The Heavens” ни изправя пред фундаментални морални въпроси 

„Работил съм като военен фотограф в Афганистан и Ирак. Повече от пет години снимах в Иран“

Галерия Синтезис и Френският институт в България представят изложбата „The Heavens” на Паоло Уудс и Габриеле Галимберти, чиято премиера е на фестивала Les Rencontres d'Arles през 2015 г. и оттогава гостува на множество музеи и фестивали. “The Heavens” е мащабен артистичен проект с критичен поглед към офшорните зони, който съчетава дългосрочно журналистическо разследване, фотография, финансови анализи и инфографики. Офшорните зони тихомълком превземат целия свят. Повече от половината световна търговия преминава през тях. Нарастващият брой статии и доклади по тази сложна тема обикновено са илюстрирани със снимки на тропически плажове с палми. Така ли изглеждат наистина данъчните убежища?

В продължение на повече от две години Паоло Уудс и Габриеле Галимберти посещават тринайсет офшорни центъра, олицетворение на укриване на данъци, секретност, офшорно банкиране и екстремно богатство, като авторите се ръководят от стремежа си да придадат фотографски образ на тази по-скоро безплътна тема. От американския щат Делауеър до британския остров Джърси, от Британските Вирджински острови до Лондонското сити, от Панама до Хонконг и Сингапур, двамата фотографи ни разкриват един рядко виждан и потаен свят, който силно се различава от нашите представи за него. 
Паоло и Габриеле заимстват фотографските тропи и езика на света, който разследват. Те дори регистрират собствена компания с името на проекта „The Heavens” в Делауеър, където срещу ниска такса и без допълнителни документи всеки може да учреди дружество с ограничена отговорност за по-малко от 20 минути. Седалището на „The Heavens” е в същия невзрачен офис в Делауеър, където се помещават и Apple, Bank of America, Coca-Cola, General Electric, Google, Walmart и 285 000 други компании.

Според приблизителни изчисления към 2015 г. в офшорните зони по света се укриват около 32 трилиона долара. Тази сума е около десет пъти по-голяма от БВП на Германия. Данъчните убежища не са ексцентрична тропическа екзотика, а основен инструмент в структурата на глобализираната икономика. Те спомагат физически лица и фирми да заобиколят финансови регулации и да намалят данъчните си задължения. Проектът „The Heavens” ни изправя пред фундаментални морални въпроси относно взаимоотношенията между публичното и частното, между държавите и корпорациите и между имащите и нямащите.

„Това е изключително важна тема, защото е глобален феномен, който засяга всеки един от нас. Пенсионният ви план, банковата ви сметка, фирмата, от която купувате автомобила си, вероятно използват офшорни зони за оптимизация на своите данъчни задължения. Не бива да забравяме, че голяма част от това, което се случва в данъчния рай, е напълно законно. Може да не е морално, но е напълно законно. Въпреки че е законно, когато се опитате да потърсите личен контакт с тези хора, много от тях ще ви откажат и няма да поискат да говорят с вас като представител на пресата. ... Работил съм като военен фотограф в Афганистан и Ирак. Повече от пет години снимах в Иран. Работил съм и с китайците в Африка, които са меко казано резервирани към медиите, но това е най-трудната тема, върху която съм работил досега“, споделя Паоло Уудс. 

„Данъчните убежища са място, където можете да вложите богатството си, за да избегнете финансовите правила на своята държава. Може да става дума за данъчни или наказателни закони, закони за прозрачност и деклариране или финансови регламенти. Не става въпрос само за данъци. Не е задължително да преместите богатството си в данъчния рай. Обикновено е достатъчно правната структура, която е собственик на това имущество, да се намира в данъчния рай – това може да е фиктивна компания, тръст или нещо друго. Самият актив, вашата собственост, може да е каквото и да е, може да се намира където и да е. Може да е картина, частен самолет, швейцарска банкова сметка или дом в луксозен квартал на Лондон. 
Често се използват думи като „офшор“ или „убежище“, “paradis fiscal” (фискален рай) на френски или “Steueroase” (данъчен оазис) на немски език. Тези термини целят да предизвикват позитивни емоции у хората. Затова организации борещи се срещу данъчните убежища като Tax Justice Network понякога предпочитат термини като „юрисдикция, практикуваща поверителност“.” Това пише в откъс от есето „The Great Escape” на британския журналист и писател Никълъс Шаксън, публикувано в книгата „The Heavens” (Dewi Lewis, 2015).

Фотокнигата „The Heavens” (Dewi Lewis, 2015) изпълнява ролята на годишен отчет на компанията на Паоло и Габриеле. Френското издание на книгата „Les Paradis” (Delpire, 2015) ще може да бъде закупено в магазин Фотосинтезис по време на изложбата.

Паоло Уудс е роден през 1970 г. в Хага, Нидерландия. Израснал е в Италия, живял е в Париж, Лондон, Хаити и Кот д'Ивоар. Преди да се посвети на документалната фотография управлява собствена фотографска галерия и лаборатория. Работата му е фокусирана върху дългосрочни проекти, които съчетават фотография и журналистически разследвания. Носител е на множество награди, сред които две отличия от World Press Photos.

Публикувал е осем фотокниги, включително Un Monde De Brut, която изследва петролната индустрия и Chinafrica, която разглежда внушителния възход на китайското влияние в Африка, като и двете са реализирани съвместно с журналиста Серж Мишел, водещ журналист от Le Monde. През 2010 г. Паоло се премества в Хаити, където работи по проекта State. Той е показан в Musée de l'Élysée в Лозана, Швейцария през 2023 г. и се превръща в най-посещаваната изложба в историята на музея.

През 2021 г., заедно с писателя Арно Робер завършва проекта Happy Pills, който включва  книга, изложба и първи документален филм на Паоло, чиято премиера е на Festival dei Popoli във Флоренция през 2022 г. През същата година е назначен за артистичен директор на фестивала Cortona On The Move, основен фотофестивал в Италия. През 2023 г. става един от петимата учредители и фото-редактор на френското списание Kometa, посветено на дългосрочни журналистически проекти, фотография и дискусии с фокус върху Източна Европа.

Проектите на Паоло са публикувани в престижни международни издания като Ню Йорк Таймс, Льо Монд и Гардиън. Поставя самостоятелни изложби във Франция, САЩ, Италия, Швейцария, Китай, Испания, Германия, Холандия и Хаити и участва в множество групови изложби по целия свят. Негови фотографии са част от обществени и частни колекции, сред които: Musee de l'Elysée, Френската национална библиотека, колекцията на шейх Сауд Ал-Тани и The Michalski collection. Той е съосновател на Riverboom – колектив и издателство, което изследва границите на фотографския език.

Габриеле Галимберти е роден през 1977 г. във Вал ди Киана, Италия. Работи като комерсиален фотограф преди да се присъедини към артистичния колектив Riverboom и да се насочи към документалната фотография.

През последните години работи по дългосрочни проекти, някои от които са издадени като фотокниги: Toy Stories, която представя деца от различни държави с техните играчки. Той разказва истории чрез портрети на хора от целия свят, подчертавайки особеностите и различията помежду им, нещата, с които се гордеят, и вещите, с които се обграждат. Социалните медии играят основна роля в проучванията му, като спомагат тези истории да бъдат открити, създадени и споделени с публиката. Последният му проект The Ameriguns, който разглежда дълбоката връзка между американците и техните оръжия, печели първа награда в категория портрети на World Press Photos през 2021 г.

Негови фотографии са показвани в изложби по целия свят, включително Les Rencontres d'Arles във Франция, фестивала Images Vevey в Швейцария и музея V&A в Лондон и са получили редица награди, включително GRIN 2020, APP 2020 и наградата Best In Show в the New York Photo Festival.

В момента Габриеле пътува и работи по лични проекти, както и за международни списания и вестници като The Sunday Times, Stern, Geo, Le Monde, La Repubblica и Marie Claire. От 2016 г. насам е фотограф на National Geographic и редовно работи за списанието.

Изложбата „The Heavens” се осъществява с подкрепата на Френското посолство в България, Френски институт в България, Фотосинтезис и в партньорство с НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ и продуцентска компания Intermezzo Films.

Тя е продължение на партньорството между галерия Синтезис и Френски институт в България, в рамките на което са показвани изложбите: „Следи от империи“ на Тома Жорион (2021), „Сребърна мина – Фотокниги на Тома Сован“ (2020), „Vernacular MashUp!“ на Жан-Мари Дона (2019) и „Мелос“ на Гийом Лебран (2019).

TRUD_VERSION_AMP:1//
Публикувано от Труд news

Този уебсайт използва "бисквитки"